Bio je to ljubičasti Trabant 1.1 Universal, modernizirana, karavanska verzija kultnog modela Trabant 601, s 4-taktnim 4-cilindarskim motorom snage 41 KS, kakav se ugrađivao u Volkswagen Polo…
Paradoksalno, proizvodnja je ugašena u trenutku kad je ovaj ‘plastični’ automobil čudnim putevima povijesti ušao u legendu, koju nije stekao u proizvodnji od 1964. do početka 1990. s izvorno 2-cilindarskim, 2-taktnim zrakom hlađenim motorom (po DKW-ovoj koncepciji iz sredine 1930-ih), koji je iz 594 ccm razvijao 23, odnosno 26 KS.
Zapadni svijet bolje je nego što se misli poznavao automobile nastale u komunističkim zemljama. Lada, Wartburg, Moskvič, Škoda, Polski Fiat, Zastava… bili su prisutni na zapadnim tržištima, čak i ako je prodaja bila marginalna. Trabant nije, jer nije udovoljavao ni minimalnim zahtjevima zapadnih legislativa, no zato je u Istočnom bloku bio pravi hit.
Liste čekanja bile su notorno duge, a proizvedeno je više od tri milijuna primjeraka. Tako da je taj isti zapadni svijet ostao osupnut nad scenama koje su se počele događati u Njemačkoj od ljeta 1989. Nepregledne kolone Trabanata počele su se pojavljivati na zapadnonjemačkim cestama, a u njima Istočni Nijemci u potrazi za boljim sutra.
Koje nije uključivalo Trabije, čim bi se domogli nekog rabljenog zapadnog auta, DDR-ci su Trabante naprosto ostavljali, bacali na smeće. Poklanjani su ili prodavani za nekoliko maraka, ali su pritom neočekivano postali i simbol pada komunizma.
Ključni faktor u stvaranju te simbolike odradili su irski rockeri U2 na turneji ZOO TV, kojom su 1992. i 1993. obišli svijet, a Trabanti su bili ključni dio scenografije, rasvjetna tijela na toj angažiranoj turneji, koja je često uključivala i direktna javljanja ljudi iz opkoljenog Sarajeva.
No samog Trabanta u to vrijeme nije više bilo, tvornica je već počela proizvoditi Volkswagene, čiji je četverotaktni motor već bio ugrađen u zadnje serije Trabanta. Danas je Trabant jeftin, ali i razmjerno popularan oldtimer, a zbog jednostavnosti i prepoznatljivosti česta je meta i tunera, posebno u Istočnoj Europi.
Svakih nekoliko godina svjedočimo i nekoj inicijativi za oživljavanjem marke, u luksuznim, hibridnim, električnim ili kakvim već inačicama. Premda je proizvodnja prestala 1991, za razliku od većine istočnih rivala, Trabant nije mrtav i zauvijek u povijest potisnut brand i vrlo je vjerojatno da ćemo ga kad-tad ponovo vidjeti na cestama.
Više vijesti iz automoto svijeta čitajte na Autoportalu.