izložba "konstelacije"

Cilj vodnjanske Apoteke je uvijek bio spajati lokalni kontekst kroz radove suvremenih umjetnika

| Autor: Mladen Radić
(Snimio Matija Debeljuh)

(Snimio Matija Debeljuh)


U Apoteci – prostoru za suvremenu umjetnost u Vodnjanu do 15. rujna otvorena je izložba "Konstelacije" kojom se obilježava i deset godina ove galerije koju vodi multimedijalni umjetnik Matija Debeljuh.

Recentna produkcija

Konstelacija označava međusobni položaj ili poredak nebeskih tijela, u prenesenom značenju to je raspored, razmještaj; stjecaj okolnosti, prilika; položaj, situacija. Okupljajući izbor umjetnika koji su proteklo desetljeće izlagali u Apoteci, izložba se formira u susretu recentne suvremene umjetničke produkcije, institucionalne kritike, praksi umjetnika kao kustosa te u dijalogu radova koji angažiraju potencijal umjetničke imaginacije.

Na izložbi se tako mogu vidjeti radovi umjetnika i umjetnica kao što su Ben Cain, Jasmina Cibic, Licio Debeljuh, Matija Debeljuh, Igor Eškinja, Petra Feriancova, Alen Floričić, Foam - Maja Kuzmanović & Nik Gaffney, Igor Grubić, Tina Gverović, Ibro Hasanović, Vlatka Horvat, Kristian Kožul, Marko Lulić, David Maljković, Damir Očko, Lala Raščić, Dragana Sapanjoš, SofijaSilvia, Mladen Stropnik, Silvo Šarić, Marko Tadić i Dino Zrnec.

(Snimio Matija Debeljuh)(Snimio Matija Debeljuh)

- Višegodišnji program Apoteke uspostavljao je specifične programske linije naslovljene "Privremeni susreti" ili "Ovo nije muzej", na koje ukazuje obljetnička izložbena koncepcija "Konstelacije" koja se nametnula gotovo sama od sebe, kako bi reflektirala ono što je Apoteka radila posljednjih deset godina. Radi se uglavnom o umjetničkim pozicijama i radovima koji su na neki način reagirali na specifičnosti samog prostora, ili su propitivali odnose između posjetitelja, objekta i arhitekture, odnosno galerijskog prostora u seriji izložbi "Privremeni susreti", radovima Damira Očka, Igora Eškinje, Vlatke Horvat, Bena Caina… Izložbena koncepcija "Kabinet" s kojom smo otvorili Apoteku 2013. godine upućivala je na "kabinet" kao referencu na "Kabinet čuda" ili "Wunderkamer", kao mali hommage prostoru u koji smo tada ušli i na taj način smo okupili radove Kristiana Kožula, Matije Debeljuha i Lale Raščić koji su se upravo bavili tim nekim subjektivnim doživljajem prostora i začudnim momentima koje prostori mogu projicirati. Linija »Ovo nije muzej« je okupila radove umjetnika koji su se bavili samom idejom umjetnosti, umjetničke produkcije i institucionalne kritike. Na taj način je Apoteka kroz rekonfiguraciju umjetničkog polja i umjetničke proizvodnje činila neku vrstu kritičke intervencije u polje lokalnog sustava umjetnosti, kao neki meta prostor radovima Marka Tadića, Jasmine Cibic, Davida Maljkovića… To sve donose "Konstelacije" predstavljaju onu mrežu odnosa koju je Apoteka stvarala između Vodnjana, umjetnika i publike, kaže suosnivačica Apoteke i donedavno dugogodišnja kustosica i umjetnička direktorica Branka Benčić.

Izmiještanje iz centra

U samim programima u Apoteci u ovih prvih deset godina je organizirano 40-ak izložbi s više od 50 umjetnika i u to vrijeme su se u ovom prostoru izložili radovi najrelevantnijih suvremenih umjetnika u Hrvatskoj i srednje i istočne Europe, regije od Slovenije, Slovačke i Srbije pa do hrvatskih umjetnika koji žive i rade na međunarodnoj sceni.

- Cilj Apoteke je uvijek bio na neki način spajati lokalni kontekst kroz radove suvremenih umjetnika iz Istre koji su nam bili zanimljivi poput Alena Floričića, Silva Šarića ili Dragane Sapanjoš i povezivati ih s radovima i umjetnicima koji nikada ranije nisu izlagali u Istri. Bila je intencija osvajati to polje da ne radimo ono što je lakše i već unaprijed viđeno i poznato, nego pokušamo stvarati novo, ističe Benčić.

Matija Debeljuh i Branka Benčić (Foto Apoteka)Matija Debeljuh i Branka Benčić (Foto Apoteka)

Kada su prije deset godina krenuli ideja je bila zašto se suvremena umjetnost takvog tipa ne bi događala u malom mjestu kao što je Vodnjan. Trebalo se, kako ističe voditelj Apoteke Matija Debeljuh, dogoditi da se takav vid umjetnosti izmješta iz velikih centara u nove, manje i drugačije sredine zbog jednostavne potrebe da se ta suvremena umjetnost generira dalje.

- Sredina u kojoj djelujemo i program koji radimo je za Vodnjan na neki način jako avangardan. Tek sada, nakon tih deset godina čini mi se da su publika i ljudi koji ovdje žive počeli prihvaćati to kao dio življenja, kao neki program koji je njima razumljiv i koji žele razumjeti, koji nije stran. Iz te perspektive suvremene umjetnosti sada im je više izazov doći pogledati neku izložbu nego prije kada je postojao neki strah od nerazumijevanja zbog čega im je lakše bilo ne doći nego doći, informirati se i pogledati. Nakon deset godina mogu reći da smo stvarno mukotrpno gradili tu publiku koju danas imamo, iako ima tu još prostora za razvoj publike. Apoteka je mala i mi kroz nju kao prostor za suvremenu umjetnost radimo galerijski program, a mislim da bi mogli zajedno s Gradom Vodnjanom i drugim organizacijama koji tu djeluju raditi i druge programe u nekom vidu suvremene umjetnosti koji bi zapravo bili još više za širu publiku, interdisciplinarne stvari koje bi se ticale suvremene umjetnosti. To bi trebala biti intencija svih nas koji ovdje živimo da još bolje i kvalitetnije promišljamo taj neki suvremeni način življenja, novih medija i svega što nas danas okružuje, kaže Matija Debeljuh koji je prostor Apoteke uzeo na korištenje kao svoj studio da bi potom shvatio da je to odličan prostor za galeriju pa je pozvao povjesničarku umjetnosti Branku Benčić da napravi neku kustosku koncepciju pa su zajedno osnovali prostor koji je nastavio s tim programom.

(Snimio Matija Debeljuh)(Snimio Matija Debeljuh)

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter