Ilustracija (Pexels)
Uvođenjem eura neće biti drastičnog poskupljenja, poručivano je danima prije ispraćanja kune kao hrvatske valute u povijest. Poruke su se pokazale kao netočne jer poskupljenje nije bilo jednoznamenkasto, ono se u protekle dvije godine popelo i do dvoznamenkastih postotaka.
I nisu samo poskupjeli proizvodi koje svakodnevno kupujemo u trgovinama i pekarnicama, poskupjela su, na užas vlasnika motornih vozila, i autoosiguranja. I to ne malo, skuplje je i do 30 posto.
Zanimljivo višemjesečno istraživanje je provela platforma kompare.hr. Automobil u većini slučajeva nije samo luksuz, već i nužnost. Bilo da se radi o vožnji na posao, trening, odlasku do trgovine, predstavlja nezaobilazni dio života mnogih.
Prema Eurostatu, Hrvatska je na vrhu neslavne liste najvećih poskupljenja u eurozoni, a inflacija nije zaobišla ni vozače. Uz gorivo i servis, poskupljenje je vidljivo i kod autoosiguranja. Obnavlja se svake godine, a cijene variraju ovisno o osiguravajućoj kući. Prosječna srednja brojka poskupljenja je zabrinjavajuća – ona seže i do 30 posto.
– Automobil mi je potreban, tu nema kompromisa, bez njega nema ni moga posla jer svakoga dana prevalim 100-tinjak kilometara. Primijetio sam kako već dvije godine, prilikom registracije, plaćam više za autoosiguranje, no upao sam, kako volim reći, u "euroapatiju".
Kako su euro brojke manje od nekadašnjih kuna, nisam ni reagirao na očito poskupljenje, no kada sam vidio tu razliku, gotovo 50 eura, jedino što osjećam su zbunjenost i ljutnja, rekao nam je Boris Grujić iz Osijeka, koji tijekom radnog tjedna automobilom zbog posla putuje u Našice.
Našem sugovorniku nisu jasni razlozi zašto je došlo do povećanja cijene jer autoosiguravajuće tvrtke nemaju problema s poskupljenjem goriva i životnih troškova.
"Malo poskupljenje da, ali baš 30 posto, to mi nije normalno", kaže Grujić.
Kako se voziti mora, osiguranje je platio, ali onako kako to radi većina vlasnika automobila u Hrvatskoj – na rate.
Cijena autoosiguranja početkom 2023. stidljivo je krenula prema gore, da bi početkom prošle godine to buknulo. Poskupjela su tada osnovna i dodatna osiguranja, a osiguravajuće tvrtke u Hrvatskoj, navodili su na upite brojnih medija o razlozima poskupljenja, pravdale su to inflatornim pritiscima, skupljoj radnoj snazi, skupljim dijelovima.
Neki uzrokom poskupljenja autoosiguranja vide i u Hrvatskoj agenciji za nadzor financijskih usluga koja je 28. lipnja 2024. godine donijela Pravilnik o postupku rješavanja odštetnih zahtjeva oštećenih osoba u prometu.
Riječ je bio o pravilniku koji je donio jasne smjernice za društva za osiguranje, s ciljem učinkovitog postupanja prema građanima prilikom isplate šteta po osnovi osiguranja od automobilske odgovornosti.
Odgovornost osiguravatelja izmjenama zakona proširila se i na parkirališta i garaže na kojima dosad nije vrijedila, a osiguranje se primjenjuje bez obzira na to je li motor vozila upaljen ili ne.
Po ovom zakonu osiguravatelji će teže izbjegavati plaćanje odšteta, a i prijepori između osiguravatelja i oštećenika su manji, kao i eventualni posljedični skupi sudski sporovi. Sve to, rezultiralo je poskupljenjem autoosiguranja.
Na platformi kompare.hr potrudili su se objasniti kako se inflacija odrazila na džepove vozača, i to na primjeru vozača koji posjeduje vozilo Opel Astra 1.7 CDT. On je prije dvije godine svoju policu obveznog autoosiguranja platio 156,90 eura.
Već sljedeće godine, kod istog je osiguratelja trebao izdvojiti čak 20,71 posto više, odnosno 189,39 eura. Ove godine, cijena je ponovno skočila, iznoseći 202,50 eura. Povećanje je itekako vidljivo, od 2023. do danas cijena osiguranja kod istog osiguratelja porasla je za 29,06 posto, odnosno 45,60 eura.
Inače, većina vozača u Hrvatskoj osiguranje ugovara putem "nekog svog", vjerujući da će tako dobiti najpovoljniju cijenu. Ipak, realnost je da većina njih zapravo preplaćuje svoje police.
U istraživanju platforme kompare.hr uspoređene su cijene 12 osiguravajućih kuća. Rezultati su pokazali da se cijene osiguranja za Opel Astru kreću u rasponu od 170,89 do 252,25 eura. Vlasnik Opel Astre je tako, u odnosu na trenutačnog osiguratelja, mogao uštedjeti i do 30 eura.
Ovakve varijacije u cijenama prokomentirao je Bojan Radlović, predsjednik uprave kompare.hr.
– Cijene autoosiguranja znatno variraju, pa osiguratelj koji je bilo najpovoljniji prošle godine, ove godine može biti najskuplji. Zato je važno prije ugovaranja dobro istražiti tržište. Ako gledamo prosječno poskupljenje kod naših kupaca, ono u prosjeku iznosi svega 8 eura, a razlog tome je što svake godine uspoređuju i biraju najbolju ponudu.
U slučaju prometne nezgode, obvezno osiguranje pokriva štetu na vozilu koje nije skrivilo nezgodu. Od uvođenja eura do danas, cijene popravka, rada, dijelova i servisa drastično su porasle – što je proporcionalno dovelo i do poskupljenja osiguranja, kaže Radlović.
Dodaje kako neće biti jeftinije osiguranje u budućnosti.
– Ako gledamo utjecaj inflacije, sasvim neizvjesno, čekaju nas nova poskupljenja. Najveća promjena u cijenama odrazila se nakon uvođenja eura. Već sljedeće godine postotak rasta cijena smanjio se ispod 10 posto.
Očekujemo da će inflacija i dalje utjecati na formiranje cijene, ali u nešto blažem obliku u odnosu na 2024. godinu, kaže Radlović.
Iz platforme kompare.hr poručuju kako se vozači u Hrvatskoj nesumnjivo suočavaju se s porastom troškova, no to ne znači da moraju pasivno prihvatiti uvjete koji im nisu najpovoljniji.
Prije ugovaranja police važno je provjeriti alternative te tako umanjiti poskupljenja koja su neminovna. Vi ćete uštediti, a tvrtke za autoosiguranje će i ovako i onako – biti u plusu.
U izradi pravilnika o postupku rješavanja odštetnih zahtjeva oštećenih osoba u prometu sudjelovala je Hrvatska udruga auto struke (HUAS), koja je poručila kako su time onemogućili monopol u lancu, koji su imale osiguravajuće tvrtke.
Reagirali su jer su osiguravatelji do lipnja 2024. odlučivali sami kako će rješavati pojedini odštetni zahtjev i vodili su ga kako njima odgovara. To je, napominju u HUAS-u, bilo uvijek na štetu samih vlasnika vozila, ali i autoservisa, jer je dolazilo do problema nedostatka novca da se vozilo vrati u prvotno stanje nakon prometne nesreće.
Stranka u odštetnom zahtjevu sad ima pravo priložiti nalaz i mišljenje neovisnog vještaka i ponudu servisne radionice. Iz udruge osiguravatelja pak kontriraju HUAS-u. Napominju kako HUAS plasira pogrešne informacije i nepostojeće zakonske odredbe i odredbe pravilnika, što potrošačima može samo prouzročiti dodatne neugodnosti.
"Jedine strane u tom odnosu, koji se temelji na izvanugovornoj odgovornosti za naknadu štete, su oštećena osoba i osiguratelj, koji moraju postići sporazum oko osnovanosti i visine štete, a to svakako nije servisna radionica", poručuju osiguravatelji.