(Snimili Ana Krizanec, Davor Kovačević)
Hoće li nova, proširena lista proizvoda s ograničenim cijenama, koju javnost željno iščekuje, obuzdati inflaciju u Hrvatskoj? Naravno da neće jer nijedna vlada na svijetu nema instrument kojim bi smanjila inflaciju, osim centralnih banaka.
Doduše, postoje politički dekreti kojima vlade mogu zamrznuti cijene, no takvi pokušaji naprave više štete na tržištu nego koristi. Jedna od posljedica zamrzavanja cijena je, primjerice, cvjetanje sive ekonomije, odnosno šverca, a još gore od toga je da se trgovci zainate pa takve proizvode jednostavno maknu s polica jer im nije isplativa njihova prodaja i stvore umjetnu nestašicu. Tek bismo onda bili u problemima. No, trgovci (zasad) tako ne razmišljaju, nego pokušavaju izbjeći Vladina ograničavanja cijena tako što ne označe proizvod koji ima limitiranu cijenu ili takve proizvode prodaju za koji cent iznad dopuštne cijene pa ih uhvati Državni inspektorat i "odere" im novčanu kaznu. Premijer Plenković jučer je stoga najavio veću ulogu Inspektorata, ali i Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) koja je u rujnu javnosti objavila maltene pa državnu tajnu – koliko iznose marže trgovačkih lanaca, ali i kolika im je dobit.
Predsjednik udruženja trgovaca pri Hrvatskoj udruzi poslodavaca Martin Ervačić poručuje da trgovci godinama nisu dizali marže, pa je ovo odlična prilika da se podsjetimo koliko im iznose marže za osnovne namirnice. Prema tadašnjim podacima AZTN-a, trgovačkim su lancima u 2023. godini prihodi narasli za više od milijardu eura u odnosu na 2022., ili za 16 posto, i iznosili su 7,73 milijarde eura, a razlog vrtoglavom rastu prihoda je svakako inflacija, ali i enormne marže. I to na najosnovnije proizvode! Trgovci tako najviše zarađuju na kruhu i pekarskim proizvodima kojima marža iznosi čak 37,2 posto! Kruh i pekarske proizvode s maržom od 31,7 posto slijede slatkiši. Svježe voće i povrće našlo se na trećem mjestu po visini trgovačke marže od 29,9 posto, dok je marža na bezalkoholna pića i vodu u boci 25,9 posto. Po visini marže slijede perad i jaja, koja prosječno iznosi 24 posto, a istu maržu trgovci zaračunavaju i na elementarne prehrambene proizvode - brašno, šećer, rižu i tjesteninu!
Na meso i mesne prerađevine zaračunavaju maržu od 23 posto, a na mlijeko i mliječne proizvode 21,4 posto. Ovdje se odmah da primijetiti da su trgovačke marže kod pojedinih proizvoda bile i četverostruko veće od stope inflacije tijekom 2023. godine, koja je na razini cijele godine prosječno iznosila 8,4 posto.
Poljoprivredni proizvođači su po pitanju trgovačkih marži nemoćni, mogu samo slijegati ramenima i prilagoditi se fiksnim maržama zbog kojih su neki proizvodi, procjenjuju u Hrvatskoj poljoprivednoj komori, na policama trgovina skuplji od 30 do čak 200 posto! Trgovci se opravdavaju da im je rast prihoda rezultat prenesene inflacije iz 2022. i rasta potrošnje, ali i porasta troškova poslovanja te da to ne znači da je trgovcima ujedno rasla i dobit. Kažu da ne varaju kupce jer proizvodnja hrane ne počinje u trgovini nego na polju, pa kroz prerađivačku industriju, preko distributera i tek onda dolazi do trgovaca, što znači da u kreiranju cijene proizvoda, po izračunu trgovaca, sudjeluju četiri lanca. Analitičari, pak, upozoravaju da je naš temeljni problem što ne proizvodimo dovoljno hrane pa tako ne stvaramo ni poljoprivredne viškove zbog čega trgovački lanci jeftino uvoze hranu - jer EU ima višak hrane – a nama je skupo prodaju; s druge strane, nijedna članica EU-a neće smanjiti svoje viškove hrane, odnosno vlastitu poljoprivrednu proizvodnju, da bi mi Hrvati mogli više proizvoditi.
Stoga su sve oči uprte u današnji sastanak u Vladi s predstavnicima trgovaca, distrubutera i proizvođača. Budući da trgovcima ne pada na pamet smanijiti marže jer ih, jadni, nisu podizali zadnjih godina, ostaje za vidjeti što politika ili "umijeće mogućega" može napraviti. Ili bolje rečno, što im Vlada može ponuditi u zamjenu za snižavanje cijena. Javna objava podataka o marži trgovačkih lanaca jedan je od lukrativnih načina na koji Vlada može, ako ništa drugo, krivicu svaliti na trgovce, da im bude barem malo neugodno zbog divljanja cijena. Ako je suditi po dosadašnjim reakcijama udruge trgovaca na objavljene marže, jao si ga nama…