razgovor o budućnosti

Pulska Muzička akademija: Mlada ustanova brojnih uspjeha

| Autor: Vanesa Begić
Charlene Farrugia Božac (Osobna arhiva)

Charlene Farrugia Božac (Osobna arhiva)


O uspjesima pulske Muzičke akademije i njezinih studenata, te o raznim planovima ove ustanove, razgovarali smo s dekanicom, red. prof. art Laurom Mjeda Čuperjani i pijanisticom te profesoricom klavira na toj akademiji izv. prof. art. dr. art. Charlene Farrugia Božac, koja je bila umjetnička voditeljica nedavno održanog projekta. Iako je to mlada ustanova, koja djeluje tek nešto više od deset godina, ostvarili su brojne uspjehe.

Muzička akademija ostvarila je nedavno vrlo uspješnu manifestaciju Intervallo. Kako je krenula ideja za realizacijom takvog projekta?

- Charlene: Razmišljali smo o tome da stvorimo koncept koji će holistički obuhvaćati potrebe studenata, profesora i nastavnika putem umrežavanja različitih institucija na nacionalnom i međunarodnom nivou, povezujući tako edukacijsku vertikalu od osnovnoškolskog do visokoškolskog glazbenog obrazovanja. Također, želja nam je bila stvoriti platformu koja će pružati prostor za gostujuća predavanja eminentnih profesora, majstorskih tečajeva, koncerata i stručnih skupova, putem kojih bi se glazbena umjetnost i obrazovanje međusobno ispreplitali.

(Arhiva Glasa Istre)(Arhiva Glasa Istre)

Nakon pomnog razmišljanja kreirali smo projekt pod nazivom Intervallo. Glazba je u osnovi sačinjena od intervala (prevedeno na hrvatski) koji označava odnos između dva tona te je intervalska napetost fenomen koji se manifestira potpuno spontano. Upravo je ideja vodilja ove manifestacije i bila spontanost u ostvarenju potencijalnih mogućnosti koje bi doprinijele proširivanju obzora svima koji u tom projektu sudjeluju.

Uspješne suradnje

Što sve taj projekt obuhvaća, osim izvrsnog koncertnog dijela?

- Charlene: Ove godine imali smo čast ugostiti prof. art. Irene Russo s Konzervatorija "Giuseppe Tartini" iz Trsta i prof. dr. art. Chiaru Bertoglio s Konzervatorija "G. F. Ghedini" iz Cunea, koje su održale predavanja, majstorske tečajeve i vrlo uspješne klavirske recitale. Posebno nam je drago što je doc. dr. sc. Anita Gergorić, viša savjetnica za glazbenu kulturu i glazbenu umjetnost u Agenciji za odgoj i obrazovanje (AZOO) sudjelovala u projektu kao podrška razvoju glazbeno-pedagoške prakse klavira u školama.

Također, u sklopu manifestacije održan je međužupanijski stručni skup učitelja i nastavnika klavira za područje Istarske, Primorsko-goranske i Ličko-senjske županije te ovom prilikom zahvaljujemo voditeljici županijskog stručnog vijeća Aleksandri Santin Golojka, koja je svojim zalaganjem doprinijela da se ova suradnja i ostvari, dok su kolegice Marina Mijatović, prof. mentorica i Deniza Matijević, prof. savjetnik, održale izlaganje na stručnom skupu, čime je dodatno produbljena veza u pedagoškoj vertikali od osnovnih i srednjih glazbenih škola do visokoškolskih glazbenih ustanova.

(Arhiva Glasa Istre)

(Osobna arhiva)

Obilježili smo i 50. godišnjicu smrti Dmitrija Šostakoviča koncertom studenata Odsjeka studija klavira u suradnji s našim asistentom Jurjem Markom Žerovnikom, koji je održao predavanje, te predstavili "24 preludija op. 34" i "Concertino za dva klavira u a-molu, op. 94". Jedan od ključnih trenutaka ovog projekta bila je i naša suradnja s konzervatorijem "Giuseppe Tartini" iz Trsta u sastavu inicijative "Adriatic composers". Ova međunarodna razmjena studenata klavira omogućila je mladim glazbenicima istraživanje i razvoj različitih kreativnih potencijala kroz interpretacije klavirskih djela skladatelja jadranskog priobalja, ostvarujući tako međunarodni glazbeni dijalog.

Uspješno surađujete i s tršćanskim Konzervatorijem "Giuseppe Tartini"?

- Laura: Suradnja s konzervatorijem je vrlo aktivna, kako s aspekta mobilnosti studenata koji tamo provode semestar ili cijelu akademsku godinu uz potporu programa Erasmus+, tako i preko vrlo vrijedne suradnje s profesorima. Isto tako, trudimo se da kroz projekte Akademije studentima pružimo mogućnost da upoznaju kolege, studente s drugih institucija kroz zajedničke koncerte u Trstu i Puli, a do sada su oni bili realizirani kroz projekte i aktivnosti odsjeka za klasičnu harmoniku i klavirskog odsjeka.

(Arhiva Glasa Istre)Laura Mjeda Čuperijan (Osobna arhiva)

Planira li taj projekt postati godišnji, tradicionalan?

- Charlene: Svakako, namjera je da ovaj projekt postane tradicionalni događaj klavirskog Odsjeka. Primili smo pozitivne povratne informacije s ovogodišnjeg Intervalla od sudionika i publike, a plan je nastaviti razvijati ovu manifestaciju koja će nesumnjivo okupljati vodeće glazbenike, nove talente i time dodatno potvrditi ugled Muzičke akademije.

Vaši studenti klavira dobivaju nagrade i priznanja. Predstavite rad Klavirskog odsjeka.

- Charlene: Iduće akademske godine Odsjek studija Klavira obilježit će desetu godišnjicu osnutka. Razvoj studija i njegova perspektiva u neprestanom su usponu. Predanost Odsjeka u ostvarivanju glazbene izvrsnosti je neupitna te potvrđuje kvalitetu rada studenata i njihovih mentora. Također, mnogo naših alumna djeluje u značajnim glazbenim centrima i školama diljem Hrvatske. Vidjeti mlade kolege koji koriste znanja koje su kod nas stekli u oblikovanju novih naraštaja pijanista djeluje ohrabrujuće.

Charlene, učestalo nastupate diljem svijeta. Kako uspijevate uskladiti pedagošku i koncertnu aktivnost?

- Charlene: Zaista je velika čast što imam priliku baviti se glazbom, povrh toga, koncertiranje i pedagoška djelatnost djeluju komplementarno. Izazov leži u tome, da obje strane dobiju dovoljno potrebne pažnje kako bi se mogle manifestirati. Na moju sreću, obitelj, studenti i akademija me u tome podržavaju.

(Arhiva Glasa Istre)Profesorice Irene Russo i Chiara Pertoglio sa studentima (Osobna arhiva)

Laura, planovi za nove manifestacije na Akademiji, koja, iako vrlo mlada, je iznimno aktivna.

- Laura: Kada kažemo da je vrlo mlada, da, ona pod nazivom Muzička akademija djeluje već skoro jedanaest godina, no svakako ne treba zaboraviti i sve što se stvaralo u području visokog glazbenog obrazovanja u Puli, a u tom je kontekstu vrlo bitan kontinuitet u radu i aktivnostima koje njegujemo od samih početaka. Pored redovitog nastavnog procesa, prirodno je studentima ponuditi dodatne sadržaje kako bi bili maksimalno uključeni u aktivnosti i time obogatili iskustvo studiranja na našoj ustanovi.

Uz veliki entuzijazam profesora, koji se trude da kroz projekte, kao što je nedavno održani Intervallo, animiraju i maksimalno uključe studente, a naravno, veliki značaj u svemu tome su gostujući umjetnici i profesori koji svojim zanimljivim temama predavanja i praktičnim radom, ali i koncertnim izvedbama, pružaju novu inspiraciju mladim glazbenicima u njihovom razvoju.

Predstojeće aktivnosti Akademije?

- Laura: U narednom periodu nas očekuje koncert s djelima austrijskih skladatelja, sutra, 28. ožujka u 18 sati u sklopu manifestacije Dani austrijske kulture u Puli, u suradnji s Austrijskim kulturnim forumom i Fakultetom ekonomije i turizma našeg Sveučilišta. Zatim slijedi treće izdanje projekta odsjeka za klasičnu harmoniku - Pro et Contra. Dosadašnja pozitivna iskustva nas potiču da s takvim praksama nastavimo i ubuduće, a ove će godine gosti odsjeka biti prof. art. Owen Murray s Kraljevske akademije u Londonu i prof. art. Corrado Rojac s Konzervatorija "Giuseppe Tartini" u Trstu.

(Arhiva Glasa Istre)(Snimila Vanesa Begić)

Na koncertima će se predstaviti mladi pulski harmonikaš Leonardo Rojnić, kao i naši studenti harmonikaškog Odsjeka s gostima – učenicima srednje glazbene škole Ivana Matetića Ronjgova iz Pule. I u sklopu ovog projekta imamo suradnju s Agencijom za odgoj i obrazovanje pa će to biti prilika za održavanje Stručnog skupa nastavnika harmonike kako bi se kroz aktualne teme razmijenila iskustva pedagoga, od osnovnih i srednjih škola do akademije, a svakako moramo naglasiti da naša Akademija i dalje jedina u Hrvatskoj nudi studij klasične harmonike.

Uskoro još jedna opera

Naši tradicionalni Dani Muzičke akademije započinju izvedbom opere "Rita", Gaetana Donizettija, u Istarskom narodnom kazalištu, 25. travnja, dok će gostujući predavači ove manifestacije biti dr. sc. Jose Bretos (Španjolska), prof. art. Matjaš Robavs (Slovenija/Austrija), prof. art. Piotr Chołołowicz (Poljska), a u suradnji s manifestacijom Kaiserball Pula planiran je program pod nazivom "Klänge aus Pola: Franz Lehar i prinos kapelnika radu Mornaričkog orkestra".

Program ovogodišnjeg Piano Weeka (5.-8. svibnja) obuhvaća vrlo zanimljive radionice i panel-diskusije s interdisciplinarnim temama, isto tako i koncerte, a gosti ovogodišnjeg izdanja su Zuzana Niederdorfer (Poljska/Austrija), Jelena Pavić, Mia Miljković Đuzel i Bartolomej Stanković (Hrvatska).

Svibanj je rezerviran i za tradicionalni, 11. po redu, Forum studenata glazbene pedagogije gdje ćemo, pored izlaganja naših studenata imati i predstavljanje knjige "Dora Pejačević – Životi i svjetovi" našeg gosta, muzikologa Domagoja Marića, a na koncertu će uz naše studente nastupiti i kvartet saksofona Muzičke akademije iz Zagreba. Nakon Foruma slijedi drugo izdanje međunarodnog natjecanja iz harmonije i polifonije – Contrapunctus 2025.

No, to nije sve… Tijekom narednog perioda planirana su i mnoga druga gostujuća predavanja i majstorske radionice profesora europskih akademija, kao i koncerti naših studenata i gostujućih umjetnika.

Što se tiče životopisa naših sugovornica, recimo da je Charlene Farrugia Bozac već u ranoj dobi prepoznata kao posebno nadareno dijete, te od glazbenih kritičara nazvana "enfant terrible" malteškog pijanizma i spada među najistaknutije malteške glazbenike.

Godine 2020. odbor za posebne zasluge londonske Kraljevske glazbene akademije dodijelio joj je nagradu kojom je postala njihova pridružena članica (ARAM).

Prije toga, 2018. godine dobitnica je nacionalne nagrade u kategoriji koja se dodjeljuje za značajna postignuća na polju međunarodne umjetničke karijere, a koju dodjeljuje malteško Ministarstvo kulture Arts Council of Malta. Dobitnica je i nagrademalteškog predsjednika za vodeća postignuća mladih na Malti. Jedna je od međunarodnih umjetnika ambasadora neprofitne globalne krovne organizacije za glazbenu kulturu i kulturnu diplomaciju Euro Mediterranean Music Academy (EMMA for Peace) pod patronatom UNESCO-a i pokroviteljstvom glavnog tajnika Vijeća Europe te počasnim predsjedanjem maestra Riccarda Mutija.

Impresivne karijere

Kao solistica debitirala je s malteškom nacionalnom filharmonijom u dobi od nepunih 13 godina pod dirigentskom palicom britanskog dirigenta Jonathana Butchera.

Laura Mjeda Čuperjani diplomirala je na Odsjeku za kompoziciju i orkestraciju na Muzičkoj akademiji u Beogradu, u klasi prof. Srđana Hofmana. Pedagoški rad započinje u Srednjoj glazbenoj školi "J. Slavenski" u Beogradu te kasnije na Muzičkoj akademiji u Beogradu kao asistentica na Katedri za teorijske predmete. Od 2007. godine predaje na Muzičkoj akademiji pri Sveučilištu Jurja Dobrile u Puli, a od 2011. godine je u zvanju docenta. Od 2013.- 2017. godine obnašala je dužnost predstojnice Odsjeka za glazbenu pedagogiju. Trenutno je dekanica ove akademije.

Njezin skladateljski opus obuhvaća djela za solo instrumente, komorne ansamble do orkestralnih djela i glazbe za kazališne predstave i multimedijalne projekte. Sudjelovala je na mnogim manifestacijama i festivalima. Djelovala je kao rezidencijalna skladateljica Podium festivala Brijuni/Fažana (2019.). Dobitnica nagrada i priznanja, redovna je članica Hrvatskog društva skladatelja i član Hrvatskog društva glazbenih teoretičara.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter