ČABECEDA

Zanimljiv projekt rovinjskih osnovaca: OSMISLILI MALI ČAKAVSKI ABECEDARIJ

| Autor: Gabrijela DOBROVIĆ
Zajednička fotografija kao uspomena na ovaj zanimljiv projekt

Zajednička fotografija kao uspomena na ovaj zanimljiv projekt


Već šestu godinu zaredom Istarska županija u dječjim vrtićima, osnovnim i srednjim školama potiče i financira projekte zavičajne nastave kojima je cilj edukacija učenika o vrijednostima tradicije, kulture i običaja Istarske županije.

Ove školske godine rovinjska Osnovna škola Jurja Dobrile uključila se u njegovu provedbu s projektom "Ki je ki u istarskoj čakavici", a cilj mu je bio učenike trećih razreda upoznati s čakavskim dijalektom, imajući na umu kako je jezik jedno od najvažnijih obilježja svakog naroda i svjesni da je i narječje važno obilježje svakog zavičaja.

Unatoč činjenici što su škole dijelom bile zatvorene, za realizaciju projekta iskoristili su moć tehnologije pa su se aktivnosti odvijale ne samo u učionicama, već i online.

Obzirom da je tema projekta bila upoznavanje sa stvaralaštvom pjesnika koji su pisali na čakavskom, osmišljeni su čakavski kantunići u kojima su učenici u svojim razredima analizirali pjesme Mate Balote, Drage Gervaisa, Zvane Črnje, Daniela Načinovića i drugih pjesnika koji pišu na čakavštini.

Glavno obilježje njihovih pjesama je ljubav i život težaka u Istri. Upravo su na temu ljubavi organizirali i susret s etnologinjom iz Etnografskog muzeja Istre Ivonom Orlić koja je učenicima kazivala sve o tradiciji vjenčanja u Istri te ih je poučila starim istarskim poslovicama na temu ljubavi. Istarskim su poslovicama potom ukrasili jastuke koji krase njihove čakavske kantuniće u učionicama, a osmislili su i vlastitu čabecedu, mali čakavski abecedarij.

Učenici četvrtih razreda oslikali su platnene vrećice čakavskim riječima čime su nastavu likovnog povezali s međupredmetnom temom Održivi razvoj.

Čakavske riječi pretočene su i u memory igru, učenica četvrtog razreda Lisa Černeka oslikala je 30 pojmova na čakavskom narječju od kojih su osmislili zabavnu igru koju su potom podijelili svim razrednim odjelima kao poticaj za učenje čakavskog dijalekta u slobodno vrijeme.

Memory igra napravljena je i u elektroničkom obliku pa učiti kroz igru mogu svi učenici osnovnih škola obzirom da je postavljena na platformu Loomen, a uz svaku sličicu odnosno riječ postoji i zvučni zapis.

Osim tih aktivnosti, učenici trećih i četvrtih razreda stvarali su svoje pjesme na čakavskom, slušali istarsku glazbu, natjecali se u čitanju poezije na čakavkom dijalektu, adaptirali scenu vjenčanja iz Lovrakovog romana "Vlak u snijegu" na čakavski te ju uprizorili za svoje vršnjake, a na kraju i zaplesali istarski covid balun.

- Zanimljive aktivnosti omogućile su da kroz projekt zavičajnosti učenike potaknemo na proučavanje i očuvanje istarskog dijalekta te da ih kroz kurikulum i međupredmetnu korelaciju poučimo tradiciji, kulturi i narječju našeg zavičaja, poručuju iz škole.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter