Organizatori događanja pomoću algoritma mogu na brz i jednostavan način provjeriti je li njihovo događanje u skladu s mjerama * Platforma "Sigurna okupljanja" je inspirirana modelom koji je belgijska vlada prihvatila kao službeni alat za procjenu rizika događanja
Eksperimentalni koncert u Liverpoolu - 4000 ljudi bez maski i socijalne distance (Foto Platforma 'Sigurna okupljanja')
Predstavljena je platforma "Sigurna okupljanja" korak je prema povratku u normalu za organizatore događanja čije je poslovanje pandemija koronavirusa gotovo u potpunosti paralizirala, ali i za posjetitelje željne masovnijih okupljanja.
Riječ je o alatu koji pomoću provjerenog algoritma procjenjuje rizik događanja i certificira njegovu sigurnost u smislu poštivanja važećih epidemioloških mjera. Nositelji platforme su Hrvatska gospodarska komora i Ministarstvo kulture i medija, uz partnerstvo Stožera civilne zaštite RH i Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo.
Trenutno je dovršen testni model platforme koji se primarno odnosi na okupljanja kulturnoga tipa (koncerte, festivale, kazališne predstave, izložbe i sl.). Javno savjetovanje o platformi otvoreno je do 20. svibnja, a dugoročni je cilj da se platforma proširi i na druge oblike okupljanja poput konferencija, sportskih događaja… Operativna verzija trebala bi biti dostupna čim dopuste epidemiološke okolnosti.
- Što se tiče organizatora, pomoću algoritma mogu na brz i jednostavan način provjeriti je li njihovo događanje u skladu s mjerama. U slučaju promjene mjera, sustav će im izdati upozorenje, a i omogućit će varijacije s obzirom na mjere po županijama. Ako je sve u skladu s preporukama, organizatoru se izdaje certifikat, a posjetiteljima šalje poruka da je određeno okupljanje za njih sigurno, pojasnio je potpredsjednik HGK za industriju i održivi razvoj Tomislav Radoš. Cilj nam je, ističe on, ukloniti strah i vratiti povjerenje posjetiteljima.
Ministrica kulture i medija Nina Obuljen Koržinek izrazila je nadu da će se već početkom ljeta ponovno omogućiti okupljanja većeg broja ljudi, a ova će aplikacija, dodala je, tome svakako dati veliki doprinos.
Platforma je inspirirana belgijskim modelom koji je belgijska vlada prihvatila kao službeni alat za procjenu rizika događanja. U prvih 14 dana prijavljeno je 14 tisuća događanja te je koncept polučio izuzetno veliki uspjeh.
Predsjednik Zajednice kreativnih i kulturnih industrija HGK Tomo in der Mühlen istaknuo je da je godišnji promet kreativnih i kulturnih industrija prije korone, na razini Europske unije, iznosio čak 643 milijarde eura, ta je branša zapošljavala osam milijuna ljudi, dok su kreativne industrije jedan od najvećih promotora naše zemlje, posebice njene turističke ponude.
Marija Bubaš, pomoćnica ravnatelja Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo istaknula je da nam procjepljivanje omogućuje sigurna okupljanja. Ova nam platforma pomaže da prijeđemo s online sastanaka na druženja licem u lice, a to nam je, veli ona, svima bitno jer je druženje iskonska ljudska potreba, a konzumiranje događanja važno za pozitivno kolektivno stanje svijesti u ovakvom razdoblju.
U kontekstu ove platforme treba spomenuti prošlotjedni testni koncert u Liverpoolu - gdje je četiri tisuće zgusnutih ljudi moglo plesati i pjevati bez maski i socijalne distance. Bio je to testni glazbeni festival, prvo eksperimentalno događanje u Velikoj Britaniji. Stručnjaci sada razmatraju različite pristupe kad je riječ o ventilaciji i distanci. Svi sudionici dvodnevnog festivala morali su se podvrgnuti antigenskom testiranju prije ulaska, ostaviti svoje podatke te se podvrgnuti testiranju i određeno vrijeme nakon završetka eventa. Britanski model temelji se na visokoj procijepljenosti. Više od 34 milijuna Britanaca primilo je barem prvu dozu cjepiva.
Vedran Meniga, dugi niz godina organizator uspješnih festivala Outlook i Dimensions u Puli, a sada u Martinskoj kraj Šibenika, smatra ovu platformu dobrim potezom u vraćanju povjerenja posjetitelja u javna događanja.
No, on zastupa tezu da se koncerti na otvorenom ni prošlog ljeta nisu pokazali potencijalnim žarištima epidemije, i pritom poseže za iskustvom prošlogodišnjeg Kulturnog ljeta Šibenika, koje je provedeno na maksimalnoj razini epidemiološke sigurnosti i bez jednog slučaja zaraze, a uz realizaciju većine planiranih događanja - od Međunarodnog festivala djeteta, Festivala dalmatinske šansone, čak 32 događaja na šibenskim tvrđavama, 20 koncerata kluba Azimut, dva velika partija, a neki od tih događaja imali su 4.000 posjetitelja.
- Moram istaknuti i Martinsku, koja je prošlog ljeta bila jedina festivalska destinacija na kojoj se u šest tjedana održalo šest festivala, i to pod mjerama i s ograničenim kapacitetom. Ispoštovali smo sve mjere, od mjerenja temperature, zaštitne opreme za osoblje, dezinfekcijskih punktova, slanja izvještaja nakon 'inkubacijskih '14 dana od svakog zadnjeg događanja. I nije bilo ni jednog slučaja zaraze, a na cijelom Kulturnom ljetu Šibenika prisustvovalo je preko 40.000 ljudi, što je više ljudi nego što Šibenik ima stanovnika. To nije nagađanje nego svojevrsni dokaz da javna kulturna događanja na otvorenom, uz pridržavanje mjera, nisu dokazana kao potencijalna žarišta. Mi smo tada preuzeli rizik i odgovornost te kontinuirano kontaktirali sa Stožerom, epidemiolozima i MUP-om. I sve je funkcioniralo, kaže Meniga, dodavši da će se u Martinskoj tijekom srpnja i kolovoza održati ponovno šest festivala, a učinit će sve da i ovog ljeta ova destinacija funkcionira kao 'COVID-Safe zona', čemu ovaj put pridonosi i otpočet proces procjepljivanja stanovništva.