red martyr

The Book of Grando - prvi istarski RPG: Studio iz Pule dizajnira nove igre čija će se radnja odvijati na četrdesetak istarskih lokacija

| Autor: Ian Tataj
Ovako u igrici izgleda ulaz u jedan istarski grad

Ovako u igrici izgleda ulaz u jedan istarski grad


Gejmerski je svijet sve rašireniji, igrača sve više. Toliko da mnoge statistike upućuju na to da je više od 75 posto mlađih ljudi zapravo gejmer. Godine 2021. se ustanovilo da je oko 3,24 milijardi ljudi na svijetu sebe indentificiralo kao gamera. Nije ni čudo, jer je to postao oblik razonode svima dostupan, pogotovo otkako je igara na mobitelu, kojeg skoro svi posjeduju, a zabava je jedna od osnovnih ljudskih potreba.

Za nove i famozne naslove video-igara, svi gledamo prema Californiji, prema studijima u Europi i čak Rusiji, Poljskoj i Ukrajini. Industrija proizvodnje računalnih igara izgleda kao da je nas zaobišla. Neki se sjećaju naslova "Serious Sam", akcijskih igara koje je proizveo Croteam. Tijekom 1990-ih to je bila popularna franšiza koja je ipak zamrla (uz pokušaj da se oživi 2020. godine). Otada, u Hrvatskoj, mi nemamo neki famozni game studio. Ali što ako vam odamo tajnu, da se jedan takav studio nalazi upravo u Istri – upravo u Puli? Što kada bismo odali drugu tajnu, da će Istra uskoro biti centar zbivanja u novoj igri – prvom "istarskom RPG-u?".

Knjiga o istarskom vampiru

Red Martyr Entertainment, studio je dizajna video igara utemeljen u Puli prije nekoliko godina, a vlasnik i kreativni direktor mu je Marko Tominić. Prije nekoliko godina, objavljen je Markov prvijenac, horor igra "Saint Kotar". U toj igri avanture, radnja se zbiva u obližnjem Gorskom Kotaru, mističnom i mračnom. Sada, pak, Markov tim radi na dizajniranju i razvoju nove video igre, čija će se radnja isključivo odvijati u više od 40 lokacija i gradova Poluotoka, temeljito rekonstruiranih za prilike 17. stoljeća. Naziv igre, "The Book of Grando" – Knjiga o Grandi.

(Snimio Ian Tataj)Marko Tominić (Snimio Ian Tataj)

- Počeli smo s radom ove godine, a prethodne smo skupljali materijale s lokacija diljem Istre. Gotovo cijelo prošlo ljeto smo bili, u dogovoru s muzejima i kulturnim institucijama, u potrazi za izvorima i građom. Ta je faza bila idejna – prikupljanje knjiga, izvora i gradiva – sve što smo mogli naći da je povijesno točno, ali i ono nadnaravno o istarskim legendama. Početkom sljedeće godine će igra biti službeno najavljena, te ćemo tada otkriti sve bitne detalje igre sa puno više vizualnog materijala, ovo je samo najava projekta koji je još uvijek u ranoj fazi razvoja. Dovršetak projekta i službeni izlazak igre predviđen je za 2025.

Meni je ideja za ovu igru došla odavno. Već kad sam stvarao prethodni naslov "Saint Kotar", stvorio sam neki plan i skicu u glavi za istarski RPG. A nama svima u timu su RPG-ovi najdraža materija. Tu su Baldur's Gate, Fallout 1 i 2 su meni osobno "fave". U ovoj se igri se nameće ideja kombinacije gameplaya i istraživanja; nadasve – avanture. Nešto kao Gospodar prstenova, gdje se jednom krene iz malenog sela, i dođe do samog vrhunca svjetskih zbivanja, kaže Marko Tominić.

Neki od prizora iz igreModel Augustovog hrama

Kada govorimo o RPG-ovima (Role-playing game), govorimo, u prijevodu, o oživljavanju nekog lika ili uloge. Likovi RPG-ova mogu biti po odabiru igrača, uz izbor njihovog imena, izgleda i vještina, ili likovi s već poznatim imenima, s možda predodređenim vještinama, no ipak otvoreni po pitanju izbora koji se čine tijekom igre. Prijašnji naslov "Saint Kotar" nije bio RPG, već detektivska avantura.

- "Saint Kotar" nam je istancirao prototip ove igre. Mi od prodaje tog naslova ipak još nemamo ništa. Dobili smo jednu isplatu od izdavača pri izlasku igre, ali nakon toga nema ništa. Jer izdavač si prvo mora vratiti investiciju. "Saint Kotar" je dostupan na PC-u, konzolama i svim platformama, osim mobitela. Već s ovim projektom, sada kada znamo kako to sve funkcionira, nećemo ići na isti princip. U svakom slučaju, što se tiče "Saint Kotara", stalno se prodaje, i vidimo pozitivne brojke, ali ćemo vidjeti što i kako će nam se vratiti. Ipak, tu je promocija. Kada pričamo sa studijima i kolegama, za Red Martyr se zna, samo zbog "Kotara", smatra Tominić.

Okrutna Istra 17. stoljeća

Za novi projekt, pak, dobili su podršku od Istarske županije i raznih turističkih zajednica.

- Ali to nam neće biti dovoljno. Moramo uskoro naći izdavača. Ali ipak, moram spomenuti kako bez naših, u ovom slučaju, ne bi bilo niš!, smatra kreativni direktor.

Sve će u igri biti povijesno točno; od lokacija, do oružja, oklopa, pa čak i novčanih valuta. Naravno, uz povijesnu točnost, element razonode u gameplayu je krucijalan, pa je u stvaranju igre posao kreativnog tima Red Martyra spojiti ta dva elementa. Nadalje, kombinacija je i igrivosti i promocije Istre kao takve.

Neki od prizora iz igre3d Arena

- Igra će biti ambijentirana isključivo u Istri, pod nazivom "The Book of Grando". Možemo je definirati kao "dark fantasy RPG". Glavni je zaplet vezan za... pogodili ste: Juru Granda. Uživjeti ćemo se u sve od njegove legende, života i nasljedstva istarskog vampira, otkriva Tominić.

Radnja se dakle događa u 17. stoljeću, s početkom 1680. godine. Igrat će se u single-playeru, odnosno, jednim igračem, koji je kći Jure Granda. Naravno, počinje se upravo u Kringi. A kako je svijet povijesno točan, tu će odmah biti nametnuto i pitanje granice, odnosno prelaska iz austrijske u mletačku Istru. To je jedan od prvih zadataka, i ovdje će se već početi uviđati raznolikost dvaju sustava života i uprave. Kako se krene dalje, vidjet će se poznate nam građevine, znamenitosti, poznati i manje poznati ljudi tadašnje Istre, boškarini, istarski goniči, i sve popraćeno soundtrackom tradicijskih roženica i napjeva te barokne glazbe.

(Snimio Ian Tataj)3d modeliranje u tijeku (Snimio Ian Tataj)

- Na to sve, dodajemo nadnaravni element, temeljen na istarskom folkloru. Naravno, da bi bilo igrivo i zanimljivo, istarski poskok i crna udovica, biti će puno veći no što prirodno jesu. Baš kao što svaki veći naslov ima nekog "Giant Spidera", tako ćete se kod nas boriti s našim domaćim velikim beštijama. Biti će štrige, štriguni, more, malik, divovi i slična bića. A kao ljudski neprijatelji, nemojte se iznenaditi ako vas napadnu Uskoci ili Hajduci, kaže dizajner.

Postoji i još pozadinskih priča, koje su temeljene na drevnim histarskim božanstvima, i zaplet oko Dantea Alighierija, kojemu je kod nas, boravak u Istri ipak dao inspiraciju za pakao "Božanstvene komedije". U igri će se ubrzo vidjeti kako je svijet dinamičan. Postoji ciklus dana i noći, gdje svaki lik ima svoju rutinu, i time se po noći može biti više nevaljao. Slično je i s vremenom. Kada je, primjerice, kiša, seljaci će bježati kući iz polja.

Igra je "Open world", odnosno otvoren svijet. Svijet koji je ipak, u 17. stoljeću, okrutan. Dok igrač može odlučiti kroz cijelu igru ne ubiti nikoga, može se ubiti i svih. Puno će situacija biti izbor između manjeg zla, i testirat će se moralno opredjeljenje igrača. Igra s mitskim elementima ipak gura igrača ka ispunjenju svoje "sudbine".

Neki od prizora iz igreDigitalna batana

- Što se mehanike i tehničkih specifikacija tiče, s obzirom na žanr i tematiku, bojim se da će biti namjenjena publici 18+. Ima elemente brutalnosti koje želimo inkorporirati, poput realne fizike udaraca - ciljanja u određene dijelove tijela, mehanike leta puščanog zrna i slično. Vidjet ćemo, ipak, kako će u konačnici to izgledati, kada se moramo prilagoditi tržištima. Što se tiče, pak, vještina na raspolaganju, igrač će moći rasti i učiti, i na kraju svladati i kontrolu nad samim vremenskim prilikama. Sjećate se kako sam govorio o mijenama vremena i kiši? Ako ste dovoljno moćni, možete otjerati seljake kući i imati prazan grad za svoje... potrebe, dodaje Marko Tominić.

Video-igre - didaktički alat

Računalne igre su danas puno razvijenije no što su nekoć bile. Ne samo djeca i mladi, već i iskusni odrasli mogu mnogo naučiti iz dobro ili povijesno točno dizajniranih igara. Mnogi se povjesničari, arheolozi i slični stručnjaci oslanjaju sve više na dobro napravljene i točno rekonstruirane video-igre da bi svojim učenicima, ali i široj javnosti pokazali neke izgubljene svjetove i realnosti. "Total War" serijal povijesne strategije bio je među prvima koji se upotrijebio u znanstvenom kontekstu za prikaze bitaka, odnosa morala gubitnika i pobjednika, i trenutaka kada je bitka dobivena. Ima sada već čitav niz primjera, koji uključuju "Mount & Blade", "Age of Empires" ili serijale igara Paradox Studija. Marko se na tom polju izjasnio kako će "Book of Grando" biti veoma poučna igra.

Neki od prizora iz igrePred Sv. Petrom na Tondolonu

- Revitaliziramo kulturnu baštinu i povijest Istre. I to će ići globalno, ne samo na kiosk u Puli. Bit će prijevodi na sve veće jezike. Nekome je poučno za naučiti povijest Istre, a nekome će biti samo zabavno. Ali svaka igra može vas naučiti nečemu; jezik, moral... Odluke u igri kroje vašu i tuđu sudbinu. U našoj, i u mnogim drugim igrama, vide se posljedice naših postupaka. Isto kao u samom životu, smatra Marko.

Jedan je od glavnih narativa protiv igranja video-igara onaj u kojem se vidi tu vrstu razonode kao uvod u agresivno ponašanje. Igre poput Grand Theft Auto ili Saints Row, pogotovo su optužene kao "trigger" za psihopatsko ponašanje. No, ako uzmemo da je danas tolik dio populacije zapravo gejmerski nastrojen, a postotak društveno opasnih i dalje izrazito malen, taj se narativ može lako dovesti u pitanje.

- Ja sam počeo igrati kao klinac. To što sam ja ubijao tisuće virtualnih vojnika u "Call of Duty" ili "Counter Strike" serijalu, nije na mene utjecao. Nisam nikoga ubio u pravom životu. Virtualni svijet je upravo to, virtualan. Ako netko u igrama poput Call of Duty puca i bori se protiv drugih, to ne znači da to radi i u stvarnom životu. Ta je igra samo primjer i iznimka, jer nisu sve igre vezane uz ratove. Poanta je da su video igre ovdje da nas opuste, da nas nauče mnogo toga čak i kada nam je cilj samo zabava, od povijesti, do društvenih aspekata i drugih životno važnih stvari. Ja sam osobno zahvaljujući igrama naučio engleski jezik, shvatio kako funkcionira fizika automobila prije nego sam ikad prije sjeo za volan, upoznao ljude od kojih su neki postali i prijatelji. Video igre su poput filmova i knjiga, ali na jednoj višoj razini jer osobi daju element interaktivnosti i u tome im nema konkurencije.

(Snimio Ian Tataj)Pulski Kaštel biti će jedna od lokacija u igri (Snimio Ian Tataj)

Igre vas mogu puno naučiti, ako želite učiti. Kultura nema granica. A s ovom našom igrom, naši će se lokalni običaji znati u cijelom svijetu. Pa tko želi, naučit će o povijesti i istarskim običajima, zaključuje Tominić.

Ekipu Red Martyra, osim Marka, koji radi pomalo sve, jer, kako kaže, "ne možeš u maloj firmi biti samo šef", pa je tako sve od Creative Directora do Designera, čine; Leonard Svilan (programer), koji je došao iz Trogira samo zbog ovog projekta, Nenad Popović, 3D Artist, Matija Dražović, 2D Artist, i mladi Tino Guštin, pripravnik programer i playtester.

"The Book of Grando" je planiran kao saga s mogućim dodacima u obliku DLC-a (sadržaja na preuzimanje). Marko se nada uvidjeti, po interesu igrača i prodaji, koliko će moći investirati dalje, ali prvenstveno, za sada se mora završiti igra.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter