(Snimio Edi Prodan / Novi list)
Vrlo se često u životu događa da su rješenja za najkompliciranije situacije krajnje jednostavna. Kad je automobilski svijet u pitanju, promišljanje budućnosti po pitanju energenata je u zadnjem desetljeću pitanje svih pitanja. U jednoj prijašnjoj fazi, od koje je prošlo po prilici četvrt stoljeća, razmišljalo se o uvođenju hibridnosti u klasične benzinske motore. U osnovi iznimno inteligentno, mada i dosta kompliciranije rješenje s ne prevelikim efektom na uštedu goriva. Istina, kad se »odbačena« energija pretvara u pogonsku, ideja zaslužuje svaku pohvalu. Ali, ponavljamo, svi takvi sustavi značajno povećavaju cijenu vozila i ne šire se dovoljnom brzinom da bi na taj način, masovnošću zavladala tržištem. Zadnjih godina najznačajnija polemika u automobilskom svijetu vodu se na relaciji za i protiv električnih automobila. I oni su preskupi i jako sporo vraćaju uloženo, no kako se čini po broju modela i stavovima najvećih automobilskih kompanija na svijetu, "električari" sasvim sigurno dolaze.
I onda, u svoj toj sili promišljanja mobilnosti u vremenima koja dolaze, netko se usudi reći: Panda! Kakva Panda? Fiat Panda, onaj tako korisni, tako funkcionalni i privlačni automobil A segmenta. Što s njom, koja, hibridna verzija? Ma ne, opcija s najpoznatijim super klasičnim benzincem koji čak i nema tri nego četiri cilindra, koji nije »downsizan« ispod tisuću »kubika«, koji ima 1,2 ccm. I kad zbunjenost stigne na vrhunac samo dodate - sa serijski ugrađenim plinom, ona s oznakom LPG! Da, baš tako najpametnija su - najjednostavnija rješenja.
Takva je, plinska - LPG, Panda stigla i na hrvatsko tržište tako da je njezino testiranje ujedno bilo i testiranje - mobilnosti budućnosti. I ne samo urbane, što bi se moglo pomisliti, nego i mnogo dalje od središta bilo kojeg grada. Tako »složena« Panda naime ima doseg, uz malo pažnje, oko tisuću kilometara, tako da ne treba baš često razmišljati o »tankanju«. Točnije, prosječnom hrvatskom vozaču dovoljan je jedan odlazak mjesečno na crpku. Mada, s obzirom da su plinski i benzinski spremnici skoro jednaki, 37 i 38 litara, s plinom se može više od 400 kilometara. Uputno je stoga voditi računa o tome da se što je moguće više vozi na plin. Mnogo je povoljniji, a iako mu je kalorična vrijednost manja, potrebno ga je tridesetak posto više nego benzina da bi se dobilo isti efekt snage, itekako je uputnije voziti se na plin. Dakle, ipak će biti češći odlasci na »pumpu«, posebno na one koje prodaju i LPG.
Da, dinamika vožnje nije pretjerana. Osim snage ukazuje na to i činjenica da je okretni moment jako nizak, ispod 100 Nm. Ne osjeća se to previše u nekom uobičajenom ritmu, pa ni na autocesti, još manje u gradu, ali kad se stigne na zahtjevnije uspone, potrebno je dosta »šaltanja« petstupanjskog mjenjača kako bi se stiglo do nekakve zadovoljavajuće brzine. No, na to se treba spremiti kad se vidi konstrukcijsko vrijeme motora, kao i činjenicu da koristite plin kao energent.
Panda je po funkcionalnim svojstvima također vjerovali ili ne model. Iako je predstavnik A segmenta, obaranjem stražnjih sjedala, zahvaljujući dakako i pravilnom kroju te visini koja nadilazi prosjek klase, može primiti i vrlo velike predmete, kao i nemalu količinu prtljage. U kabini je dovoljno mjesta za četiri odrasle osobe kojima, i nakon više sati vožnje ništa neće nedostajati. To i jest taj poznati njezin forte - suputnica je kroz život, »zavlači se pod kožu«, i naprosto ne stari. Uostalom, model koji smo testirali jest obnovljen prije nešto manje od dvije godine, ali dizajnerski on dolazi iz daleke 2013. godine.
Cijena testirane plinske Pande, jako dobro opremljene i to u svakom, pa i smislu digitalne povezivosti, je nešto više od 15.600 eura. S obzirom da je plin trajno najpovoljnije rješenje, da je k tome energent kojeg Hrvatska ima u svom dvorištu, jako pametna investicija. I ne, ne brinite, neće vam nikad biti premalo prostora. Stat će vam sve ono što ste mislili ponijeti ili prevesti, baš kao što ćete stići do svakog, pa i udaljenog cilja. Jer kako smo rekli - najpametnija su najjednostavnija rješenja.
ZAPREMINA: 1190 ccm
SNAGA: 69 KS
OKRETNI MOMENT: 92 Nm
DIMENZIJE: 3653/1643/1551 mm
MEĐUOSOVINSKI RAZMAK: 2300 mm
UBRZANJE: 13,9 s
MAKS. BRZINA: 164 km/h
EMISIJA CO2: 91 g/km
PRTLJAŽNIK: 225 l
TEŽINA: 1055 kg
GUME: 175/65 R14
Funkcionalnost, potrošnja
Ubrzanje