DOBRI REZULTATI USPRKOS KORONAKRIZI

U ISTRI 21 TOP KAMP, GOTOVO POLOVICA SVIH HRVATSKIH, I SVI NAJVIŠE KVALITETE - GLAMPING, EKSKLUZIV I SUPERIOR Top kampovi u Istri za 10-ak posto bolji od hrvatskog, talijanskog i mediteranskog prosjeka

| Autor: Duška PALIBRK
Nijemci i Slovenci spasili su nam kamping sezonu - naturistički kamp Valalta kod Rovinja (Milivoj MIJOŠEK)

Nijemci i Slovenci spasili su nam kamping sezonu - naturistički kamp Valalta kod Rovinja (Milivoj MIJOŠEK)


Izvorni kampisti koji bukiraju kampove s 3-4 zvjezdice i imaju svoje prijevozno i smještajno sredstvo, šator ili karavan, donose najsigurnije prihode i najlojalniji su gosti. A za unaprjeđenje kvalitete, Hrvatskoj treba i relevantan kulturni turizam kao osnovna atrakcija kampista novih profila. U nas se, međutim, kulturni turizam uglavnom svodi na lošije imitacije starih artefakata koji se temelje na scenarijima folklornih običaja podneblja. Uz to, treba razviti i svjetski relevantnu restoransku scenu, a država će morati olakšati poslovne uvjete vlasnicima kampova, kaže Jerko Sladoljev

Top Camping, tržišna marka za unapređenje prodaje i prepoznatljivosti najboljih kampova, ove godine je publicirala selekciju od 48 kampova Hrvatske svih pet kategorija, od čega je deset u vrhu kvalitete pod nazivom glamping (glamorous camping), sedam ih je ekskluzivne kvalitete, što znači da su sljedbenici vrhunske kvalitete, 17 ih je u superior klasi, koju određuje kvalitativna blizina ekskluzivnoj klasi, no parcele i javni prostori su kod njih nešto manji, te 14 kampova comfort kvalitete koji su u biti bazični primjeri za ulazak u Top sustav kvalitete. U Istri su ove godine izdvojili 21 Top kamp, što je gotovo 50 posto svih hrvatskih kampova, i svi su u visokoj skali kvalitete - glamping, ekskluziv i superior kampovi, i svi su ove godine bili otvoreni i u funkciji.

Zlatna 1988.

Prema dosad prikupljenim podacima, Istra je u prvih osam mjeseci ove godine zabilježila 518 tisuća turističkih dolazaka (44 posto u odnosu na 2019.) i 3,820 milijuna noćenja (45 posto lanjskog rezultata). Projekcija je da ćemo do kraja godine ostvariti oko 7,5-8 milijuna noćenja, što bi bilo oko 40 posto ostvarenja iz 2019. godine i nešto manje od naših konkurenata u okruženju (Italija računa na 45 posto). A da je kvaliteta nezamjenjivo bogatstvo u kamping ponudi, potvrđuju i rezultati Top kampova u Istri koji su ipak za desetak posto bolji od hrvatskog, talijanskog i mediteranskog prosjeka.

Jerko Sladoljev, prekaljeni stručnjak za kamping turizam i prokurist Top Camping udruge sa sjedištem u Poreču, ističe da je Top kamping, model kvalitetnih kampova iniciran upravo u Istri koja je oduvijek bila turistička predvodnica u okruženju, posebno u kamping segmentu.

- Kampovi u Istri zlatne turističke 1988. godine predstavljali su 44 posto hrvatske i 35 posto jugoslavenske kamping ponude, koja je te godine ostvarila rekordnih 18 milijuna noćenja. Taj rezultat ostvaren je u Hrvatskoj ponovno tek 2018., tek 30 godina kasnije. Te se zlatne turističke 1988. Hrvatska bila svrstala u red turistički najrazvijenijih zemalja Mediterana, držeći četvrtu poziciju među 12 zemalja - samo Italija, Španjolska, i Francuska imale su veći turistički promet od nas. Hrvatska je predstavljala 64 posto svih jugoslavenskih brojki u turizmu, a Istra, ponovit ću, 44 posto hrvatskih i 35 posto jugoslavenskih rezultata. Dakle, kako god okrenemo brojke i rezultate, Istra je bila tada kao i danas kamping meritum i perjanica kako u hrvatskom, jugoslavenskom, pa tako 1988. i u europskom turizmu, razvojno i u tehnikama upravljanja, ističe Sladoljev.

Foto

Lanterna, u koju se zadnjih godina puno ulagalo, i ove koronasezone bila je među najbolje popunjenim kampovima

Prema podacima Top campinga, koji već puno desetljeće prati rezultate 12 najboljih kampova Hrvatske, ove su godine Top kampovi u zemlji ostvarili 1,6 milijuna noćenja ili 51 posto lanjskih rezultata. Nacionalna struktura posjetitelja ove je godine bila doslovno svedena na dva slova - Njemačku i Sloveniju koje su ostvarile oko 70 posto svih brojki i spasile kamping sezonu. "Iznevjerili" su nas najprije Nizozemci, zatim Danci i Austrijanci, a pokazalo se da su među najhrabrijima bili Poljaci i Česi koji su donekle kompenzirali manjak.

Uz bok Venetu

Sladoljev nam otkriva da su nizozemski turoperatori već početkom ožujka ove godine povlačili svoje kamp-kućice, karavane i šatore iz Istre, Dalmacije i sa sjevera Italije, iz pokrajine Veneto, u Nizozemsku.

- Povukli su već tada oko 600 šatora, dobivši mig iz svojeg centra za upravljanje pandemijom o tijeku sezone. Čudno je da šatore nisu premjestili u neku drugu mediteransku destinaciju, već u Nizozemsku pa tako izgleda da su unaprijed imali scenarij događanja, što potvrđuje tezu da je odluka bila više politička, nego iz zdravstvenih razloga. Ne zaboravimo da nas je Nizozemska prva stavila na crvenu listu, a mi smo još u ožujku uporno nastupali na njihovim sajmovima i oglašavali se u nizozemskim medijima, kazuje Sladoljev.

Pored ipak relativno ohrabrujućih rezultata koji su postignuti u ovoj godini, Istra bi, smatra on, da je bilo jačeg lobiranja, kao selektivna free covid destinacija postigla najmanje 60 posto prošlogodišnjih rezultata u kampovima. I to bi možda bio top rezultat, umjesno rezultata koje inače označavamo rekordnima kao što se ovih dana čuje od turističkih djelatnika iz Splita.

Uspoređujući kvalitetu Top kampova Istre i Hrvatske, Sladoljev razvoj kamping kvalitete u Istri u zadnjih deset godina naziva tektonskim promjenama, nabolje naravno.

- Naime, 2010. godine imali smo samo jednu europsku Super nagradu, Superplatz njemačkog ADAC-a, i šest preporuka, tada tzv. Žutih ploča, sada je to TIPP, a danas u Istri imamo šest europskih Super nagrada i 18 preporuka, TIPP oznaka kvalitete. Dakle, najveća kvaliteta je povećana za 60 posto, a preporuke za 30 posto. No, ono što je najvažnije, više od 50 posto istarskih kampova ima nagrade ADAC-a, globalno utjecajnoj autokluba iz našeg najvećeg kamping tržišta, Njemačke. To govori o povećanju svijesti za razvojem kvalitete i približavanju kvalitete potrebama i profilu korisnika usluga. Po kvaliteti stojimo uz bok talijanskoj najkvalitetnijoj regiji Veneto, koja ima sličnu priču u razvoju kvalitete, tumači Sladoljev.

Spomenute nagrade potvrđuju i rezultati za osam mjeseci ove godine o popunjenosti Top kampova u Istri - Istra Premium Funtana 59 posto, Amines Mareda 56 posto, Lanterna 54 posto. Dobar je i trend u naturističkim kampovima koji su za desetak posto bolji od tekstilnih - Kanegra 51 posto, Valalta iznad 50 posto, Ulika 48 posto popunjenosti kapaciteta.

Cijene prate kvalitetu

Što se tiče rasta cijena, Sladoljev kaže da vrlo korektno prate razvoj kvalitete u Istri. Podastire i brojke. Kaže da se prosječna cijena za tri osobe, auto i mjesto u kampu u Istri 2010. godine kretala od 36 do 41 euro, a danas, deset godina kasnije cijene su iznosile između 53 i 114 eura po obitelji. Godišnji rast cijene po stopi od 6,5 posto u odnosu na kvalitetu koja je porasla za 30 posto, tumači naš sugovornik, govori o vrlo korektnom i razumnom povećanju i stoga odličnim rezultatima do 2019. godine.

Foto

Jerko Sladoljev (Danilo MEMEDOVIĆ)

Na što treba obratiti pozornost u budućem razvoju?

- Zahvaljujući porastu broja mobilnih kućica u kampovima, a po zakonu one u kampu mogu imati najviše 40 posto udjela, porastao je i broj organiziranih dolazaka u kampove, sa 17 posto u 2011. godini na 26 posto u 2018. godini. U skladu s tim, u kampovima je bilo sve više aviogostiju, ali ne i ove godine. Kako su napomenuli neki analitičari kamping ponude, to je šansa za otvaranje novih tržišta koja su relativno slabo zastupljena u hrvatskom kampingu, kao što je britansko. Ali, istovremeno to je i bijeg od klasičnog i tzv. cool kampiranja koje je sazdano na izvornim kampistima, a ne onima koji će doći u kamp samo s koferom. Po rezultatima istraživanja njemačkih kamping analitičara, najsigurniji prihodi i najveću lojalnost bilježe upravo izvorni kampisti koji bukiraju kampove s tri-četiri zvjezdice i imaju svoje prijevozno i smještajno sredstvo za boravak, šator ili karavan. No, futuristički gledano, još je važnija činjenica da će taj profil potrošača i u budućnosti biti najvjerniji i najbrojniji u našim kampovima. No, da bi to još popravili, a prema recentnim istraživanjima za unapređenje kvalitete boravka u kampovima, Hrvatskoj treba i relevantan kulturni turizam kao osnova atrakcija kampista novih profila. U Hrvatskoj se, međutim, kulturni turizam uglavnom svodi na lošije imitacije starih artefakata koji se temelje na scenarijima folklornih običaja podneblja. Da bi se hrvatski kamping turizam mogao preorijentirati na još viši rang, uz kulturnu ponudu, trebalo bi razviti i svjetski relevantnu restoransku scenu, a država će svakako morati olakšati poslovne uvjete vlasnicima kampova. Hoće li to država učiniti s obzirom na troškove i rupu koju je u budžetu napravila pandemija, ostaje nam vidjeti, no vrlo je izgledno da ćemo se i dalje vrtjeti u začaranom krugu želja i mogućnosti, zaključuje Jerko Sladoljev.

ITALIJA: Pad prihoda u kampingu 35-40 posto, svako peto radno mjesto izgubljeno

Kako je radila nama najizrazitija konkurencija u okruženju - Italija?

Italija bilježi u normalnim godinama 70-ak milijuna noćenja i devet milijuna dolazaka u kampovima, a ove godine imat će oko 3,8 milijuna dolazaka manje, dakle 35 posto manje, i gubitak od 23 milijuna noćenja. Assocamping Confesercenti, nacionalno udruženje kamping poduzetnika, na temelju istraživanja krajem kolovoza, predviđa da će do kraja godine imati oko 6,5 milijuna dolazaka i oko 44 milijuna noćenja.

Za razliku od Italije, Hrvatska bilježi u normalnim godinama 20 milijuna kamping noćenja koji će ove godine pasti na između sedam i 7,5 milijuna noćenja ili pad 55-60 posto, čime se vraćamo u ostvarenja iz sedamdesetih godina prošlog stoljeća.

Ovaj sektor koji ima u Italiji 150 tisuća zaposlenih i u normalnoj sezoni ostvaruje promet od oko osam milijardi eura, uključujući i srodne industrije kojima se ostvaruje promet od tri milijarde eura. U ovoj godini pad prihoda mogao bi iznositi 35-40 posto, dok je svako peto radno mjesto izgubljeno. Prema istraživanjima Assocampinga, turizam na otvorenom u proljetnim mjesecima izgubio je više od 10 milijuna noćenja, u lipnju je deficit bio između 50 i 60 posto u odnosu na 2019. godinu, a zahvaljujući poboljšanju u srpnju, minus je pao na 30-40 posto. Tek u kolovozu brojevi su se poboljšali u odnosu na prošlu godinu, a iste su procjene i za rujan.

INICIJATIVA: Kamper-odmorišta na hotelskim parkiralištima!?

U Italiji su zanimljivu inicijativu pokrenule Talijanska konfederacija kampista (Confedercampeggio) i Udruga hotelijera (Federalberghi) nakon ozbiljnih problema u sezoni koronavirusa. Ideja je da se u sljedećoj godini olakša dolazak kamperima u razne turističke destinacije u Italiji koristeći velike centre hotelskih resorata i njihova velika parkirališta. Prijedlog je da se ti prostori zajednički obogate novom opremom i dodatnim uslugama koje bi poslužile potrebama kamperista i postale dodatna vrijednost u ponudi. Sladoljev objašnjava kako bi to trebalo izgledati.

- Predviđa se da velika parkirališta uz hotelske lance udružene u Federalberghi, koja su ove godine zjapila prazna, u jednom manjem dijelu postanu smještaj za kamperiste, uz ponudu standardne opreme i usluga propisanih za kamper odmorišta. Po novoj terminologiji, "parking" bi u tom dijelu postao "hosting" ili prijateljski prijem za kamperiste uz hotele, kaže Sladoljev.

Prema istraživanjima Confedercampeggia, ističe, brojne obitelji koje posjeduju kampere koristile bi, uz ovaj novi oblik smještaja, "camper hosting" i usluge ugostiteljskih objekata hotelijera, restorane, barove, wellness centre, teretane, bazene, sportska i druga igrališta, turističke vodiče i izlete iz programa hotelijera, trgovine i druge aktivnosti koje hotelijer nudi.

Generalni direktor Federalberghija Alessandro Nucara dogovorio je s nacionalnim predsjednikom Confedercampeggia Giovannijem Grassijem poseban projekt koji dijelom integrira usluge za hotelske goste i kamperski svijet. Odlučeno je da se od ove jeseni hotelijerima iz udruženja Federalberghi distribuiraju sve potrebne informacije kako bi već za sljedeću godinu mogli opremiti parkirališta kao "hosting odmorišta". Među prvim hotelijerima Italije koji su prihvatili ovaj koncept je grupa Hotusa Hotels, koja je s 3.035 pridruženih hotela i 297.430 dostupnih soba lani bila osmi put uzastopce svjetski lider na ljestvici 25 najboljih hotelskih konzorcija, prema prestižnom američkom časopisu Hotels.

- Udica je bačena, a mogućnost masovnije posjete hotelima izgledna. Nadamo se da će se i naša Udruga kampista Hrvatske zajedno s Ministarstvom turizma i Udrugom hotelijera Hrvatske pozabaviti ovom temom i nešto mijenjati u konceptu približavanja novom profilu turista koji će i naredne godine, usprkos koronavirusu, posjetiti našu zemlju. Jer, ruku na srce, na ovaj način bi povećali iskorištenost hotelskih usluga koje su ove godine bile najmanje korištene u povijesti turizma, kako talijanskog tako i hrvatskog, s minusom od čak 70 posto, ističe Sladoljev.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter