SABORSKI ZASTUPNIK HDZ-A

ANTON KLIMAN: Željeznica je svojevremeno oživjela Istru, bila je žila kucavica od iznimne važnosti za razvoj i život u ovim krajevima. DANAS JE OGROMAN NEISKORIŠTENI POTENCIJAL

Mnogo toga važnog za naš današnji identitet stiglo je u Istru upravo tom prugom i ja se nadam da će nam i u budućnosti ona ponovno postati značajna, te nastaviti doprinositi našem razvoju, pogotovo u mjestima kojima prolazi u središnjoj Istri. Uvjeren sam da to neće biti samo pruga za dolazak turista, već infrastruktura koja će oživjeti naš ruralni prostor i poslužiti za pokretanje novih poslova, naglasio je Kliman

| Autor: Milan PAVLOVIĆ
Anton Kliman (Snimio Goran Šebelić / Cropix)

Anton Kliman (Snimio Goran Šebelić / Cropix)


"Mnogi su na spominjanje mogućnosti obnove i modernizacije istarske željeznice odmahivali rukom, smatrajući da se radi o još jednoj praznoj predizbornoj priči kakvih su se kroz vrijeme već dovoljno naslušali. Međutim, nakon vrlo konkretnih prvih koraka koji su učinjeni u tom smjeru, polako shvaćaju da ovoga puta nisu bili u pravu, te da realizacija tog posla nije samo još jedna u nizu lijepih želja, već ozbiljan projekt za čiju se realizaciju već počela plesti i neophodna financijska mreža, kaže saborski zastupnik HDZ-a Anton Kliman komentirajući prošlotjedno raspisivanje prethodnog savjetovanja sa zainteresiranim gospodarskim subjektima kojim je tvrtka HŽ Infrastruktura i formalno pokrenula proces javne nabave u procesu izrade studijske dokumentacije za obnovu i modernizaciju željezničke mreže u Istri.

Modernizacija i obnova željezničke mreže na Poluotoku tema je kojom se Kliman intenzivno bavio u predizbornoj kampanji na parlamentarnim izborima, a zatim je za nju nastavio lobirati u Hrvatskom saboru, ali i pred te u nadležnom ministarstvu.

Racionalan pristup

- Kao i mnogim drugim projektima za koje smatram da su značajni za Istru i ovoj temi sam pristupio ozbiljno, ali i emotivno. Emocije su važne, jer tjeraju na dosljednost i upornost u nastojanju da se neki problemi riješe, a neki projekti pokrenu ili realiziraju do kraja. Tako je bilo u slučaju BAT-a i velikih napora koji su uloženi da se osigura njihov ostanak na našim prostorima, kao i sa snažnijim angažmanom Vlade u projektu dovršetka gradnje Istarskog ipsilona. Tako je bilo i s puno malih i velikih projekta u kojima sam kao ministar ili saborski zastupnik sudjelovao ili ih zagovarao, a tako je i s ovim projektom, kaže Kliman.

S druge strane, dodaje, važan je i racionalan pristup koji tim planovima daje realan okvir, odnosno definira moguće i ostvarive parametre za njihovu realizaciju. Dovršetkom gradnje druge cijevi tunela kroz Učku ostat će još samo gradnja vijadukta na Limu i Mirni kako bi Istarski ipsilon bio zaokružen u punom profilu. Obnova željeznice bit će stoga naredna logična stepenica u razvoju i modernizaciji istarske prometne infrastrukture.

- Radi se o ogromnom neiskorištenom potencijalu koji je u prošlosti puno značio za ovaj kraj. Pruga je u 19. stoljeću bila spona između Beča i Pule, te je praktički oživjela Istru. Bila je to u ekonomskom, ali i kulturološkom smislu, doslovce žila kucavica koja je bila nemjerljivo važna za razvoj i život u ovim krajevima. Mnogo toga važnog za naš današnji identitet stiglo je u Istru upravo tom prugom i ja se nadam da će nam i u budućnosti ona ponovno postati značajna, te nastaviti doprinositi našem razvoju, pogotovo u mjestima kojima prolazi u središnjoj Istri. Uvjeren sam, dakle, da to neće biti samo pruga za dolazak turista, već infrastruktura koja će oživjeti naš ruralni prostor i poslužiti za pokretanje novih poslova, te brojnim obiteljima pružiti priliku i dodatni razlog za ostanak na svojim ognjištima, kaže Kliman.

Održiva mobilnost

Europa ima jednu od najgušćih željezničkih mreža na svijetu, te je još 1990-tih započeo proces unapređenja usklađenosti nacionalnih željezničkih sustava država članica Europske unije kako bi se u konačnici razvila učinkovita i konkurentna željeznička mreža, odnosno jedinstveni europski željeznički prostor. Povećanje udjela željezničkog prijevoza Europa je prepoznala kao jedan od ključnih ciljeva za ostvarivanje dekarbonizacije gospodarstva i postizanje klimatskih ciljeva. Željeznica je najodrživiji način prijevoza jer čini samo 0,5 posto ukupnih emisija stakleničkih plinova u EU. Vijeće Europe je u lipnju ove godine usvojilo zaključke naslovljene "Željeznica kao predvodnik pametne i održive mobilnosti" u kojima je istaknut značaj njezine vrijednosti za zeleniju mobilnost, kao i doprinos društvenoj i teritorijalnoj koheziji te industrijalizaciji i gospodarskom razvoju.

- Nije slučajno što je Europa prepoznala razvoj i modernizaciju željezničke mreže kao jedan od ključnih prioriteta u budućem razvoju, te stavila na raspolaganje velika sredstva državama članicama za razvoj vlastite željezničke infrastrukture. Radi se o brzom i sigurnom prijevozu koji ima uvjerljivo najmanji ekološki otisak u prostoru, te je osim benefita koje donosi po pitanju prometne povezanosti ujedno i vrijedan alat u sve važnijoj borbi protiv klimatskih promjena. Stoga je jasno da se mi ne samo želimo, već i moramo ukrcati na taj vlak i iskoristiti ovu priliku koja nam se pruža. Toga su svjesni u hrvatskoj Vladi i u ministarstvu prometa pomorstva, prometa i veza, toga su svjesni u Hrvatskim željeznicama i HŽ Infrastrukturi. Stoga su prije otprilike dvije godine i počeli inicijalni razgovori na tu temu, u kojima je prepoznat potencijal pruge u Istri i u putničkom i u gospodarskom smislu, da bi početkom izrade dokumentacije ovih dana formalno bio učinjen i prvi korak ka realizaciji tog projekta, kaže Anton Kliman.

Zajednički cilj

Sve to, dodaje, ne bi bilo moguće bez snažnog angažmana ministra prometa pomorstva i veza Olega Butkovića, kao i potpore i razumijevanja premijera Andreja Plenkovića koji je kao i puno puta tijekom svoga mandata pokazao da je Vlada spremna biti pokretač i sudjelovati u realizaciji svih projekata koji su važni za Istru i za život njezinih žitelja.

- Njihova potpora i angažman HŽ Infrastrukture doveli su do ovog ključnog prvog koraka raspisivanja savjetovanja kojim je pokrenut proces izrade projektne dokumentacije nužne da bi se dobile smjernice za realizaciju, kao i podloga za traženje financijskih sredstava. Proces je pokrenut i nadam se da se da će ovaj projekt obnove i modernizacije željeznice dobiti sveistarsku podršku. Da će iza njega stati županija, jedinice lokalne samouprave i gospodarski subjekti, ali i sve političke opcije koje drže do razvoja i napretka svoga kraja. Tako možemo ostvariti dovoljno jak pozitivan pritisak na sve institucije u Hrvatskoj da se pokrenuti proces nastavi jednakom brzinom. HDZ se po ovom pitanju postavio liderski, kao što ćemo se liderski postaviti i po nekim drugim pitanjima za koje držimo da su važna za Istru i za Istrijane. Međutim, u ovoj priči nisam bitan ja, niti bilo tko od nas. Bitna je realizacija projekta i vjerujem da će to prepoznati svi politički i gospodarski subjekti u našoj regiji i dati svoj doprinos da, kad je ova priča u pitanju, stignemo do zajedničkog cilja, a to je da Istra dobije modernu, brzu i ekološku željeznicu, zaključio je Kliman.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter