Marijeta Matijaš
Ne mogu, bojim se, imam jako veliku tremu, osramotit ću se... samo su neki komentari s kojima sam se susretala u svom profesionalnom radu s klijentima, ali i brojnim osobama koje su gostovale u mojim emisijama. Mnogi su pokleknuli pred strašnim zloduhom zvanim strah pa se nisu ni usudili pojaviti u javnosti, a mnoge je upravo taj strah kočio u ostvarenju najvećih životnih i poslovnih pothvata, veli Marijeta Matijaš
Jeste li ikada javno nastupali? Vjerojatno jeste jer javni nastup ne mora biti samo formalan, u službenoj ulozi i pred brojnom publikom. On je čest u svakodnevnom životu - od prezentacije u školama, poslovnih sastanaka pa sve do zdravica na vjenčanju.
Kako je taj javan nastup prošao? Ako ste zamuckivali, ruke su vam se znojile, gubili ste dah i koncentraciju, vjerojatno ste osjetili strah od javnoga nastupa. On jest čest i uobičajen, a o tome kako ga prevladati sve zna mlada supetarska autorica s banjolskom adresom, profesorica hrvatskog jezika i lektorica Marijeta Matijaš koja je upravo toj temi posvetila svoju novu knjigu "Umijeće javnog nastupa – cjeloviti vodič za unapređenje komunikacijskih vještina i javnog nastupa".
Strah od javnog nastupa
Ova knjiga čitatelja, korak po korak, vodi kroz javni nastup, a kreće od osvještavanja problema zašto nas je uopće strah.
- Moramo naučiti nositi se s tom emocijom, sa strahom, stresom. No, djelovati moramo tako da pronađemo uzrok, a ne da samo kamufliramo posljedice straha koje su svima već dobro poznate. Ljudi na nepoznato najčešće reagiraju na dva načina -– ili im ono izaziva osjećaj straha ili u tome vide izazov. Sam javni nastup nije ni pozitivan ni negativan, to je naprosto činjenica, a kako će se netko s njome nositi, ovisi o samoj osobi, sjećanjima, iskustvima, stavu, odlukama i drugim čimbenicima. Da bismo savladali strah, moramo doći do odgovora zašto se bojimo, a jedan od načina da prevladamo strah je da uklonimo ono što nam je nepoznato tako da se upoznamo s onime s čime ćemo se suočiti, a za to je najbolja generalna proba.
U tome, ali i u mnogočemu drugome budućim će govornicima pomoći i ova knjiga koja je zamišljena upravo kao vodič koji čitatelja priprema za javni nastup od teorije i savjeta do praktičnih vježbi i tablica samoprocjene, priča nam Matijaš.
Iako, kako kaže Matijaš, komunikacijske vještine mogu se savladati, svakako je bitan i talent, no on se mora usmjeravati i razvijati.
Pitali smo odakle interes za javnim nastupom, a Matijaš odgovara kako je u deset godina rada u medijima, na televiziji, shvatila koliko je bitno znati prenijeti poruku publici bilo da se radi o gledateljima, slušateljima ili čitateljima.
- Ne mogu, bojim se, imam jako veliku tremu, osramotit ću se... samo su neki komentari s kojima sam se susretala u svom profesionalnom radu s klijentima, ali i brojnim osobama koje su gostovale u mojim emisijama. Mnogi su pokleknuli pred strašnim zloduhom zvanim strah pa se nisu ni usudili pojaviti u javnosti.
Mnoge je upravo taj strah kočio u ostvarenju najvećih životnih i poslovnih pothvata. No, bilo je i onih koji su uspjeli, koji su pokazali veliku želju za učenjem i radom, koji su napredovali iz dana u dan i koji su naposljetku majstorski svladali javni nastup, veli Matijaš.
Sedam elemenata
Govori da brojna literatura o javnom nastupu naglasak stavlja na retoriku i neverbalnu komunikaciju, no to su samo dva od čak sedam važnih elemenata koji čine javni nastup. U knjizi ih je sve detaljno opisala.
Konkretna ideja da svoja znanja i iskustva pretoči u knjigu pojavila se nakon što je 2016. godine održavala ciklus edukacija za mlade upravo o javnom nastupu te komunikaciji s medijima. Rezultat, kao pomoćni materijal za te radionice, bila je skripta od 20-ak stranica. Shvativši da to nikako ne može ostati samo skripta, počela ju je proširivati, dopisivati i tako je nastala knjiga od dvjestotinjak stranica.
Ona je, navodi, jedinstvena upravo po tome što se bavi svim aspektima javnog nastupa, a to su govornik, govor, neverbalna komunikacija, publika, poruka, okolina i uvjeti te tehnički elementi. Iako su svi elementi bitni, Matijaš ističe da na svojim edukacijama na sam vrh piramide stavlja upravo poruku koja se mora prenijeti, a ne samog govornika, kao što se često krivo tumači. U našem javnom prostoru, veli, obično je fokus na govorniku, a posebno kada se radi o političarima.
- Postoji nešto što se zove Milton model, a koji je detaljno opisan i u knjizi. Upravo se njime puno služe naši političari koji puno govore, a zapravo malo konkretnoga kažu. Služe se ispraznim rečenicama i daju prostora publici da sama donese zaključak. Takvi javni nastupi primjeri su kako oni ne bi trebali izgledati jer ne prenose poruku od koje publika može imati konkretne koristi, poručuje Matijaš.
No, ova knjiga, veli, nije namijenjena samo političarima koji žele učinkovitije komunicirati sa svojom publikom, već i pojedincima, poduzetnicima, predstavnicima ustanova i udruga, dakle svima onima koji će morati javno nastupati i kojima je bitno što kvalitetnije prenijeti svoju poruku.
Knjiga, stoga, obiluje vježbama i primjerima, a posebne cjeline autorica je posvetila pripremi javnog nastupa te primjerima dobre prakse koji će poslužiti kao dodatna motivacija i inspiracija na putu napretka.
U pripremi treća knjiga
Ovo je druga knjiga Marijete Matijaš. Prije dvije godine objavila je priručnik "Mali jezični savjetnik za bolju poslovnu komunikaciju". On je zapravo dio još uvijek neobjavljene knjige pod nazivom "Poslovna komunikacija u praksi" koja je zamišljena kao udžbenik, a ciljana publika su joj srednjoškolci.
- Za ovu godinu pripremam izlazak priručnika "Od rukopisa do čitatelja" u kojem opisujem put koji jedna knjiga prolazi od obrade rukopisa sve do promocije i prodaje. Ona će, za razliku od prethodne dvije, biti dostupna u digitalnom obliku, veli Matijaš dodajući da već radi i na četvrtom naslovu o komunikaciji s medijima koji je i zadnji dio trilogije o poslovnoj komunikaciji, dok će budući udžbenik "Poslovna komunikacija u praksi" ipak pričekati do objavljivanja jer je riječ o iznimnoj opsežnoj knjizi vrlo zahtjevnoj za izdavanje.
Promocija kreće od Zagreba
Službena promocija nove knjige zakazana je nakon sezone, 18. rujna u Zagrebu, u suradnji sa Zagrebačkim inovacijskim centrom ZICER i Ženskim poduzetničkim centrom. Nakon metropole uslijedit će promocija u riječkoj Gradskoj knjižnica 29. listopada, a potom i u rodnoj Istri. Do tada knjige su dostupne na www.poslovnakomunikacija.com.