Autor: Dino Milić-Jakovlić/autoportal.hr

9. kolovoza 1898. Rudolf Diesel patentirao dizelski motor


Stvorio je znatno učinkovitiji pogonski stroj od parnog, čiji je stupanj korisnog djelovanja bio tek 10 posto te pokrenuo revolucionarni napredak za industrijsku, prometnu i vojnu namjenu...

Izumitelj diesel motora (dizelskog, po našem pravopisu) želio je stvoriti učinkovitiji stroj za industriju i prometna sredstva, zgrožen gubitkom čak 90 posto uloženog energetskog potencijala (goriva), karakteristične za tadašnje parne strojeve. 

Ta prednost i osnovna značajka, koja je dizelske motore učinila toliko popularnima i široko rasprostranjenima u najrazličitijim tipovima primarno industrijske primjene bila je temelj njegovog razvoja od samog početka. 

Dieselov stroj efektivno i jest zamijenio radne parne strojeve u nizu industrijskih aplikacija, a primjena u putničkim automobilima posve je sporedna linija razvoja, premda se danas, pogotovo u Europi, provodi hajka protiv dizelaša, u korist električnog pogona.

Jedan od najrevolucionarnijih tehnoloških pronalazaka ikada, motor s unutarnjim izgaranjem i kompresijskim paljenjem (bez svjećice), koji je revolucionarno unaprijedio industriju, prijevozna sredstva, vojnu tehniku, Rudolf Diesel je konstruirao 23. veljače 1893. 

No, razvoj nije tekao glatko, trebalo je usavršiti postupak ubrizgavanja goriva, izvedbu motora izloženu visokim tlakovima, pritiscima i temperaturama... Nakon više od pet godina ispitivanja i usavršavanja koncepciju svog pogonskog stroja Rudolf Diesel ga je patentirao, na današnji dan prije 121 godinu.

 

Rudolf Christian Karl Diesel (1858. - 1913.) rođen je u Parizu, kao sijete njemačkih imigranata. Djetinjstvo je proveo u Francuskoj i Engleskoj, tako da mu je fluentnost u tim jezicima kasnije značajno pomagala u znanstvenom radu. Dio istraživanja radio je za Carla von Lindea, a kasnije je razvoj njegovog motora potpomagala i tvrtka MAN AG. 

Pod nikad razjašnjenim okolnostima nestao s parobroda kojim je 1913. putovao za Englesku, a njegovo je truplo kasnije nađeno u La Mancheu. 

Dakako da je to kasnije dovelo do raznih teorija zavjere, nerijetko povezivanih s interesnim skupinama vezanima za vojne industrije koje su se pripremale za nadolazeći svjetski rat. 

No ozbiljni biografi uglavnom misle da je Diesel počinio samoubojstvo.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter