BOGOSLUŽJE U DOBA PANDEMIJE

FACEBOOK JE MOJ BOG: Najveća društvena mreža na svijetu u partnerstvu sa crkvama nudi vjerske usluge online

Facebook očito postaje najveća virtualna crkva na svijetu – na korist vjernika i vlastitih dioničara. U vremenima pandemije i novog normalnog posve je uobičajeno obavljanje vjerskog obreda online

| Autor: Dubravko GRAKALIĆ
Ilustracija

Ilustracija


Pandemija COVID-a 19 koji mnoge ljude širom svijeta onemogućava da izlaze iz kuće na način kako su navikli, promijenila je uvelike i života vjernika svih religija. Štoviše, mnogi su pronašli novo mjesto za molitvu – Facebook – najveću društvenu mrežu s tri milijarde korisnika gdje se vjerski obredi, prenosi bogoslužja ili ispovijedi mogu obavljati u izravnim prijenosima, u zatvorenim ili otvorenim grupama i na svim svjetskim jezicima.

Kako sagraditi crkvu u pandemiji i pronaći novu pastvu preko Facebooka pokazao je primjer „megacrkve“, kako ju je nazvao The New York Times, u Atlanti u Sjedinjenim Američkim Državama. Pastor crkve Hillsong Sam Collier izjavio je kako ga je zanimalo mogu li crkve "ići dalje na Facebooku".

Budućnost crkve

Facebook se pokazao zainteresiranom stranom sluteći lukrativan posao. Programeri tog mrežnog diva tjedno su se sastajali s pastorom, istražujući mogućnosti kako bi se mogli prikupljati milodari vjernika, prikazivati video materijali i prijenosi. Crkva je otvoreno u lipnju preko priopćenja za javnost u kojem se kaže da su u „partnerstvu s Facebookom" te su svoje vjerske usluge počeli pružati isključivo preko streaminga. Pojedinosti nisu poznate jer je potpisan sporazum o tajnosti podataka.

"Oni uče nas, mi njih. Zajedno otkrivamo kakva bi mogla biti budućnost crkve na Facebooku,“ rekao je pastor Hillsong.

The New York Times podsjeća kako je Facebook nedavno dokapitaliziran s milijardu dolara te se „može činiti neobičnim partnerom crkve čiji je primarni cilj podijeliti Isusovu poruku.“

Ali, ta praksa nije tako neobična na društvenim mrežama kako bi se na prvi pogled učinilo. Facebook posljednjih nekoliko godina njeguje partnerstva sa širokim rasponom vjerskih zajednica. Nakon što je pandemija koronavirusa gurnula vjerske zajednice da istraže nove načine djelovanja, Facebook vidi novu priliku da proširi svoju, ne uvijek religioznu, publiku.

Očito je kako imaju namjeru postati virtualni dom za razne religije pa bi crkve, džamije, sinagoge i drugi mogli „ugraditi“ svoje usluge vjernicima na Face. Sve je moguće - od organiziranja bogoslužja i ležernijeg druženja do traženja novca. Razvijaju se novi proizvodi, poput razmjene molitvi i zvukova za sve vjerske potrebe.

U vjerskim zajednicama ne očekuju, naravno, kako će Facebook zamijeniti svakodnevni vjerski život, ali u partnerstvu s velikom društvenom mrežom vide šansu za privlačenje novih i očuvanje broja postojećih vjernika.

Facebook, kako se izvješćuje, sam oblikuje budućnost religioznog iskustva, kao što je to činio za politički i društveni život. Takva su nastojanja posebno bitna zbog gubitka vjerodostojnosti u nizu političkih i društvenih tema, ponajprije zbog objavljivanja gomila besmislica i lažnih vijesti na temu pandemije. Prošlog tjedna američki predsjednik Joe Biden kritizirao je Facebook zbog uloge u širenju lažnih informacija o cjepivima za Covid-19.

Ali, ako nema točnih vijesti o cjepivima, ima ih o vjerskim pitanjima. Facebook nudi utjehu – i to online.

- Samo želim da ljudi znaju da je Facebook mjesto na kojem se, kad se osjećaju malodušno, depresivno ili izolirano, mogu doći da bi se odmah povezati sa skupinom ljudi kojima je stalo do njih”, rekla je u intervjuu Nona Jones, direktorica tvrtke za globalna vjerska partnerstva.

Prošlog mjeseca nadležni gurui Facebooka posvetili su vjerskim zajednicama na virtualnom summitu vjere. Sheryl Sandberg, glavna operativna direktorica tvrtke, podijelila je internetsko središte resursa s alatima za izgradnju kongregacija na platformi i naglasila: „Vjerske organizacije i društveni mediji prirodno se uklapaju, jer u osnovi se radi o povezanosti. Nadamo se da će jednog dana ljudi biti domaćini vjerskih službi i u prostorima virtualne stvarnosti ili će koristiti proširenu stvarnost kao obrazovni alat za poučavanje svoje djece o svojoj vjeri.“

Facebook summit sadržavao je svjedočenja vjerskih vođa o tome kako im je Facebook pomogao da rastu tijekom pandemije.

Imam Tahir Anwar iz islamskog udruženja South Bay u Kaliforniji rekao je da je njegova zajednica prikupila rekordna sredstva koristeći Facebook Live tijekom Ramazana prošle godine. Biskup Robert Barron, osnivač utjecajne katoličke medijske tvrtke, ustvrdio je da je Facebook "ljudima pružio intimno iskustvo mise koje inače ne bi imali.“

Teoretičari društvenih mreža već objašnjavaju kako je Facebook prirodno produžena ruka religije. Religija je stoljećima bila temeljni način na koji su ljudi formirali zajednicu, a sada tvrtke s društvenim mrežama stupaju u tu ulogu. Facebook ima oko tri milijarde aktivnih mjesečnih korisnika, što ga čini većim od kršćanstva širom svijeta, koje ima oko 2,3 milijarde sljedbenika, ili islama koji ima 1,8 milijardi.

Big tech i crkva

Problem koji se, s druge strane ističe, je privatnost, tajna ispovjedaonice na primjer, jer je Facebook može slučajno ili hotimice podijeliti s masom ljudi, iako mnogi vjernici dijele sa svećenicima najintimnije tajne.

„Stvara ogromnu zabrinutost. Korporacije ne brinu moralni kodeksi. Mislim da još ne znamo na koje će se sve načine odigrati ovaj brak između big techa i crkve," kaže Sarah Lane Ritchie, predavačica teologije i znanosti na Sveučilištu u Edinburghu. Ciljevi poduzeća i zajednica koje se klanjaju različiti su, objašnjava, dok mnoge zajednice, često sa starijim članovima, možda ne razumiju kako bi ih se moglo ciljati oglašavanjem ili drugim porukama na temelju njihova vjerskog angažmana.

U Facebooku kažu kako će se s podacima prikupljenim od vjerskih zajednica postupati na isti način kao i s ostalim korisnicima i da su ugovori o neotkrivanju podataka standardni postupak za sve partnere uključene u razvoj proizvoda.

A religiozni proizvodi koje nudi Facebook mogu biti raznorodni. Ove godine Facebook je testirao značajku molitve, gdje članovi određenih grupa mogu objavljivati molitve dok   drugi mogu odgovarati. Tvorac popularne biblijske aplikacije YouVersion surađivao je s tvrtkom na testiranju.

Bobby Gruenewald, autor YouVersiona i pastor u Life Churchu u Oklahomi, kaže: „Očito postoje različiti načini na koje će u konačnici, siguran sam, služiti svojim dioničarima. Iz naše dobre točke gledišta, Facebook je platforma koja nam omogućuje izgradnju zajednice, povezivanje s zajednicom i ostvarenje naše misije. Stoga, mislim da služi svima dobro.“

Zarada preko facea

Američka Prezbiterijanska crkva pozvana je da bude vjerski partner Facebooka u prosincu te se ugovorom dogovorila da neće imati vlasništvo ni nad jednim proizvodom koji pomaže dizajniranju Facebooka. Čelnici Crkve Božje u Kristu, uglavnom afroameričke pentekostne sljedbe s otprilike šest milijuna članova širom svijeta, nedavno su dobili priliku zarađivati na Facebooku. Odlučili su isprobati dva Facebook alata – pretplatu gdje korisnici, primjerice, plaćaju 9,99 dolara mjesečno za ekskluzivni sadržaj poput poruka biskupa, te alat koji se vidi transparentnost donacija u realnom vremenu. Odbili su korištenje mogućnosti objavljivanja reklama tijekom streaminga vjerske službe.

Facebook očito postaje najveća virtualna crkva na svijetu – na korist vjernika i vlastitih dioničara. U vremenima pandemije i novog normalnog posve je uobičajeno obavljanje vjerskog obreda online.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter