(Foto: Sasa Miljevic / Pixsell, Davor Kovačević)
Već za sedam dana, odnosno u idući ponedjeljak, brojit ćemo prve dolaske i noćenja stranih i domaćih gostiju jer s uskrsnim blagdanima tradicionalno nam počinje još jedna turistička sezona. Kasni Uskrs svima odgovara jer bi mogao rezultirati većim broju gostiju nego lani, a odmah nakon njega stiže i Praznik rada i novi val dolazaka i noćenja. Na ruku nam ide i raspored školskih praznika u Europi, posebno u Njemačkoj, što bi moglo nagovijestiti dobru predsezonu i glavnu sezonu.
A onda nema stajanja sve do Svih svetih, do kada smo uspjeli »rastegnuti« posezonu, pa slijedi mala stanka do adventskih svečanosti, kada opet očekujemo goste, a sve u cilju definiranja Hrvatske kao cjelogodišnje turističke destinacije koja i ove godine očekuje još jednu rekordnu, a u najmanju ruku barem sezonu na razini lanjske. Sezonu koju je obilježila rupa u dolascima u samoj špici, no razloga za paniku nije bilo jer se pokazalo da su se gosti odlučili za kasnije datume u kolovozu zbog visokih cijena, ali i previsokih temperatura, pa je zato posezona bila odlična i iznad očekivanja.
Prošlogodišnja rupa u dolascima usred ljeta bila nam je upozorenje da smo možda malo pretjerali s takozvanim prekomjernim turizmom s jedne strane, i previsokim cijenama u odnosu na konkurenciju s druge, što su prepoznali i gosti i odlučili nas blago zaobilaziti. Zbog toga je premijer Plenković već početkom ove godine pozvao na razumno određivanje cijena u turizmu koje su nam više nego u Španjolskoj, Grčkoj ili Turskoj. A da su cijene usluga glavni pokretač inflacije u Hrvatskoj, nećemo ni spominjati. U novu sezonu također ulazimo pokušavajući ograničiti prekomjerni turizam i to kroz porez na nekretnine koji vlasnike stanova tjera da ih daju u dugoročni najam, a ne u kratkoročni turistički.
Jer takav, takozvani rentijerski turizam, koji se temelji na nekoliko mjeseci iznajmljivanja stanova turistima bez ikakvih dodatnih sadržaja, »ubija duh destinacije«, opterećuje turističku komunalnu infrastrukturu, a podstanare tjera u očaj jer ih vlasnici uoči sezone tjeraju iz stanova. Prekomjerni turizam zadaje glavobolje velikom broju mediteranskih destinacija poput Barcelone, gdje je lokalnom stanovništvu toliko prekipjelo da doslovce organiziraju prosvjede protiv turističke sezone. Osim što infastruktura puca zbog prekomjerog broja gostiju, lokalna zajednica nema nikakve koristi od rentijerskog turizma jer zarada ide samo vlasniku. Zbog toga je država enormno povećala paušale po krevetu te uvela već spomenuti porez na nekretnine.
Nadamo se da smo naučili lekcije iz prošle godine, no izgubljenog i razočaranog gosta teško je vratiti. Nije nikakva tajna da je Hrvatska prošlih nekoliko sezona izgubila dio nekada nam najvjernijih njemačkih turista, a ne nalazi se ni među top pet destinacija za ljetovanje njemačkih obitelji u 2025. godini. Prema anketi Urlaubsgurua, najpoželjnije destinacije su im Španjolska, Italija, Turska, Egipat, Grčka i Portugal. Kao glavne izazove za predstojeću sezonu navode visoke troškove prijevoza i smještaja, geopolitičke rizike i ekstremne vremenske prilike. Na geopolitičku situaciju u svijetu i klimatske promjene ne možemo utjecati, ali zato možemo utjecati na domaće cijene usluga i smještaja. I možemo biti dobri domaćini. Svi - od stjuardesa u avonima i zemaljskog osoblja na aerodromima do taksista i vozača autobusa, kontrolora, konobara, trgovaca, kuhara, pizza majstora, turističkih vodiča, prevoditelja, šalterskih radnika, prodavača karata, organizatora izleta, iznajmljivača, recepcionera, sobarica, policajaca, liječnika, vatrogasaca, slučajnih prolaznika, susjeda…
Jer kao što će ugostitelji reći da gostu ne prodaju kavu nego ugođaj za ispijanje te kave, tako ni destinaciju ne čine samo sunce, obala i kulturna baština pod zaštitom UNESCO-a, nego ljudi i njihova ljubaznost. Kada strane turiste pitate kako im se sviđa u Hrvatskoj, osim prirodnih ljepota i vrhunske gastroponude, odmah će navesti i susretljivost naših ljudi. I po tome smo poznati u svijetu. Taj duh destinacije se ne može ni kupiti ni podmititi, ali ga mogu upropastiti previsoke cijene. Stoga, zasučimo rukave za još jednu sezonu i budimo dobri domaćini.