Boris Jurevini

FOTO / Vespa je stil života. Kada je imao 14 godina, sin mi je rekao: "Tata, kupi mi jednu Vespu"

| Autor: Annamaria Vidović
(Snimila: Annamaria Vidović)

(Snimila: Annamaria Vidović)


Oldtimeri, iliti starodobna vozila, uvijek plijene pažnju prolaznika, jer unatoč pozamašnim godinama, i dalje, zahvaljujući trudu njihovih vlasnika, izgledaju kao pravi izložbeni primjerci iz daleke prošlosti. Rijetko ih se viđa na prometnicama, jer ih njihovi vlasnici najčešće čuvaju za neke posebne prilike, no kad su u pitanju susreti i rallyji oldtimera - onda je to veličanstven prizor.

Nedavno je održan 19. Histria Oldtimer Rally, gdje je čak 55 starodobnih šarmantnih ljepotana na četiri i dva (a neki i na tri) kotača prodefiliralo Istrom, točnije odvozili su dionicu Rovinj - Labin - Barban - Vodnjan - Pula. Na pulskoj rivi su se parkirali, gdje su ih znatiželjnici mogli i malo bolje razgledati.

(Snimila: Annamaria Vidović)(Snimila: Annamaria Vidović)

Kolekcija

Sve to bilo nam je povod za razgovar s predsjednikom Oldtimer klubA Histria i Vespa kluba Istra-Istria Borisom Jurevinijem, koji je svojim entuzijazmom dokazao kako je prestiž vozila iz prošlih vremena još uvijek aktualan u očima onih koji znaju cijeniti njihovu vrijednost.

Jeste uključeni u organizaciju od prvog Histria Oldtimer Rallyja?

- Jesam, ja i tajnik Ivan Rabar smo od prvog. Osnovali smo klub, prvo jedan, formalno pravno od 2006. Oldtimer klub Histria i 2008. Vespa Klub Istra - Istria. No, u međunarodnom kontekstu, puno smo aktivniji s Vespama. Nas četvero bili smo na 40. obljetnici susreta Eurovespa u Veroni, krajem svibnja i početkom lipnja. To je vrlo elitno druženje, bilo je tristotinjak Vespi, i bio je predsjednik Svjetskog Vespa kluba, europskog kluba i sve najpoznatije osobe. Također, posjetili smo sličnu manifestaciju, Europski tjedan Vespi u Monte Groto Terme, odnosno u Padovi, kao i Svjetski skup starih Vespi u mjestu Magliano di Marsi, to je u regiji Abruzzo. Na 34. RSVespa u Abruzzu, koji se održavao od 12. do 14. srpnja, osvojili smo jedno drugo i dva treća mjesta u tri kategorije.

Kad idete na tako duge relacije, vozite li se Vespama ili ih neki drugi način prevozite?

- Obično ih prevozimo kombijem. Kad sam bio malo mlađi, dok sada čak i ovi mlađi nisu više zainteresirani, onda smo ja i moj pokojni prijatelj Marijan Stipančić do Splita išli Vespama, do San Marina kad je bio svjetski skup - ako bi relacija bila do 500 kilometara, vozili smo se Vespama. Ako je bio London, Bruxelles, Oslo... tamo smo ipak išli kombijem. Ali udaljenosti do 500 kilometara, nismo ni pomišljali da idemo ičim drugim nego Vespama.

(Snimila: Annamaria Vidović)(Snimila: Annamaria Vidović)

Koliko može "potegnuti" Vespa?

- Kako koja, moja može potegnuti preko 100 km/h. Samo nije dobro držati toliko, osim ovih najnovijih četverotaktnih automatika koje mi baš ne volimo. Vespa ima svoj stil, njeno držanje je 70-80 km/h na ravnim dionicama, a vrlo je zanimljiva u zavojima. Tako da mi još guštamo, još se vozimo. Evo danas sam ja već napravio oko 130 kilometara.

S obzirom da se na susretu ocjenjuje i starost vozila, zanima nas koliko ima godina vaša Vespa?

- Ja se nisam takmičio, ali ova sa mnom mi je najmlađa, ima 22 godine. Po registru Vespa, to je već mlađi starodobni motor. S 20 godina je inače već starodobna Vespa.

Jesu li kriteriji drukčiji za automobile i motore?

- U Hrvatskoj, Engleskoj, i drugim zemljama je različito. Recimo, Talijani isto imaju za neke nacionalne marke kriterij od 20 godina, Nijemci isto, Švicarci... Dok drugi nemaju. Imaju 25, 30 čak, Englezi i Danci 35. Čak ni to nije jako staro, ja imam Vespu '48, '51, '55, '58 godište...

Jesu li sve vaše Vespe u voznom stanju?

- Ja i sin ih imamo obično pet registriranih, recimo u Abruzzo smo išli s Vespom Primavera ET 3 iz 1976. godine. To je ona, kako kažu, "ženska" Vespa, strašno je tražena, a cijena joj je duplo veća nego što vrijedi. To je lagana Vespa, mala, ima svega 75 kilograma, ide i ona skoro 100 km/h, točnije oko 97-98 km/h.

(Snimila: Annamaria Vidović)(Snimila: Annamaria Vidović)

Otkud interes za Vespama?

- Vespa je stil života. Moj sin me naveo na Vespe, kada je imao 14 godina rekao mi je: "Tata kupi mi jednu Vespu". Pitao sam ga tada šta će mu to, pa je odgovorio: "To je dobro, štiti koljena, mogu ići s njom do škole". I to je bio početak kolekcije, to je bilo 2000. godine. Inače, imao sam pauzu od 24 godine, nisam vozio ništa. Čak nisam uopće imao vozačku dozvolu za motocikl.

Možete nam reći nešto više o Rallyju?

- Ovo je bila 19. godina samostalno Vespa klub Istria i Oldtimer klub Histria. Prije toga imali smo dva rallyja, ali smo radili više pod kapom HAK-a, odnosno pod Autoklubom Pula - Rovinj. Oni su i sada kod nas u suorganizaciji i također Grad Pula, Grad Rovinj, Grad Vodnjan, Grad Labin i Općina Barban. Svi oni su doprinijeli da se realizira ovaj rally. Jako puno ljudi se prijavilo - lani je bilo 51 vozilo, ove godine 55. Kada u to ubrojimo i suvozače... sveukupno je na rallyju sudjelovalo oko 80 ljudi.

Što se ocjenjivalo?

- U Barbanu, na parkingu iza Općine, održano je natjecanje u vožnji spretnosti, znači motori na 25 sekundi, a automobili na 30. Trebalo je poći u prvu garažu i voziti unatrag u drugu garažu. Mjerilo se ulazno i izlazno vrijeme, tko je bio bliži određenom vremenu, 25 ili 30 sekundi, taj je pobjednik. To je to, vožnja preciznosti. Bio je jedan kupe špajzer koji je vrlo poseban ali nije originalan, ne bi dobio etiketu Five.

Što je etiketa Fiva?

- Etiketa Fiva znači da je vozilo ili izvorno ili restaurirano sa svim elementima kako je tvornica napravila. Imam nekoliko Vespi koje imaju tu pločicu, Hrvatski registar Vespi, koji je odobren 2010. godine kada je glavni predsjednik RSVespa bio gospodin Luigi Frisinghelli i svake godine se barem dva put susrećemo s njim. To je gospodin koji je u 88-oj godini života koji vozi Vespu i u odličnoj je formi.

Kako nabavljate originalne dijelove?

- Postoji toliko sajmova, već ove godine smo bili na sajmu u Lignanu kod Vicenze, bili smo u Gonzagi... Od lani više nema sajma u Padovi koja je bila najjača, a sad je najjači sajam u Bologni, gdje idemo u listopadu. Idemo kombijem, nas 7-8, tko želi, s barem tisuću eura u džepu, koje ćemo potrošiti na dijelove.

(Snimila: Annamaria Vidović)(Snimila: Annamaria Vidović)

Jesu ti dijelovi skupi?

- Padova je jako skupa, i ima 18 paviljona. Prije pandemije tamo je bilo 450 Ferrarija, ne samo starih nego i novih. Bologna ima duplo više paviljona, tako da još nisam stigao sve obići. Cijene su puno povoljnije nego u Padovi.

Koje je najstarije vozilo na ovogodišnjem Histria Oldtimer Rallyju?

- Najstarije vozilo je od našeg prijatelja iz Trsta, Guida Botteria, jedna Alfa Romeo Spider iz 1961. godine koja dobiva naravno specijalnu nagradu. Vozilo je iz 1961., iako je model čak iz 1957. On dobiva nagradu za najstariji automobil. Botteri ima 80 godina, ali je u formi, nosi repić, pravi frajer. Onda imamo najstarijeg sudionika, Živka Pavelića iz Rijeke, 89 godina, i vozi Volkswagen Bubu.

Najmlađa vozačica

Najmlađa vozačica je ujedno i jedina ženska osoba na natjecanju, a to je Tea Peteh iz Pule, ima 19 godina i vozi Yugo. I onda imamo najljepši motor koji je dobro očuvan, Honda iz 1983. čiji je vozač Samo Prodan iz Kopra. Najbrojniji učesnici, osim iz našeg kluba, su iz Oldtimer kluba Rijeka, tako da su i oni dobili specijalno priznanje za to.

Odakle su sve došli sudionici?

- Sudionici su obično iz Hrvatske, Slovenije i posebice Italije odakle je preko 20 vozila. Iz Slovenije desetak, a ostalo je iz Hrvatske - Pule, Rijeke, Pazina, Žminja, Rovinja...

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter