Ilustracija (Pixabay.com)
Iako se svi slažu da nam pametni telefoni, ali i tehnologija općenito, uvelike olakšavaju živote i omogućavaju da lakše i brže komuniciramo, dogovaramo se i efikasnije odrađujemo zadatke na poslu, svi dobro znaju da, nažalost, postoje i negativni efekti prekomjernog korištenja pametnih telefona, a naročito kad je riječ o djeci u formativnim godinama. Početak nove školske godine izvrstan je trenutak za podizanje svijesti o odgovornom korištenju tehnologije te je s tim ciljem Huawei proveo istraživanje čiji rezultati donose zanimljive podatke o odnosu roditelja, djece i pametnih telefona.
Sedamnaest posto roditelja limitira pristup određenim stranicama, dok 12 posto roditelja ni na koji način ne upozorava dijete na prekomjerno korištenje pametnih telefona. Ostali postotak ispitanika na ovom pitanju otpao je na ponuđeni odgovor »nešto drugo«. Pozitivan je podatak koji kaže da 53 posto ispitanika tvrdi da njihovo dijete koje je mlađe od 13 godina dnevno ne provodi više od sat vremena ispred ekrana i to vrijeme provode na gledanje crtića, serija ili slušanje glazbe, što je potvrdilo 36 posto roditelja. Sljedeće po redu su igrice (29 posto) pa društvene mreže (14 posto) i edukativan sadržaj (11 posto)…
Iako mobiteli uglavnom imaju pozitivnu ulogu, većina djece će uslijed nedovoljne kontrole vrlo lako dane provoditi zureći u ekrane. Stoga stručnjaci savjetuju roditeljima dosljedan pristup prilikom davanja mobitela djeci na korištenje, posebno ako se radi o manjoj djeci. Jedan od najvećih stručnjaka za pitanje odgoja djece u regiji, dr. Ranko Rajović, smatra da djeci ne možemo zabraniti pristup novih tehnologijama jer su one potrebne i korisne i neminovne.
– Važno je kontrolirati što i koliko smijemo koristi. Opasnost se krije u neumjerenoj upotrebi. Djeca brzo razviju ovisnost, jer su gledajući u ekran i rješavajući zadatke u videoigrici na dopaminu, a onda kad pređu nivo, dobiju i druge hormone koji daju osjećaj sreće. Tu zapravo dobiju sve – iščekivanje, radost, tugu, sreću, napetost, ljutnju i sve se rješava bezbolno i za 15 minuta promjeni 10 emocija. To nije realno u pravom životu, tako da život u virtualnom svijetu postaje zanimljiviji, dinamičniji, djeca gube zanimanje za stvarnost, traže da svoje prohtjeve zadovolje odmah, ističe Rajović koji će u sklopu ovogodišnjeg Weekend Media Festivala u Rovinju održati predavanje »Djeca i digitalno doba: Kako igrom razvijati djetetov IQ?«.
Kad je u pitanju ograničavanje vremena provedenog uz pametni telefon, 78 posto ispitanika to smatra ključnim i potrebnim u odgoju djeteta, dok 22 posto roditelja ne vidi nikakav problem u cjelodnevnom korištenju tehnologije. Ako se ne koriste primjereno, telefoni, tableti, televizori, igrice i slično, mogu ometati djecu u dnevnom izvršenju njihovih aktivnosti, djeca mogu biti izložena cyberbullyingu, ovisnostima o igrama, stvarati troškove roditeljima i slično. No pametni telefoni istodobno omogućavaju poziv u pomoć bilo kada i bilo gdje ako ga zatrebate, dostupnost, instantni pristup informacijama, brzu komunikaciju, učenje s udaljene lokacije, uz njih se možete zabaviti, pohraniti informacije i tome slično. Digitalno doba društvu donosi velike pomake, stoga tehnologiju treba upotrebljavati racionalno i s ciljem razvitka osobnog integriteta, znanja ili mogućnosti.