najznačajniji projekt

Istarska županija počinje izradu studije za nadogradnju Y u istarski iks


Autor: Tea Tidić
(Privatna arhiva)

(Privatna arhiva)


Izgradnja istarskog ipsilona najznačajniji je infrastrukturni projekt u Istarskoj županiji, koja obuhvaća veći dio istarskog poluotoka. Tri dijela županije povezana su istarskim ipsilonom, što ukazuje na važnost širenja ipsilona i pozitivne utjecaje koje ima na županijsko gospodarstvo i širi regionalni razvoj.

Gospodarski rast

Koristeći povoljan geografski položaj, Istarska županija uživa povezanost s raznim dijelovima Hrvatske i susjednim zemljama EU-a, poput Italije i Slovenije. Bogata prirodnim resursima i poviješću trgovine, zajedno s kvalificiranom radnom snagom, županija predstavlja obećavajući krajolik za gospodarski rast.

- Nakon planiranog završetka istarskog ipsilona krajem 2026. godine, u tijeku su planovi za njegovu nadogradnju u istarski X, što podrazumijeva dodavanje dva dodatna traka u svakom smjeru na dionici čvor Žminj autoceste A8 Istarskog ipsilona - Labin uključujući izgradnju mosta Raša. Ova predložena trasa koja povezuje središnju Istru s Labinom, predviđena je u Prostornom planu Istarske županije, čime se potvrđuje njezin status ključnog projekta za daljnji razvoj županije, pojašnjava istarski župan Boris Miletić, ističući pitanje sigurnosti i protočnosti prometa.

(Snimio Milivoj Mijošek)Župan Boris Miletić (Snimio Vedran Karuza)

Opsežna studija izvodljivosti, koja uključuje analizu troškova i koristi (cost benefit analiza - CBA), neophodna je kako bi se dobio uvid u troškove i koristi izgradnje autoceste ‘Istarski X’. Stoga je Istarska županije provela postupak javne nabave za uslugu izrade studije izvodljivosti koja uključuje analizu troškova i koristi (CBA) izgradnje autoceste ‘istarski X’ - na dionici "čvor Žminj autoceste A8 Istarskog ipsilona - Labin", a čije izrada je u tijeku. Izrađivač studije je Institut IGH d.d. iz Zagreba, a trebala bi biti okončana u svibnju.

Studija izvodljivosti

Spomenimo i da je cilj studije dati detaljnu procjenu izvedivosti projekta, uzimajući u obzir njegove potencijalne utjecaje i ukupnu ekonomsku održivost. Slijedom navedenoga, potencijalni pozitivni utjecaji autoceste ‘Istarski X’ uključuju, ali nisu limitirani na poboljšanje regionalne i lokalne povezanosti - duljina dionice od oko 20 kilometara koja povezuje i Labin dovest će do integracije istočnog dijela Istarske županije, koja će na taj način postati dio ključne županijske prometnice.

(Snimio Milivoj Mijošek)

Projekt bi uključivao izgradnju mosta Raša(Snimio Milivoj Mijošek)

Pozitivni utjecaji navedene integracije uključuju jednostavniji i brži transport roba i usluga (bolji i brži kamionski promet), turističku dostupnost, bolju povezanost s administrativnim centrima u Istri i RH, itd. Tu je i povećanje razine sigurnosti - pozitivan utjecaj izgradnje autoceste mjerljiv kroz pozitivan utjecaj na broj prometnih nesreća u usporedbi s lokalnim cestama. Potom skraćeno vrijeme putovanja - izgradnja dodatne dvije trake pozitivno utječe na vrijeme putovanja i smanjenje operativnih troškova vozila – operativni troškovi vozila smanjeni su prilikom korištenja održavanje autoceste u usporedbi s lokalnim cestama, kao i smanjenje troškova održavanja lokalnih cesta zbog trošenja uzrokovanih teškim vozilima (kamionima).

Cilj izrade studije je osigurati kvalitetne i kvalificirane informacije kojima se opravdava prihvaćanje, izmjena ili odbijanje predložene projektne ideje te podršku u procesu odlučivanja. Navedeno primarno uključuje usporedbu troškova i koristi.

Najznačajniji troškovi projekta koje je potrebno uključiti prilikom analize odnose se na izgradnju prometnice, mosta i pristupnih cesta, upravljanje i održavanje, kao i sve nespomenute pozitivne i negativne utjecaje koji su vezani uz projekt.

Također, potrebno je u obzir uzeti pozitivne utjecaje koji će nastati kao posljedica izgradnje prometnice, kao što je smanjeni broj prometnih nesreća, skraćivanje vremena putovanja, utjecaj na povezanost, turizam, gospodarstvo, smanjenje operativnih troškova vozila, smanjenje troškova održavanja lokalnih cesta, kao i preostali nespomenuti pozitivni utjecaji.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter