Ovom se izložbom istražuju fenomen vrijednosti i sakupljanje kao proces vrednovanja predmeta. Autorice izložbe Duga Mavrinac i Irena Bekić iz kustosko-istraživačkog kolektiva IPAK, kao primjer su uzele predmete iz depoa Etnografskog muzeja Istre, privatne zbirke sakupljača i umjetničke radove koji tematiziraju sakupljanje ili su dio umjetničkih koncepata
Izložba "Ovo nije predmet" dio je trogodišnjeg projekta kustosko-istraživačkog kolektiva IPAK "Odbačeno – prilozi za studije vrijednosti" (Snimio Anđelo Dagostin)
Za mene osobno možda nedovoljno shvatljiva multimedijalna izložba "Ovo nije predmet", koja je preksinoć otvorena u Etnografskom muzeju Istre u Pazinu, svakako će boljem poznavatelju konceptualne umjetnosti ponuditi puniji sadržaj.
Stoga ćemo se umjesto vlastitih utisaka okrenuti onome što o njoj kažu same autorice Duga Mavrinac i Irena Bekić iz kustosko-istraživačkog kolektiva IPAK, koje ovom izložbom istražuju fenomen vrijednosti i sakupljanje kao proces vrednovanja predmeta. Za to su kao primjer uzele predmete iz depoa EMI-ja, privatne zbirke sakupljača i umjetničke radove koji tematiziraju sakupljanje ili su dio umjetničkih koncepata.
- Možda nekome može biti malo začudno ili ne, ali umjetnost i kulturna antropologija imaju mnogo toga zajedničkog. Zajedno se postavljaju kritički naspram društva, promjena u društvu, raznih dominantnih paradigmi, promišljaju i propituje neke fenomene koji su možda i nevidljivi ili se nalaze na marginama, a posebice u zadnjih nekoliko desetljeća vrlo su posvećene participativnim praksama, okrenute čovjeku, jer traže smisao koje pojedinac gradi i daje u svojoj svakodnevici, kazala je suautorica izložbe Duga Mavrinac dodavši da se trogodišnji projekt kustosko-istraživačkog kolektiva IPAK "Odbačeno – prilozi za studije vrijednosti", čiji je dio spomenuta izložba, bavi kvalifikacijom vrijednosti.
- Ovo nisu umjetnici koji su stvarali umjetničke arhive, nego umjetnici kroz svoju životnu i umjetničku filozofiju rade na ekonomiji cirkularnosti, ne stvaraju profite već se bave marginalnim stvarima. A jedan od njih je Vanja Babić koji je autor ovoga postava i ujedno je u njega suptilno ubacio svoj rad, kazala je autorica izložbe Irena Bekić iz kustosko-istraživačkog kolektiva IPAK koja je naglasila problem klasifikacije odnosno vrednovanja predmeta koji zavređuju biti muzejski eksponati.
Napomenula je da se na izložbi može razgledati film multimedijalnog umjetnika Ivana Faktora "Le Samurai" koji je dokumentirao jedan dan u stanu, danas pokojnog, poznatog umjetnika Tomislava Gotovca čiji je sakupljački fundus također prezentiran na izložbi. Izložba se spontano može promatrati i kao svojevrsni hommage Tomislavu Gotovcu. Osim što je izložena njegova zbirka i može se pogledati film o njemu u stanu u Krajiškoj 29, i jedna od kazivačica s antropološkog terena je također stanovala na spomenutoj adresi i tamo gradila svoju zbirku, a i u filmu Marijana Molnar u jednoj sceni slučajno se nalazi i Gotovac.
Na koncu tu je umjetnik Marijan Molnar koji je angažirao prodavača sa zagrebačkog buvljaka otkupivši njegovu zbirku i predstavivši je u prodajnoj izložbi jedne galerije, a pritom svaki prodani predmet vratio prvotnom vlasniku.
Na otvorenju izložbe ravnateljica Etnografskog muzeja Istre Ivona Orlić istaknula je kako je suradnja s kolektivom IPAK, započeta prije godinu i pol dana, dovela u pitanje muzejske prakse i sakupljačke momente unutar muzeja. Približila je publici sakupljačke mehanizme muzeja, procese i problematiku klasifikacije predmeta i pozvala publiku da ne propusti priliku prvi put pogledati dio muzejskog depoa, inače nedostupan javnosti, koji sada prenesen u izložbeni prostor dobiva drugačiji kontekst. Posebno se zahvalila na sudjelovanju u izložbi muzejskom preparatoru Draganu Dimovskom.
Na izložbi se mogu poslušati audio-zapisi sugovornika iz Pule, Sesveta i Zagreba o njihovim strastima skupljanja različitih predmeta iz svakodnevice poput kamenja, šećera za kavu ili plišanih slonova. U tijeku izložbe publika je pozvana na sudjelovanje upisivanjem vlastitog predmeta u inventarne kartice. Na taj način participirat će u izgradnji nove zbirke sastavljene od predmeta iz osobnih biografija posjetitelja.
Izložbu je proglasio otvorenom županijski pročelnik za kulturu i zavičajnost Vladimir Torbica. "Intrigira me tko sebi uzima za pravo postaviti sustav vrijednosti. Zašto bi kustosi bili ti koji bi trebali kazati je li nešto muzejska vrijednost", kazao je Torbica dodavši da su to pitanja koja treba propitivati.
Izložba, koju su podržali Ministarstvo kulture i medija, Istarska županija, Grad Zagreb, Hrvatski filmski savez i Institut "Tomislav Gotovac", može se razgledati do 1. listopada.