NA DANAŠNJI DAN

Trabant P50, plastični ‘cvajtakt’, počeo se proizvoditi 1958. u Zwickau, DDR

| Autor: Dino MILIĆ JAKOVLIĆ i Željko MARUŠIĆ / Autoportal

Trabant P50 bio je jedan od najsuvremenijih malih automobila svoga doba, s unitarnom konstrukcijom, prednjim pogonom i velikim dijelovima karoserije od Duroplasta, naprednog plastičnog materijala od recikliranog otpada tekstilne industrije…

Uvriježeno je, ali i vrlo pogrešno mišljenje kako su s dolaskom komunizma istočnoeuropski automobili preko noći postali tehnološki zaostali, slabo izrađeni i svjetsko ruglo. U stvarnosti se taj proces zaostajanja za zapadnim tehnologijama odvijao vrlo sporo, posebno u Čehoslovačkoj i Istočnoj Njemačkoj (DDR-u), zemljama koje su do rata imale iznimno naprednu i razvijenu automobilsku industriju.

Upravo su stoga njihovi automobili 1950-ih, pa još i 1960-ih bili tehnološki posve ravnopravni, a u nekim slučajevima i napredniji od zapadne konkurencije. Jedan je od lijepih primjera toga Trabant, automobil čija je proizvodnja u tvornici VEB Sachsenring u istočnonjemačkom gradu Zwickau počela na današnji datum 1958.


Trabant P50 jedan je od pionira napredne koncepcije s motorom poprečno sprijeda i prednjim pogonom. Zrakom hlađeni redni 2-cilindarski, 2-taktni motor iz 499 ccm razvijao je 18 KS pri 3750/min, a mjenjač je bio 4-stupanjski, nesinkronizirani

Trabant P50 bio je jedan od najsuvremenijih  malih automobila na tržištu u trenutku početka proizvodnje, s unitarnom konstrukcijom, prednjim pogonom i velikim dijelovima karoserije napravljenima od Duroplasta, naprednog plastičnog materijala rađenog od recikliranog otpada tekstilne industrije.

Mala limuzina s dvoja vrata 3361 x 1493 x 1460 mm, mase 620 kg, u predserijskoj verziji iz studenog 1957. (napravljeno ih je 50), sa 17 KS, mogla je potegnuti 90 km/h. Snaga je 1958., kad počinje serijska proizvodnja, povećana na 18 KS, a brzina na 95 km/h. Model je dobio oznaku Trabant P50Z.

Sredinom 1959. dolazi model Trabant P50/1 – povećanjem stupnja kompresije sa 6,8 na 7,2 pojačan na 20 KS, a najveća brzina na 100 km/h. Karavanski model Universal, rastegnut na 3600 mm, dolazi 1960. Brzina mu je bila 90 km/h. Posljednja verzija bio je Trabant P50/2, koji dobiva sinkronizirani 4-stupanjski mjenjač, sa stalnim slobodnim hodom (Freilauf) u 4. stupnju, pa se mogao šaltati bez spojke.

Prve su verzije koristile 4-postotnu mješavinu 86-oktanskog benzina i ulja, pa je jako dimio, a posljednjoj je bila dovoljna 3-postotna. Nekoliko desetljeća prije svjetske pomame za korištenjem recikliranog materijala, Trabant je predvodio nove trendove!

Najveća mu je mana bio tehnološki zastarjeli 2-taktni motor, napravljen po tehnologiji tvrtke DKW iz kasnih 1930-ih, no valja se sjetiti da će i DKW/Auto Union i Saab koristiti taj koncept do duboko u 1960-e, a Suzuki još i čitavo desetljeće potom. Trabant P50 je do 1962. proizveden u 131.450 primjeraka.

Nažalost, u državno kontroliranoj ekonomiji nije bilo mjesta za razvoj, pa je Trabant ostao gotovo neizmijenjen više od 30 godina, a naslijedio ga je Trabant 601, te se od naprednog trendsettera pretvorio se u svojevrsno zastarjelo ruglo.

Bio je ipak funkcionalan i dostatno simpatičan da stvori uvjerljivo najveći kult od svih istočnoeuropskih automobila.

Više vijesti iz automoto svijeta čitajte na Autoportalu.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter