Ilustracija (Pexels)
Kao i svaka generacija prije njih, Gen Z piše vlastita pravila stila. Rođena u kasnim 90-ima i ranim 2000-tima, generacija Z odbacuje mnoge siluete koje su preferirali njihovi prethodnici, prihvaćajući i ponovno izmišljajući davno zakopane stilove.
Njihov modni izričaj ponekad je bio predmet bijesa i oponašanja u jednakoj mjeri, kako na internetu tako i u stvarnom životu. Ali, iza ovih trendova stoje evolucije u načinu na koji nova generacija kupuje, pronalazi inspiraciju i izražava se.
Prvo i najvažnije, stil generacije Z daje prednost individualnosti.
“Milenijalci su odrasli dogovarajući s prijateljima što će obući jer, kada bi se pojavili na nekom događaju u jednakoj odjeći kao njihovi prijatelji, to bi im dalo dodatno samopouzdanje i osjećaj pripadnosti.
S druge strane, ako pripadnik generacije Z uđe u prostoriju i netko nosi istu odjeću kao i oni, to bi ga vjerojatno uznemirilo,” kaže stilistica Kim Brannigan.
Pripadnici generacije Z žele nositi komade koje nitko drugi nema. Taj etos, u kombinaciji s umom za održivost, čini kupnju starih i štedljivih proizvoda prirodnim. Prošle je godine Vogue Business pisao o izvješću jednog online prodavača rabljene odjeće, zaključivši da na tom tržištu generacija Z pokreće pravu eksploziju jer im je glavni cilj – dodati vintage komade u svoj izgled.
Vječno online generacija, generacija Z, traži inspiraciju i divljenje na internetu pa se mladi sve više pozivaju na internetske trendove da bi opisali što traže. S obzirom na to koliko generacija Z živi na internetu, također im je važno da njihova odjeća bude prikladna za fotografiranje i paradiranje na društvenim mrežama.
“Vidite puno odjeće koja se igra s percepcijom. Također, vidite odjevne predmete koji upućuju na druge trenutke u pop kulturi”, kaže stilist i kreator sadržaja Timothy Chernyaev za InStyle.
Sa svim svojim kontroverznim trendovima i odijevanjem inspiriranim internetom, generacija Z snažno utječe na aktualna razmišljanja o modi pa u nastavku pogledajte pet trendova koji definiraju njihov stil.
Generacija Z možda je najpoznatija po tome što je uske traperice (skinny jeans) učinila totalno nepoželjnim modnim komadom. Dok su milenijalci odrasli u traperu koji je postupno postajao sve pripijeniji i skraćeniji, kako je generacija Z odrastala, tako se situacija okrenula u suprotnom smjeru, dajući prednost dužim i opuštenijim oblicima, od širokih traperica do kargo hlača.
“Opuštena i predimenzionirana odjeća najčešći je zahtjev klijenata generacije Z za uličnim stilom i svakodnevnom odjećom”, kaže stilist i kreativni direktor Danyul Brown.
Generacija Z voli se igrati sa svojim proporcijama s prevelikom odjećom. Kada stilizirate veće komade, prijedlog stilista je da ih uravnotežite s pripijenijim komadima – uska košulja uz široke hlače ili uske hlače uz široku košulju.
Prvo su se vratile 90-e s kratkim haljinama, dječjim majicama i šeširima. Onda je uslijedila renesansa Y2K trenda: strukovi su se smanjili, sunčane naočale pastelnih tonova ponovno su se pojavile, a žene su izvlačile Juicy Couture trenirke iz skladišta.
Julia Fox dospjela je na naslovnice zbog hlača sa stidnom kosti, Addison Rae i Bella Hadid uočene su u Ed Hardyju, a Ice Spice prošetala je crvenim tepihom dodjele Grammyja u prilagođenoj Baby Phat kombinaciji koja je izgledala poput one iz ranih 2000-ih.
Brendovi kao što su Coach i Tommy Hilfiger, koji su dosegli vrhunac u ranim godinama, nedavno su doživjeli preporod. U izvješću o prihodima za 2023., Coachova matična tvrtka otkrila je da su potrošači generacije Z povećali svoju potrošnju za 25 posto u odnosu na prošlu godinu.
Generacija Z sada se okreće 2010-ima u potrazi za inspiracijom. Generacija koja je postala punoljetna upravo u trenutku kada je ( u razvijenim državama), zaživio rad na daljinu, nosi radnu odjeću za izvan ureda, rebrandirajući prugice i odijela za hlače u corpcore i estetiku uredske sirene.
Miješaju velike sakoe (čija je prodaja porasla 25 % u odnosu na prethodnu godinu) i uključuju komade inspirirane muškom odjećom. Čak se i peplum vraća (?!?!)
Generacija Z ne boji se kombinirati estetiku unutar iste modne kombinacije. A budući da su odrasli usred eksplozije slobodnog vremena, ne boje se dodati sportske detalje na neočekivana mjesta.
Adidas Sambas kombiniraju se uz haljine, trenirke i atletske kratke hlače prateći svečanije, ženstvenije topove, a tenis suknje idu uz gotovo sve. Osim toga, internetski trendovi poput estetike blokecore inspirirane nogometom, otvaraju novu eru sportske robe, posebno dresova, unutar mode.
Generacija Z također ima tendenciju favorizirati dizajne koji zavaravaju, pa prema riječima stilista za InStyle, u njihovoj se garderobi vidi puno stilova koji izgledaju gotovo poput ilustracija. Odjeća je to koja se igra s percepcijom koristeći “trompe l’oeil”, umjetnički princip u kojem se dvodimenzionalni objekti čine trodimenzionalnima.
Postoji duga povijest takve tehnike u modi. Elsa Schiaparelli stvorila je rani primjer sa svojim puloverom s mašnom iz 1927., pletenim tako da izgleda kao da ima pričvršćenu maramu oko vrata.
Loeweova kolekcija jesen/zima 2023. sadrži nekoliko satenskih haljina s otisnutim zamućenim slikama odjevnih predmeta iz 40-ih i 50-ih koje se čine izvan fokusa.
Upotreba umjetničkog izraza trompe l’oeil prirodna je za digitalnu generaciju, tražeći tako od gledatelja da razlikuje stvarnost od iluzije, vještinu koju je generacija Z morala njegovati usred svijeta sve većeg broja – lažiranja.