Na aukciji istarskih tartufa za Dnevni centar za rehabilitaciju Veruda u Puli "osvojeno" je 12.100 funti. Osim iznosa izlicitiranih u tri aukcijska kruga, anonimni londonski milijunaš donirao je dodatnih 3.200 funti
Kakva vrhunska večer s Turističkom zajednicom Istre! Glamurozna publika bila je u punoj snazi u ekskluzivnom privatnom klubu Harry's Baru, na slavlju istarskog bijelog tartufa.
Nije bio lak zadatak impresionirati gomilu ponajboljih londonskih gurmana koje je očarala istarska gozba, najfiniji bijeli tartufi, izvrsna vina i naravno njihovo ekstradjevičansko maslinovo ulje. Prekrasna noć za sve.
Oduševilo me što sam bio aukcionar ovih finih bijelih tartufa, gdje se uspjelo prikupiti više od 18.000 funti za tri dobrotvorne organizacije, komentirao je Lord Harry Dalmeny, predsjednik aukcijske kuće Sotheby’s za Ujedinjeno Kraljevstvo, nakon ekskluzivne istarske promocije u Londonu, novog velikog iskoraka TZ-a Istarske županije.
Prečicom je brže
Sav prihod s aukcije, a zarađeno je 18.300 funti, ide u dobrotvorne svrhe. S hrvatske strane izabran je Dnevni centar za rehabilitaciju Veruda u Puli kojem je pripalo 12.100 funti. Osim iznosa izlicitiranih u tri aukcijska kruga - šest malih tartufa prodano je za 2.800 funti, jedan srednji i jedan mali za 2.600 funti, a dvodnevni paket-aranžman "Doživljaj tartufa u Istri" za 3,5 tisuća funti - poznatom je pulskom centru na Verudi anonimni londonski milijunaš donirao dodatnih 3.200 funti.
Od britanskih ustanova, donacije su otišle The Felix Projectu, koji isporučuje svježu i nutritivnu hranu za više od 300 londonskih dobrotvornih organizacija, osiguravajući 6,5 milijuna obroka godišnje, te ustanovi Chain of Hope koja pruža spasilačke tretmane srca.
- Imati predsjednika Sotheby'sa za aukcionara istarskih tartufa za nas je velika čast. Uspjeli smo spojiti jedan od najluksuznijih privatnih klubova Harry's Bar, Sotheby's kao najjaču aukcijsku kuću na svijetu i istarski tartuf kao jedan od najboljih tartufa na svijetu. Jednostavno nemamo vremena promovirati se kroz klasične modele komunikacije jer bi onda to trajalo deset godina. Idemo prečicom, ravno u najjače, tako da skratimo putovanje prema promociji i podizanju reputacije destinacije Istre. Ako je ovo večeras otvaranje, onda će zatvaranje biti sljedeće godine s ATP Master Series, teniskim spektaklom u Areni. Oba događaja doista nam jamče da jasno ciljamo publiku visoke i više platežne moći, s tenisom koji je nastao u Engleskoj, a i kod nas je jako raširen, i s tartufom koji je u čitavom svijetu poznat kao vrhunac gastronomije, kaže Denis Ivošević, direktor TZ-a Istre.
Što se tiče "osvajanja" britanskog tržišta, ovim dvama velikim eventima prethodio je niz drugih akcija. U posljednje tri-četiri godine, ističe Ivošević, značajno su pojačali avio-dolaske prema Istri, praktički sa svih londonskih aerodroma, osim iz Cityja. Sa svih ostalih pet aerodroma leti na Pulu pet različitih aviokompanija, od nacionalnog prijevoznika British Airwaysa koji leti s Heathrowa, do easyJeta s Gatwicka i Southenda, Ryanaira sa Stansteda, TUI UK i Jet2.coma iz Gatwicka. Kada su osigurali letove, prije dvije godine TZ Istre ugovorio je suradnju s londonskom PR agencijom Fox Communication i već dvije godine zaredom ovdje se puno piše o Istri, a fokus je na Londonu i okolici.
Istra treća najtraženija
Večera u Harry’s Baru za 70-ak gostiju također je bila u znaku istarskih tartufa. Pod stručnim vodstvom voditelja restorana Talijana Luciana Porcua, sljubljeni s Kozlovićevim teranom i malvazijom te ekstradjevičanskim uljima Chiavalon, posluženi su kapešanti, domaći tagliolini, teleća piccata te za kraj tostirani panettone, čokoladni sorbet i zabaglione. Uz ove vrhunske delicije i raspoloženog Lorda Dalmenyja brže se dizala ruka u nadmetanju za zlatne gomolje koje su u svojim kuferima u London dopremili predstavnici Zigante tartufa. Spomenimo samo zvijezdu večeri, najveći tartuf ove sezone u Istri, jocker od 375 grama, koji je anonimni londonski kupac platio 3.800 funti.
- Meni je ovo zaista fantastično, nešto drugačije, što još nismo vidjeli. Ovakve manifestacije, s aukcijama, zaista ciljaju na specifičnu skupinu, goste dubokog džepa. TZ Istarske županije uspjela je objediniti puno toga, i gastronomiju i probranu klijentelu i humanitarnu akciju. Angažmanom Sotheby'sa definitivno je podignut nivo cijelog eventa i ako se želi targetirati takva publika, malo sofisticiranija, bogatija, istančanijeg ukusa, onda je definitivno ovo pravi pristup. Istra je prepoznata kao gastronomska destinacija, između ostalog. Britanci cijene našu kuhinju i o tome im želimo više govoriti, tu vidimo velik potencijal rasta interesa za Istru na britanskom tržištu, rekla nam je Darija Reić, direktorica HTZ-ova predstavništva u Londonu, također gošća na istarskoj večeri.
Hrvatsku, veli Reić, posebno viši slojevi britanskog društva tek trebaju otkriti. Istra je, nakon Dubrovnika i Splitsko-dalmatinske županije, posebno otoka, treća najtraženija u Britaniji. Zahvalni su to gosti za pred i posezonu budući da preferiraju nautički, aktivni i gastro-turizam, a zadnjih godina sve su popularnija i adventska putovanja u čemu su se nametnuli i Zagreb, Dubrovnik i Split, sve popularnije destinacije za britanske turiste u zimskom razdoblju.
- Usprkos Brexitu, i ove godine smo imali četiri posto veći turistički promet iz Britanije. Još je velika nepoznanica što Brexit donosi, možda će se više znati nakon izbora 12. prosinca, ali Britanci vole putovati i neće se toga odreći. Dogovoreno je da će britanske aviokompanije i turoperatori moći putovati i letjeti unutar EU-a do kraja 2020. pod istim uvjetima. Dakle, u godini pred nama nema velikih promjena, ono o čemu će ovisiti putovanja Britanaca je snaga njihove valute, što je vezano uz Brexit, i mislim da će se okretati više zemljama koje nemaju euro, što bi Hrvatska trebala iskoristiti, tumači Reić.
Mirisao cijeli avion
Ester Kraljević i Alen Begagić, komercijalna direktorica u Zigante tartufima te direktor promocije i prodaje u Restoranu Zigante, donijeli su u London oko tri kilograma tartufa vrhunske kvalitete, kakvi samo mogu biti u srcu sezone.
- Iako je kufer bio hermetički zatvoren, čitav avion je mirisao na tartufe. Istarski su i posebni upravo po svom intenzivnom mirisu, kaže Alen, a Ester dodaje da još uvijek nedovoljno ljudi u svijetu zna za istarski bijeli tartuf. "Često gostujemo na sajmovima i imamo problema da uvjerimo i Korejance, Japance da u Istri postoji tartuf. Većina još uvijek misli da ih ima samo u Italiji. Svi znaju za Albu, a u biti je mnogo naših i završilo tamo i prodaju se pod talijanskim brendom. Zato nam je jako važno da nas prepoznaju kao regiju vrhunskih tartufa, ali i vrhunskih vina, maslinovih ulja i drugih autohtonih proizvoda", kaže gospođa Kraljević.
Sezona bijelog tartufa, kažu nam ovi znalci, zna potrajati i do kraja siječnja, a upravo je u vrhuncu. Zato i nije na ovu ekskluzivnu londonsku promociju mogao doći nitko iz obitelji Zigante. Tartuf treba upotrijebiti u roku od pet dana, nakon što dobiješ informaciju od lovca, u 24 sata moraš utvrditi kvalitetu, naći kupca, dogovoriti cijenu, posebno upakirati i naći brzu dostavu. U dva-tri dana mora biti na stolu jer počinje gubiti svježinu.
O tome kako degustirati i raspoznati prava od lažnih ekstradjevičanskih maslinovih ulja, kojih na tržištu ima i 80 posto, Britance je podučio Tedi Chiavalon, također u duhovitom nastupu. Obiteljska uljara sa sjedištem u Vodnjanu izvozi u više od 20 zemalja, od obiju Amerika do Japana i Hong Konga, pa tako i u London gdje imaju već svoga uvoznika a brojni chefovi već kuhaju s njihovim uljima.
Luksuzni segment
- Ovo što je danas organizirala TZ Istarske županije jedan je od najvećih iskoraka ikada. Prilika da predstavimo naše proizvode ovakvoj publici ne događa se svaki dan. To je dobar slijed svega što je dosad napravljeno, od lani pokrenute suradnje s Bayernom, zahvaljujući čemu je jako puno proizvođača iz Istre imalo priliku prezentirati se u Muenchenu, a mnogi su dobili i nove klijente. Ovo je jedna druga vrst suradnje, dolazimo do segmenta kupaca do kojih sami ne bismo nikad došli. Mi idemo s pretpostavkom da svi znaju gdje je Istra, da znaju što su istarski tartufi, što je maslinovo ulje iz Istre, neka naša kvalitetna vina i ostalo. Luksuzni segment zapravo uopće ne poznaje ili poznaje minimalno naše kapacitete, potencijale i dobro je da ovo radimo. Dolazimo do tipa gostiju kojih trenutačno nema puno u Istri, kaže Chiavalon.
U turizmu će, veli, također prevladati model "manje je više", manje gostiju ali veće platežne moći, što potvrđuju i najnovije investicije u Rovinju, Poreču, Puli, gdje se hotelima diže broj zvjezdica. Obitelj Chiavalon ima 7.500 svojih maslina i 5.000 stabala u kooperaciji, a na 20. obljetnicu obiteljskog posla počeli su graditi i novu uljaru.
DENIS IVOŠEVIĆ - STRATEGIJA ZA POVRATAK ISTRE NA BRITANSKO TRŽIŠTE: Preko najjačih brendova do podizanja reputacije Istre u Londonu
Zadnji put je sličan event održan prije više od dvanaest godina i tada su se licitirali talijanski tartufi iz Albe. Ta činjenica ne čudi s obzirom da većinu dobrih restorana drže upravo talijanski menadžeri, kuhari, poduzetnici. Koliko je sveprisutan i jak brend Italia može se vidjeti na svakom koraku u Londonu, tako da smo mi na samom početku. Čeka nas dug put, moramo biti uporni i sveprisutni, kaže Ivošević
"Od kada smo ulaskom u EU i primjenom viznog sustava za ruske goste rapidno počeli gubiti tada nama jako interesantne goste iz Rusije koji su bili poznati po izuzetnoj vanpansionskoj potrošnji, jedini logičan izbor supstitucije tih gostiju bilo je englesko tržište. Prema već dobro uhodanom i posloženom protokolu suradnje privatnog i javnog sektora u našoj županiji, ubrzo smo pokrenuli nekoliko značajnih inicijativa koje su imale za cilj da se u relativno kratkom roku napravi logičan most/povezanost engleskog tržišta s Pulom i Istrom. U tom kontekstu sačinjena je koordinacija predstavnika hotelijera iz Istre, Zračne luke Pula i Turističke zajednice Istre", kaže Denis Ivošević, direktor TZ-a Istarske županije.
Fokus na London
Prva misija spomenute koordinacije bio je obilazak svih značajnijih britanskih turoperatora da bi se dao jasan signal da se Istra želi vratiti na ovo tržište, da želi investirati u marketing i odrađivati promotivne kampanje zajedno s engleskim partnerima. Drugi korak bilo je dovođenje niskobudžetnih aviokompanija da bi se pokrio i onaj segment tržišta koji je bitan za privatne iznajmljivače u Istri. Treći korak bilo je dovođenje glavnog nacionalnog avioprijevoznika British Airwaysa. U samo šest godina doveli su u Istru sve najznačajnije avioprijevoznike s engleskog tržišta.
- To je bio ključan preduvjet da razmišljamo o engleskom tržištu. Onda smo se fokusirali na London i logičan korak dalje bilo je angažiranje PR agencije koja je imala zadatak komunicirati sve novosti u destinaciji Istra, a posebno činjenicu da je u periodu od svibnja pa do kraja listopada povezanost Istre i Londona na jako dobroj razini, frekvenciji letova. Sada već treću godinu zaredom pokrivamo ključnim informacijama najviše London i širu okolicu i to ćemo nastaviti svake godine sve više, s time da ćemo svake godine pokušati detaljnije targetirati nišu gostiju koja nas interesira. S obzirom da smo izgubili kontinuitet i prepoznatljivost na engleskom tržištu još daleke 1990. godine, jasno je da će proces značajnijeg povratka Istre na englesko tržište potrajati, tumači Ivošević.
Da bi ubrzali proces i skratili vrijeme potrebno za podizanje reputacije Istre u Londonu, županijski TZ odlučio se na aktivnosti co-marketinga s prestižnim institucijama. To je vrsta partnerstva u kojem se spajaju dva brenda, postiže sinergija u zajedničkom djelovanju, jamči kvaliteta i reputacija usluge koju partner svojom pozicijom i značajem prenosi i na istarski TZ, zapravo na destinaciju Istru. Stoga nije slučajno došlo do suradnje sa Sothebyjem, a posebno s njezinim predsjednikom Lordom Harryjem Dalmenyjem. Odabran je ključan period kada je istarski bijeli tartuf na vrhuncu svoje zrelosti. Pomno je odabran i jedan od najprestižnijih privatnih klubova u Londonu, Harry's Bar, te je pozvano 70-ak odabranih ljudi iz svijeta bankarstva, burze, osiguravajućih kuća, privatnih fondova da nazoče prvoj i povijesnoj aukciji istarskog bijelog tartufa u centru Londona.
- Zadnji put je sličan event održan prije više od dvanaest godina i tada su se licitirali talijanski tartufi iz Albe. Ta činjenica ne čudi s obzirom da većinu dobrih restorana drže upravo talijanski menadžeri, kuhari, poduzetnici. Koliko je sveprisutan i jak brend Italia može se vidjeti na svakom koraku u Londonu, tako da smo mi na samom početku. Čeka nas dug put, moramo biti uporni i sveprisutni. Ako je istina da je najbolja promocija usmena predaja, mislim da smo napravili jako dobar posao i da će upravo ta usmena predaja biti pokretač jedne nove istarske kampanje. Svi sastojci za jedan tako važan event bili su dobro posloženi i organizirani, a zahvaljujući Lordu Dalmenyju cijeli event je dobio jednu sasvim novu i mondenu dimenziju s njegovom odličnom instant-režijom koja je bila prožeta tipičnim crnim, engleskim humorom, cinizmom, sarkazmom i ironijom, kaže Ivošević.
Prenosi nam i riječi menadžera Harry's Bara, da se ne sjeća kada se toliko smijalo i pljeskalo u ovom restoranu, kao na otvorenoj sceni. Gosti koji su kupili večeru i odlučili prisustvovati aukciji istarskog bijelog tartufa mahom nikad nisu čuli za Istru, a još manje za istarske tartufe ili istarsko ekstradjevičansko maslinovo ulje, istarska vina. Većina uzvanika došla je više radi same večere i nisu imali nikakva očekivanja. Na kraju se ispostavilo da su se odlično zabavili, da su željeli dati svoj obol humanitarnoj akciji i da su puno saznali o Istri. Ivošević najavljuje da će s Lordom Dalmenyjem pokušati nastaviti suradnju, predložiti mu nekoliko inicijativa, poslušati njegove prijedloge, jer smatra da zajedno mogu napraviti velike stvari.
Vrhunski tenis u Areni
- Da mislimo ozbiljno o ključnim partnerstvima, potvrđuje i činjenica finalnih pregovora s ATP Champions tour. I do toga nije slučajno došlo, naprotiv, ciljano se išlo u komunikaciju s njima. Sve su to institucije koje imaju provjerenu reputaciju i dugogodišnju uspješnu tradiciju sa sjedištem u Londonu. Istra se želi upravo s takvim brendovima spojiti i kreirati neke nove doživljaje. Trenutno smo u finalnoj fazi pregovora oko organizacije dvodnevnog ATP Champions tour turnira u pulskoj Areni u svibnju naredne godine. U tom kontekstu ući ćemo u kalendar od dvanaest prestižnih turnira i pozicionirati Istru kao jednu od tih važnih dvanaest destinacija. Koliko je važan tenis za turizam Istre, nije potrebno dodatno objašnjavati. Po broju raspoloživih teniskih terena spadamo u sam vrh teniskih destinacija, a kad tome pridodamo da je tenis sport pred i posezone, svima nama je jasno što se od jednog takvog eventa očekuje. Mjesto na kojem će se igrati turnir, razumljivo, impresioniralo je i predstavnike ATP Champions toura. Istra jednostavno ne smije propustiti prigodu organizacije velikih, odnosno značajnih i važnih evenata jer su lokacije na kojima se može to organizirati u Istri jedinstvene, zaključuje Ivošević.