(HDLU ISTRE)
U galeriji Hrvatskog društva likovnih umjetnikaIstre otvorena je izložba u sklopu tematskog projekta "Minimalizam" čiji je kustos Eugen Borkovsky, a obuhvaća 60 radova koje potpisuje 61 autor. Ovo je posljednja od ukupno pet izložbi u sklopu tematskih projekata HDLU-a Istre u ovoj godini, a moći će je se razgledati do 13. prosinca.
Otvarajući izložbu Borkovsky je istaknuo da je na inicijalni tekst poziva prispjelo je 108 ponuda.
- Pri kretanju u realizaciju napisan je inicijalni tekst koji je poslan autorima, a koji predlaže dvije verzije problematiziranja teme. U jednoj je pojam minimalizma dojmljen kao minimalni rad uz oskudnu tehniku i zadovoljavajuće likovne rezultate bez obzira na temu. Drugi dio inicijalnog teksta nudi informacije o povijesnom tijeku zapadne likovnosti gdje je cijeli jedan period nazvan imenom teme ovog projekta. U rezultatima, pregledavajući primljeno, većina autora usmjerila je pažnju k polemiziranju s povijesnim propitivanjem iz druge polovice prošlog stoljeća. Tako se ovaj projekt na neki način oslanja na taj period povijesti oblika. Neki od selektiranih autora poštuju tadašnje intencije, a neki ih perpetuiraju i nastavljaju na inventivan način. Među radovima je desetak prostornih ostvarenja (skulpture/objekti), jedan videorad, a ostala većina su plošni radovi ostvareni raznorodnim tehnologijama, kaže kustos.
On je istaknuo da ovaj projekt nudi recentno propitivanje istoimenog umjetničkog pokreta iz druge polovice 20. st., od otprilike 1960. do otprilike 1975. godine.
- Ideja tadašnjeg minimalizma svojevrsna je reakcija na pretencioznost apstraktnog ekspresionizma i vuče korijene iz pop umjetnosti, kubizma, konceptualne umjetnosti. Glavno nadahnuće mu je ruska avangarda ili, preciznije, Maljevičev suprematizam. Autori se koncentriraju na igru/manipulaciju likovnim komponentama djela: boja, tonovi, linije, teksture... Prevladavaju racionalne sheme, a nelikovni materijali često se koriste kao elementi rada. Preskače se poruka, značenje, narativ. Likovno djelo postaje neovisni, autohtoni predmet, ali koji nudi cjeloviti, završeni, estetski vizualni značaj, kazao je Borkovsky otvarajući izložbu.
Selektirajući radove nametnula se većina koja dodiruje i na neki se način nastavlja na povijesne tendencije minimalizma. Borkovsky priznaje da je zbog toga morao odbiti nekoliko odličnih radova koji jesu ostvareni minimalnim sredstvima, ali su imali naglašenu poruku, narativni sadržaj, ili naglašen odraz energije autora.
- U suvremenosti, gdje smo na neki način zakočeni stanjem raspadanja dosega zapadne civilizacije, autori se oslanjaju na povijest oblika. Na takvo razmišljanje usmjeruju tendencije koje se, iz područja angažirane umjetnosti i aktivističke dosljednosti, periodično vraćaju povijesnim likovnim ciklusima, objasnio je kustos, zahvalivši se primljenim, ali i autorima koji nisu ušli u selekciju.
- Iako je i među odbijenim radovima za ovaj tematski projekt bilo zanimljivih ostvarenja, određenje za ovakav izbor bazirao sam na ideji da se u projekt uključe radovi koji tehnološki ili smisleno problematiziraju, a ne ilustriraju temu "Minimalizam", zaključio je proglasivši izložbu otvorenom.