"Uskoro, nakon godišnjih odmora, zajedno s predstavnicima HŽ infrastrukture imat ćemo operativni sastanak. Krenut ćemo u izradu projektne i studijske dokumentacije. Cilj je, dakle, rekonstrukcija postojeće željezničke mreže i spoj na postojeći mediteranski koridor kako bi se spojili i na Rijeku". Izjavo je to nedavno Oleg Butković, ministar mora, prometa i infrastrukture, govoreći o željeznici u Istri. No, nakon godišnjih odmora, predstavnici HŽ-a, doduše Putničkog prometa, izvijestili su u Pazinu kako će se neke linije vlakova na istarskoj pruzi, zbog nerentabilnosti, ukinuti, a ne o rekonstrukciji pruge.
U siječnju ove godine napisao sam kako istarska pruga umire na rate jer odavna više nema dugih kompozicija teretnih vagona koje su prevozile limove za "Uljanik", cisterne cementa, niti vagona za prijevoz rasutih tereta i drugog materijala. Budući da je istarska industrija propala u bespućima privatizacije, prestala je i potreba za teretnim vlakovima pa su u travnju 2013. Hrvatske željeznice objavile da se "na istarskim željezničkim prugama ukida sav teretni prijevoz. Razlog je što troškovi već dulje vrijeme višestruko nadmašuju prihode."
Željeznica je izum industrijske revolucije i uvijek je ovisila o njoj. Bez teretnog prometa, a njega može potaći samo industrija, nema ni rentabilne željeznice. Unatoč tomu, dugo nas iz HŽ-a "farbaju" da će ulagati u istarsku prugu, iako je objavljeno da "Hrvatske željeznice - prema planovima koji su objavljeni u medijima - u narednim godinama neće uložiti ni lipe u razvitak željezničkih pruga u Istarskoj županiji, iako je 2020. označena kao godina početka dramatičnog razvitka željezničkog prometa u Hrvatskoj." U demantiju su tada objavili: "U Istri nije planirano ukidanje postojećih željezničkih pruga, niti otvaranje novih. Namjerava se ulagati u obnovu postojećih željezničkih pruga: državna granica - Buzet - Pula i Lupoglav - Raša. Ulaganje u pruge u Istri biti će u skladu s financijskim mogućnostima i prioritetima s obzirom na razvrstavanje željezničkih pruga i na stvarni obujam željezničkog prometa na njima".
I nakon svega, ovih dana u Pazinu Željko Tulić, voditelj HŽ - Putnički promet regionalna jedinica Rijeka, objavljuje kako je do "prijedloga smanjenja voznog reda došlo zbog smanjenja broja putnika". Rečenicu sličnog značenja izgovorio je nekoliko godina ranije netko od njegovih kolega kada se govorilo o ukidanju teretnih vlakova.
"Bilo kakav ozbiljniji razvoj, od luka pa do neke proizvodnje, danas nije moguć bez željeznice… Ako će se Istra dodatno gospodarski razvijati, a morat će, jer je to logika funkcioniranja, onda joj je željeznica itekako potrebna. Željeznica ima svoju logiku i oko turizma. Tamo gdje postoji moderna pruga konkurentnost po svakom pitanju je još veća. K tome, željeznica može omogućiti revitalizaciju centralne Istre kroz koju će prolaziti. Ulaganje u nju je ulaganje u istarsku budućnost", riječi su koje je prije samo mjesec dana izgovorio ministar Butković, iako zvuče kao da ih je izrekao Matko Laginja ili netko od istarskih narodnih preporoditelja koncem 19. stoljeća.
Nije mi jasno, kako će vlakovi koji su sada nerentabilni postati rentabilni kad nema industrije ni ljudi, dakle kad nema ni putnika niti robe. Istarska je pruga izgrađena da luku Pula i industriju koja se uz nju razvila poveže s Europom, a ne da bi europsko plemstvo dolazilo na ljetovanje na Brijune. Budući da Pula više nema luke, ni industrije, a europsko je plemstvo prorijeđeno, pitanje je što će i koga će istarska pruga prevoziti?