Provedeno istraživanje

Godina stagnacije: Nakon dugo vremena pala prodaja novih automobila

| Autor: Edi Prodan
Ilustracija (Pixabay)

Ilustracija (Pixabay)


Nakon dugo vremena – pad pridaje automobila u Hrvatskoj. Iza "u volan" jednakog broja registracija u siječnju 2025. godine, veljača je donijela pad prodaje od 5,8 posto. Konkretno registrirano je skoro 250 automobila manje što je na kumulativnoj razini prouzročilo pad od 2,8 posto. Što nije mnogo, ali je ipak riječ o iznenađujućem podatku s obzirom da se godinama, dakako izuzmemo li godine pandemije, iz mjeseca u mjesec bilježe bolji prodajni rezultati.

Ono što ovu priču ipak relativizira, činjenica je da je lanjska godina bila "prijestupna", dakle imala je dan više od aktualne što je pad od 3,5 posto u danima pa se na taj način može pravdati 5,8-postotni pad. Drugim riječima ova godina ponavlja prošlogodišnje prodajne brojke što se može definirati – stagnacijom. Ono što dodatno ističemo u analizi prodajnih rezultata osobnih automobila u Hrvatskoj, za prva dva ovogodišnja mjeseca je činjenica da se radi o prodaji dominantno "fizičkim licima", tako da je to dobar refleks i na opći standard za koji se s dosta sigurnosti može zaključiti kako – stagnira.

Ono što slijedi od travnja je početak registracije vozila za rent-a-car kompanije koje će automatski značajno utjecati na ovogodišnju sliku prodaje automobila. Prema najavama koje stižu s turističkog tržišta, unatoč geopolitičkoj kao i ekonomskoj situaciji u nama emitivnim državama, ne bi trebalo biti već problema, očekuju se prošlogodišnji rezultati. Što znači da će i taj dio godine, od travnja do srpanj je daleko najviše registracija rent-a-cara, biti sličan lanjskom periodu. Istina, a da se i to već zamijetiti, moguća je reakcija uvoznika automobila koji će akcijama i privlačnim cijenama probuditi ona dio tržišta koji, pa upravo zbog navedenog stanja, "zveckanja oružja" i njime izazvane nesigurne ekonomije, pa tako i po pitanju turističkog tržišta koje nama, kako je poznato, čini petinu gospodarstva što dakako utječe na rent-a-car rezervacije i osobnu potrošnju.

Bacimo li oko nakon geopolitičko-ekonomske situacije na prodaju i njezinu proizvođačku sliku, promjena ima na prvom i desetom mjestu. Na lidersku poziciju se nakon Volkswagena probila Škoda, što baš i nije neka novost jer je liderski dualizam ta dva proizvođača iz istog koncerna najčešća pojava već godinama. Na desetoj poziciji je pak – bavarska izmjena. BMW je tu poziciju prepustio Audiju koji je čitave lanjske godine, pa tako i na njezinom kraju, bio deseti. Visoko na trećem i četvrtom mjestu su Suzuki i Toyota. Japanski dvojac koji odličnom modelskom politikom, kao i politikom cijena i dobrim akcijama u slučaju Suzukija, jako dobro kotira kod "privatnih kupaca". Na petoj je pozicii Dacija, pa opet dalekoistočni dvojac, ovog puta iz Koreje. Naravno riječ je o Hyundaiju i KIA-i.

Unutar najbolje desetorice su još Opel i Renault koji će se značajnije oporaviti kad krenu "rente". Za sada nešto lošije, ali ne i loše jer biti na HR Top10 znači da participirate u bezmalo 80 posto sveukupne prodaje automobila u Hrvatskoj. Podaci za ostalih tridesetak brendova, ukupno na hrvatskoj prodajnoj ljestvici ove godne trenutno participiraju 44 proizvođača, su znatno lošiji. Ne za BMW, Ford i Mazdu koji zauzimaju prva tri mjesta na poretku od 11. do 20. mjasta, ali da za Citroen, Peugeot, Mercedes ili Cupru koji za sada bilježe male udjele. Od kineskih proizvođača na 20. poziciji pronalazimo Geely koji je očigledno pronašao svoj put u Hrvatskoj, dok je MG, inače lani oko 15. mjesta, ispao s Top20 liste.

Očigledno bit će, unatoč stagnaciji, zanimljivo pratiti ovogodišnju hrvatsku prodaju automobila, kao i trend koji za sada i nije baš dobar.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter