The Messthetics & James Brandon Lewis (Foto Shervin Lainez)
Nakon deset godina vraća se Jazzbina, jazz festival koji je u organizaciji Željka Markovića i njegovog tima Puljanima i gostima tijekom dva desetljeća priredio više od 300 koncerata, a u svojem povratničkom izdanju pod nazivom Rebirth of the Jazzbina Pula dovodi Sexmob Stevena Bernsteina 4. srpnja u 21.30 u dvorište Rojca, a 17. srpnja u isto vrijeme i na isto mjesto stižu The Messthetics & James Brandon Lewis.
Jazzbina Pula postoji od 1994. Nakon više od dva desetljeća kreiranja scene je 2015. privremeno prestala s radom, da bi se ove godine vratila na pulske pozornice. U više od 300 koncerata u Puli je nastupilo više od 1200 glazbenika iz cijelog svijeta, a promovirajući suvremenu glazbu Jazzbina je pozicionirana vrlo visoko na svjetskoj "creative music" mapi. U proteklih više od dva desetljeća kontinuiranog rada koncerte Jazzbine je posjetilo više desetaka tisuća posjetitelja.
- Jazzbina je deset godina pauzirala zbog nezdravog, a time i ne poticajnog političkog okruženja u gradu, a posebice zbog vulgarne politizacije kulturnog polja tj. zloupotrebe kulture u cilju održavanja moći i hegemonije, te nekritičkog provođenja neoliberalnih javnih politika u kulturi koje se, među ostalim, ogledaju u turistifikaciji i spektakularizaciji kulture.
Iako danas postoje oaze kulturne scene koje više ili manje uspješno odolijevaju navedenim procesima okolnosti rada i stvaranja ni danas nisu nimalo ohrabrujuće, kaže Marković i ističe da "što se Jazzbine tiče, previše je truda bilo uloženo u razvoj scene da bi se pokleknulo pred novim izazovima i nezadovoljenim koncertnim apetitima".
- Motiva za povratak ne manjka i zato se Jazzbina vraća korijenima, u rupu, jazbinu, unatoč prevladavajućem narativu o kulturi kao blještavoj kulisi u službi vulgar-političkog, profitnog i korporativnog sektora, kaže.
Dobitnici Grammy nominacije za najbolji suvremeni jazz album i jedan od najboljih live izvođača njujorške Downtown glazbe scene zadnjih 30 godina - Sexmob vraćaju se u Pulu i to već treći put, u petak 4. srpnja u unutrašnjem dvorištu Rojca na ponovnom otvaranju Jazzbine. Uz Stevena Bernsteina na slide trubi tu su saksofonist Briggan Krauss, kontrabasist Tony Scherr i bubanj Kenny Wollesen.
Ovaj vizionarski kvartet nastavlja rušiti sve unaprijed stvorene predodžbe o tome što instrumentalni jazz može biti. Proizašli iz njujorške Knitting Factory scene sredinom 90-ih, promijenili su pravila igre sirovim, improvizatorskim grooveom i swingom, beskrajno inventivnim aranžmanima i razigranim osjećajem za zabavu.
Sexmob je objavio deset albuma (od toga jedan live s Johnom Medeskijem). Od debitantskog albuma stvorili su jednu od trajnih i značajnih umjetničkih veza svog vremena, kvartetsku kemiju koja zadržava svježinu i sposobnost iznenađenja. "U ovom trenutku," izjavio je NPR First Listen, "Sexmob je kolektivni ideal."
Sa svakim novim projektom, a posebno sa zadnjim albumom "The Hard Way" i njegovim bogatim elektro-akustičnim grooveom, Bernstein i ekipa pokazuju modernizirajući impuls, ali i jednako snažnu ukorijenjenost u tradiciji jazza i američke pjesmarice. Funky, blueserski, s istrošenom disonancom koju priziva hrapavi ton saksofona Kraussa i obilježen osebujnim jaukom Bernsteinove rijetke trube, te zapanjujuće kreativnom ritam sekcijom utjelovljenom u Sherrovom basu i Wollesenovim bubnjevima, Sexmob nastavlja trasirati nove puteve u kreativnoj glazbi 21. stoljeća.
The Messthetics & James Brandon Lewis dolaze u sastavu Joe Lally - elekrični bas, Brendan Canty - bubanj, Anthony Pirog - gitara i James Brandon Lewis - saksofon, a nastup u dvorištu Rojca bit će njihov prvi u Puli i Hrvatskoj.
The Messthetics nastavlja tradiciju spajanja i zamagljivanja različitih žanrova - od punka, improvizirane glazbe, noisa i jazza. Dvije trećine trija – Joe Lally i Brendan Canty – dolazi iz iznimno utjecajne posthardcore grupe Fugazi. U doba kada je hardcore punk bio norma, Fugazi je imao hrabrosti odstupiti od tog pristupa i u svoju glazbu uključiti elemente funka, reggaea, duba i drugih stilova. Anthony Pirog, treći član The Messtheticsa, gitaristički je mag, "svejed" – jednako je sklon jazzu, postrocku, eksperimentalnoj buci i improvizaciji, kaže se u najavi.
Velike promjene u radu The Messtheticsa događaju se postupnim uplivom zvuka saksofona Jamesa Brandona Lewisa, njuorškog tenor saksofonista, "jednog od najsnažnijih zvukova u današnjem jazzu" kako ga opisuje The Guardian s nevjerojatnom "sklonošću prema neograničenom istraživanju" kako o njemu piše Pitchfork.
Lewis je već godinama u samom vrhu DownBeat liste najboljih jazz glazbenika u mnogim kategorijama, 2024. je proglašen najboljim u kategoriji Rising Star za jazz umjetnika godine i jazz skladatelja godine, a njegov Red Lilly Quintet je s albumom "For Mahalia, With Love" među tri najbolja jazz albuma.
Njihovi nastupi predstavljaju intrigantne kreativne paradokse. Glazba je iznenađujuće pristupačna s pamtljivim melodijama, a istovremeno se obilato oslanja na slobodnu improvizaciju. Grooveovi tjeraju na ples, ali su istovremeno kompleksni i zahtijevaju potpunu otvorenost.
Ulaznice se po Early Bird cijenama mogu kupiti u sustavu www.entrio.hr.