(Hina/EPA)
"Dolazeće atrakcije: Film i tehnologija", novi kinotečni ciklus kina Kinoteka, od ovog tjedna donosi antologijske, pionirske i klasične filmove vezane uz tehnološke inovacije koje su oblikovale povijest kinematografije.
U okviru programa tematizirat će se utjecaj sinkroniziranog snimanja slike i zvuka, pokretnih kamera, kolora, obojanih pozadina, scopea, digitalne tehnologije i CGI-ja, ističe se u najavi.
"Iza svakog ovog tehničkog termina kriju se antologijska filmska ostvarenja, pionirski naslovi, ali i oni koji su navedene postupke značajno unaprijedili i pretvorili u umjetničku gestu", dodaje se.
Povod ciklusa 70. obljetnica filma "Pjevajmo na kiši", ali i aktualna kriza tradicionalnog kinoprikazivaštva izazvana pandemijom, koja je ubrzala prelazak filma na internetske platforme.
"I dok dio struke i medija ponovno piše osmrtnice filmske kulture kakvu poznajemo, mi ćemo se ponovno pouzdati u žilavost medija, koji je zahvaljujući jedinstvenom spoju tehnoloških inovacija i umjetničke vizije više puta uspio pronaći novi način da zapleše na kiši", poručuju iz Kinoteke.
Prvi dio ciklusa, podnaslovljen "Niste još ništa čuli!", posvećen je pojavi sinkroniziranog zvuka, koji je 1927. pokrenuo novu eru u povijesti pokretnih slika i okončao razdoblje nijemog filma.
Ciklus otvara "Pjevač jazza" Alana Croslanda, prvi dugometražni film u kojem je u glazbenim točkama korištena mogućnost snimanja i reprodukcije sinkronizirane slike i zvuka.
Pojava zvuka omogućila je veći stupanj realističnosti u filmu, pa su se stoga pojavili i žanrovi koji su adresirali različite aspekte društvene i ekonomske stvarnosti, a među njima se ističe backstage mjuzikl i gangsterski film. "Lakonoga parada" Lloyda Bacona i Busbyja Berkeleya jedan je od najboljih mjuzikla iz 1930-ih.
"Lice s ožiljkom" Howarda Hawksa kontroverzni je i često cenzuriran krimić, koji je publici omogućio da uživa u raznolikosti američkih urbanih naglasaka te zastrašujućem zvuku pucnjeva i strojnica, koje su njegov intrigantni zaplet inspiriran životom Ala Caponea učinili još uzbudljivijim, napominje se u najavi.
Tjedan zaključuje "Pjevajmo na kiši", klasik Genea Kellyja i Stanleya Donena, iz 1952. koji se bavi upravo razdobljem u kojem je industrija s nijemoga filma prešla na zvučni.
"Hvaljen zbog vrhunske koreografije i spektakularnih plesnih točaka, duhovitih dijaloga i vješte ilustracije industrije na prekretnici, 'Pjevajmo na kiši' i dalje osvaja svojim optimizmom, energijom i svježinom, a njegov sedamdeseti rođendan, koji obilježavamo ove godine, jedan je od povoda za ciklus", dodaje se.
Među novitetima filmovi "Annette" i "Licorice pizza"
Kinoteka od ovog tjedna prikazuje i dva nova naslova, među kojima je i "Licorice pizza" Paula Thomasa Andersona, u kojem se govori o odrastanju dvoje kalifornijskih tinejdžera u dolini San Fernando.
"Kritika je film opisala kao vremenski stroj u 1970-e, kada se i odvija radnja filma, a hvalila je Andersonov osjećaj za mjesto, vrijeme i pouzdano izvrsnu režiju", ističe se u najavi.
Drugi je "Annette" jednog od najosebujnijih autora sedme umjetnosti Léosa Caraxa, poznatom po "Svetim motorima" iz 2012. opisuje se kao maštovita rock opera u kojoj Adam Driver i Marion Cotillard igraju stand-up komičara i opernu pjevačicu čiji će se život promijeniti rođenjem prvog djeteta. Film je otvorio Filmski festival u Cannesu.
Od novih filmova prikazuju se još "Mračna kći", adaptacija istoimenog romana Elene Ferrante u režiji Maggie Gyllenhaal, "Paralelne majke", Pedra Almodóvara, te "Raspoloženi za ljubav" Wonga Kar-waija, u novoj restauraciji.
Matineja za najmlađe posjetitelje donosi animirani film Pčelica Maja 3: Zlatno jaje, u kojemu pčelica napušta Livadu makova kako bi isporučila zlatno jaje i tako omogućila opstanak jedne kolonije buba. Film se prikazuje sinkroniziran na hrvatski jezik.