Korejska pijanistica svjetskog glasa

Su Yeon Kim: Za mene zvuk odražava dušu nas samih - a sve počinje slušanjem

| Autor: Vanesa Begić
(Foto: Kyungwon Lee)

(Foto: Kyungwon Lee)


Drugo izdanje festivala Piano PoolA 2025. umjetničke organizacije IM Infinite Music započinje recitalom korejske pijanistice Su Yeon Kim koji će se održati u četvrtak, 24. travnja u 20 sati u dvorani Doma hrvatskih branitelja u Puli. Koncert festivalskog otvaranja besplatan je za sve posjetitelje.

Ono čemu težim

Su Yeon Kim jedna je od najcjenjenijih mladih pijanistica današnjice koja nastupa u najljepšim dvoranama svijeta poput La Scale u Milanu i Elbphilharmonie u Hamburgu. Koncert u Puli bit će njezin prvi nastup u Hrvatskoj. Na programu recitala su djela Mozarta, Francka i Chopina.

(Foto: Shin-Joong Kim)(Foto: Shin-Joong Kim)

Uz elegantnu kreativnost, Vašu izvedbu karakterizira prije svega vrlo široka i profinjena paleta zvuka. Kako uspijevate ostvariti taj suptilan, liričan, nježan, a u isto vrijeme strastven i osebujan dijalog s klavirom?

- Hvala Vam na lijepim riječima. Za mene zvuk odražava dušu nas samih - a sve počinje slušanjem. Nastojim vrlo pažljivo slušati, kako klavir, tako i tišinu oko njega. Svaka fraza ima svoju boju i težinu, a nastojim te nijanse oblikovati iskreno, ne pokušavajući ukrasiti glazbu. Također, neprestano razmišljam o vokalnoj glazbi, načinu na koji pjevač diše, frazira i izražava ranjivost. Takav pjevački pristup je ono čemu težim u svom sviranju.

Kako je došlo do suradnje s Piano PoolA festivalom?

- Direktno su me kontaktirali ravnatelji festivala što je bilo divno iznenađenje. Oduvijek sam željela posjetiti Hrvatsku, a ovo će biti moj prvi posjet i ujedno moj debitantski nastup ovdje - to je zaista posebno za mene. Jako sam zahvalna na ljubaznom pozivu i na prepoznavanju mog pijanizma. Znam da je ovo tek drugo izdanje Piano PoolA Festivala, a mnogi divni glazbenici su već nastupili prošle godine. Sretna sam što sam u sjajnom društvu i u ovoj godini festivala. Nadam se da će Piano PoolA nastaviti rasti u jako voljen festival u godinama koje dolaze!

U svojim nastupima birate djela najpoznatijih svjetskih glazbenih velikana. Posebno su vam dragi Mozart i Chopin.

- Odabrala sam djela za koja osjećam da ih najdublje razumijem - glazbu kroz koju mogu izraziti i podijeliti širok raspon emocija.

Mozart mi je, naravno, vrlo blizak - pogotovo jer živim u Salzburgu, gdje je njegov duh jako prisutan. Osjećam odgovornost da prenesem inspiraciju i nasljeđe koje dobijam putem njegove glazbe. Za ovaj recital odabrala sam dva Mozartova djela koja odražavaju njegova vrlo različita lica: »G-dur varijacije«, pune duhovitosti i lakoće te duboko dirljivi »Adagio«, koji izražava najdublju tugu - napisan je nedugo nakon smrti njegova oca, i to se doista osjeti u svakoj noti. Taj izbor prirodno me poveo glazbi Cesara Francka, skladatelja kojem se iznimno divim.

(Foto: Kyungwon Lee)(Foto: Kyungwon Lee)

Njegova glazba prenosi ljudsku patnju i snagu da se ona prevlada, čemu pristupam s velikim poštovanjem. I na kraju Chopin; osobito njegove Balade koje su meni najdraži oblik u njegovom opusu. Pobuđuju nešto vrlo instinktivno u meni. Kad ih sviram ili slušam, osjećam se kao da glazbi dajem cijelo svoje srce, a da toga nisam ni svjesna. Cjelokupni program koncerta također otkriva puni izražajni potencijal klavira - od delikatnosti čembala (Mozart) do rezonancije orgulja (Franck). Na određeni način, ovo će također biti osobni izazov za istraživanje cijelog raspona boja klavira.

Živite u Salzburgu. Postoji li zbog toga jaka veza s Mozartom i njegovim djelima?

- Zapravo, da. Tek nakon nekoliko godina života u Salzburgu Mozartova je glazba polako počela biti dio mene. S vremenom sam odlučila dublje istražiti njegov svijet. Mnogi ljudi smatraju Mozarta izazovnim zbog njegovog jedinstvenog glazbenog jezika - to je kao da pristupate učenju stranog jezika na najvišoj razini. Mozart je iznimno njegovao preciznost, ravnotežu i istančani ukus, a sve to odražava njegova glazba. Stoga ne čudi da su izvođači često fokusirani na artikulaciju i zvuk starih instrumenata kako bi se pokušali približiti njegovom stilu.

No, za mene, ono što se najviše ističe u Mozartovoj glazbi je njezina ljudskost - istinska sposobnost da izrazi radost, tugu, ljutnju i duhovitost na profinjen i duboko osoban način. Mozart je bio nevjerojatno uvjerljiv u glazbenom oblikovanju tih unutarnjih stanja. Iz tog razloga, ono što sada želim jest oživjeti taj duh. Izraziti Mozarta koji je živahan i stvaran, a ne dalek ili nedodirljiv. To je nešto čemu me život u Salzburgu tijekom godina naučio.

Zašto volim stvarati glazbu

Nastupali ste na brojnim pozornicama diljem svijeta. Postoji li neka epizoda koja vam je posebno draga?

- Imala sam sreću nastupati u mnogim prekrasnim dvoranama diljem svijeta poput La Scale u Milanu ili Elbphilharmonie u Hamburgu. Također duboko cijenim strastvenu publiku u svojoj domovini Koreji. No, kad bih trebala izdvojiti jedno posebno dirljivo iskustvo, bili bi to prošlogodišnji koncerti u Brazilu. Toplina publike koja je svaku večer u potpunosti ispunila dvoranu ostavila je na mene dubok dojam. Posebno me dirnuo studentski orkestar s kojim sam izvela klavirski koncert; neki od mladih glazbenika pišu mi i danas, čak godinu dana kasnije. Velika je bila iskrenost i ljubav u njihovim očima, te snažna želja da daju sve od sebe. Nakon nastupa dotrčali su podijeliti sa mnom svoje osjećaje s uzbuđenjem i radošću na licima. Takva čista reakcija otvorenog srca nešto je što nikad neću zaboraviti - podsjetilo me zašto volim stvarati glazbu.

Posebna uspomena je i nastup u Konzerthausu u Beču, prilikom moje suradnje s glumcem u programu koji je prožimao glazbu i književnost. Glumac je čitao odlomke iz romana, a ja sam pripremila glazbena djela koja su bila isprepletena s čitanjima. Prije toga, provela sam sate čitajući i istražujući knjigu, dok je na pozornici sinergija između nas dovela do neočekivane inspiracije i spontanosti u mojem sviranju. Bilo je to rijetko lijepo iskustvo te sam zahvalna što ću nastupiti u istom ciklusu i ovog lipnja.

Vaši planovi za budućnost?

- Uz mnogo uzbudljivih koncerata koji su ove godine preda mnom, trenutno radim na djelima Bartoka, Hindemitha, Debussyja, Coplanda, Schumanna i drugih. Svaki od ovih skladatelja otvara neka druga vrata, a učenje njihovih djela donosi mi pregršt inspiracije. Veseli me što mogu prenijeti takvu energiju na pozornicu i podijeliti ju s publikom koju sretnem.

Raspored koncerata

24. travnja u 20 sati; SU YEON KIM, Dom hrvatskih branitelja u Puli

23. svibnja u 19.30 sati; IVO POGORELIĆ, Istarsko narodno kazalište

29. svibnja u 20 sati; ROBERTO PLANO, Eufrazijeva bazilika u Poreču

5. lipnja u 20 sati; CHARLENE FARRUGIA BOŽAC, Dom hrvatskih branitelja u Puli

23. lipnja u 20 sati; IVAN KRPAN, Dom hrvatskih branitelja u Puli

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter