GROŽNJAN

U GALERIJI FONTICUS IZLAŽU FABIO GASPARINI I TILEN ŽBONA: Vizualizirana energija uz transkripte stanja

| Autor: Luka JELAVIĆ
Prva samostalna izložba u Fonticusu – Fabio Gasparini uz jedan od svojih radova velikog formata (Snimio: Luka Jelavić)

Prva samostalna izložba u Fonticusu – Fabio Gasparini uz jedan od svojih radova velikog formata (Snimio: Luka Jelavić)


U ovo čudno vrijeme puno zabrana, strahova i neizvjesnosti lijepo je posjetiti neku izložbu, sudjelovati na otvaranju, pa makar i pod epidemiološkim mjerama. Vidjelo se to i po solidnom broju posjetitelja koji su, napokon po nešto ljepšem vremenu, stigli u Grožnjan, na otvaranje dviju novih samostalnih izložaba. Po običaju u posljednje vrijeme, otvaranje je upriličeno u povijesnoj grožnjanskoj lođi, gdje je kustos galerije Eugen Borkovsky predstavio autore, Fabija Gasparinija iz Vrsara i Tilena Žbonu iz Kopra.

Mladi umjetnik Fabio Gasparini je za svoju premijernu samostalnu izložbu u galeriji Fonticus pod nazivom „Vizualizacije energija“ pripremio radove nastale u posljednje dvije - tri godine.

- Važan aspekt umjetnikove premise je doživljaj. Rezultat je uvijek vizualizacija stanja, a ne vidljivo. Potez, ploha, geometrijski oblik pojavljuju se u ulozi motiva. Ove slike ne nude uobičajeni sadržaj. Radi se o apstrakcijama, građenju slika intervencijama proizašlim iz snažne i iskrene potrebe za oblikovanjem. Svi su radovi krajnje ekspresivni, ali primjećujemo razlike. Energetsko iskazivanje pretočeno u predmet slike kreće se u rasponu od sasvim plošnog, ali koloristički razigranog prostora do asocijacija trodimenzionalnog prostora. Moguću treću grupu radova karakteriziraju izvedeni oblici koji u promatračevoj pažnji, iako prikriveni ili raspršeni, iskazuju prepoznavanje oblika. Pred nama je niz oslikanih površina naglašenog ritma i razigranog kolora. Na podlogu od slikarskog platna autor slika snažnim bojama. Tek ponekad nudi oslonac za pogled. Oblici često bježe izvan formata, pa cjelokupni rad djeluje kao isječak. Ponekad je kolor ujednačen na cijelom formatu, a ponekad su tu fragmenti, detalji koji određuju izražajnost i kompoziciju. Radovi iskazuju ideju propitivanja iluzije prostora i slijede tijek energija uz instinktivni doživljaj. Umjetnik ostavlja vidljivim nakupine namaza. Oni naglašavaju gestu u donjim, prikrivenim slojevima, ali i u kasnijim intervencijama kojima gradi površine. Nižu se, prekidaju, gomilaju uvedeni elementi, oblici s ruba prepoznatljivog. Unatoč snažnoj energiji stvaranja, izrezi koji se nude na ogled kompozicijski su stabilni. Na svim radovima prisutan je energetski naboj određen ritmovima akcije, između ostalog rekao je kustos Eugen Borkovsky o radovima Fabija Gasparinija na kojima se primjećuje da stvara jer osjeća potrebu, predstavljajući gibanje, titranje, energiju zaustavljenu u trenutku.

Mladi umjetnik Fabio Gasparini bio je zadovoljan ovom izložbom, a posebno se zahvalio brojnim poznavateljima koji su došli u Grožnjan.

- Svakako sam zadovoljan, jer u ovo teško vrijeme nije lako imati samostalnu izložbu. Ovo je moje prvo predstavljanje u grožnjanskoj galeriji Fonticus, to me raduje, a mislim da će biti još prilike. Inače, ovo su noviji radovi, prvi puta na jednoj samostalnoj izložbi, jer sam do sada sudjelovao na nekoliko skupnih predstavljanja. Slikanjem se bavim tek nekoliko godina, polazio sam nekoliko tečajeva, posebno mi se čini važnim tečaj kod umjetnika Eugena Varzića. Volim miješane tehnike, koristim boje koje sam priprema s posebnim pigmentima, želim učiti i napredovati. Volim velike formate i sada pripremam jednu izložbu u inozemstvu, samo dok se situacija popravi. Iako je u ovo vrijeme korone teško organizirati izložbu, ipak ima vremena za rad, za slikanje, što me raduje, a nadam se da će i publika biti zadovoljna mojim radovima, kaže zadovoljni Fabio Gasparini.

Slovenski umjetnik Tilen Žbona je već izlagao u Grožnjanu, ali na otvaranje svoje nove samostalne izložbe „Transkripti stanja“ zbog epidemiološke situacije nije uspio dobiti dozvolu za prelaza granice. U gornjem dijelu galerije posjetiteljima je ponuđen niz decentnih sliko-crteža kojim se poigrava s promatračevom percepcijom na planu vizualnog i smislenog. U postavu su različiti formati i različite podloge.

- Unatoč bogatoj razradi, radovi su očišćeni od suvišnog. Autor je znao zaustaviti trenutak u kojem oblik dobiva suptilan likovni naboj. Onaj seriozni trenutak u kojem oblik postaje predmetom nove realnosti, novog značenja. Igra, čijim rezultatima smo svjedoci, podređena je umjetnikovom senzibilitetu. Neki detalji nose asocijaciju prepoznatljivog, ali dobivamo vizualnu informaciju koja primarno nije narativna. Autora ne zanima ambijent i namjero nas lišava asocijacije koju bi donio detalj iz pozadine. Autor niže asocijacije oblika tijela, iskreno, lavirajući između promišljenosti i spontanosti, izgovarajući impresije. Tako ova izložba nudi sraz osobnog i općeg, doživljaja i komentara vremena. Naravno, ovo nisu ilustracije, nego asocijacije koje umjetnik iskazuje u obliku izvedenih vizualizacija. Tilen Žbona poštuje ezoteričnost koja je čitljiva iz formi nedefiniranih oblika, asocijativnih obrisa. Ovu seriju radova možemo doživjeti kao svojevrstan dnevnik. Insinuacija mogućeg materijalizira se u plošnom formatu slike. Očitavanje iziskuje napor. Možda je bolje pokušati doživjeti, nego dešifrirati, preporučio je Eugen Borkovsky predstavljajući radove Tilena Žbone koji je slikarstvo diplomirao u Veneciji, na Accademia di Belle Arti, a magistarski studij videa i novih medija završio u Ljubljani. Doktorirao je 2017. godine sa temom iz područja edukacijskih znanosti na Pedagoškom fakultetu u Ljubljani. Trenutno radi kao izvanredni profesor na Pedagoškom fakultetu u Kopru. Svoje je radove predstavio na mnogim samostalnim i kolektivnim izložbama u Sloveniji i inozemstvu.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter









Web kamere

Pula

Pula: Golden Gate of
Pula: Golden Gate of

Pula

Pula: Amphitheater
Pula: Amphitheater