Ida Loher se kroz ciklus "Mojih pet minuta" predstavlja s digitalnim crtežima koji su isprintani i grafikama u tehnici rezervaša, obrađene bakrene podloge na kojoj je nešto utisnuto * Na strani prostorije koju pokrivaju radovi Jelene Bračun objedinjene u ciklusu "Prava žena - kriva žena" stvari su malo jednostavnije jer se radi o fotomontažama i fotokolažima
Ida Loher i Jelena Bračun (Snimio Dejan Štifanić)
U Dnevnom boravku Rojca do 3. lipnja mogu se pogledati "Ženske stvari". To je naziv zajedničke izložbe Ide Loher i Jelene Bračun koja se predstavlja svaka sa svojim ciklusom, ali povezanima u jednu zajedničku umjetničku priču.
Ida Loher se kroz ciklus "Mojih pet minuta" predstavlja s digitalnim crtežima koji su isprintani i grafikama u tehnici rezervaša, obrađene bakrene podloge na kojoj je nešto utisnuto. Kako kaže, kod grafike je važno da zahtijeva neku posvećenost, da njena izrada traje u vremenu, ali karakteristično je da ide u etapama - prvo se očisti ploča, napravi se crtež itd. Svaka ta etapa se može napraviti u relativno kratkom vremenu koje netko može odvojiti za sebe. Ti su crteži nastali u ležaljci iz koje je istovremeno snimala fotografije, da bi iz crteža napravila grafike koje se mogu vidjeti u Dnevnom boravku.
Na strani prostorije koju pokrivaju radovi Jelene Bračun objedinjene u ciklusu "Prava žena - kriva žena" stvari su malo jednostavnije jer se radi o fotomontažama i fotokolažima. Ima tu autoportreta, neke je fotografije sakupila od prijateljica, neke je radila sama, ali sve ih je obrađivala na način da se slažu slojevi različitih fotografija te se iz njih radi kompozicija.
Kako je uopće došlo do ove njihove sinergije?
- Zapravo je nastalo spontano, a opet planski, odgovara Loher. "Mi smo prijateljice i surađujemo na nekim drugim projektima i onda smo razgovarale o tome kako nemamo vremena se baviti umjetnošću u cijelom tom dnevnom kaosu pa smo odlučile taj naš problem pretvoriti u rad i napraviti zajednički rad koji će nam dati neki okvir da si uzmemo to vrijeme. I da sadržaj te izložbe bude problematiziranje tog problema", kaže ona.
Jedan od radova Jelene Bračun (Snimio Dejan Štifanić)
Bračun kaže da su njihove ženske stvari samo dio ukupnih ženskih stvari koje su puno širi pojam.
- Nas dvije je najviše opterećivala silna količina dnevnih zadataka, uloga i razmišljanja o zadacima koje moramo konstantno raditi. Od toga da moraš raditi na poslu, doma, moraš raditi s djecom, roditeljima, prijateljima… To su sve obaveze koje na neki način ne mogu bez tebe, za koje si ti pokretačica, realizatorica, kontrolorka, menadžerica, a onda kada se trebaš baviti umjetnošću onda obično nemaš snage, vremena, potrošena si i imaš nekakvu grižnju savjesti da kradeš vrijeme od nečeg drugog, važnijeg. Ti se sada baviš umjetnošću, a mogla bi biti s djecom, raditi posao. Društvo nam nameće da je baviti se umjetnošću frivolno, čak i kada si profesionalna umjetnica i da je to sekundarno. Znači, prvo se treba pobrinuti za sve ostalo. Mi smo htjele iskoristiti naš svakodnevni kaos i naše načine kako se nosimo s tim kaosom pretvoriti u naša umjetnička djela, objašnjava Bračun.
Loher kaže da je ta poruka ove izložbe upućena svima, i muškarcima i ženama, i smatra da je važno da svi to osvijeste.
- Imamo milijun uloga koje se preklapaju i treba vidjeti da je to naša stvarnost. Ako i žene vide da je to stvarnost, ne samo moja nego i tvoja i nekako smo zajedno u tome i možemo se ohrabriti. Moja strana, ciklus "Mojih pet minuta" je poziv svima da uzmu tih pet minuta na neki svoji način i ne smiju imati grižnju savjesti. To nije samo problem žena, nego i muškaraca, samo što je kod žena taj problem potenciran jer žena ipak ima više tih uloga, kaže Loher.
Bračun se nadovezuje da je poruka možda i društveno usmjerena jer društvo ne bi trebalo nabacivati osjećaj krivnje jednoj ženi zbog njenog odabira, kakav god on bio - bio njen odabir da bude domaćica, da radi na svojoj karijeri, da bude umjetnica ili da bude kombinacija svih tih uloga. "Ništa od toga nije manje važno, samo je važno da odabir postoji", ističe ona.