Dado svira sve gitare, uključujući i bas gitaru, te klavijature (sintisajzer i klavirska harmonika), dok ja uz već rečeno programiranje udaraljki, naravno sviram flautu, zatim wind synt, saksofone te klavijature. Kao kuriozitet, posebice mi je zadovoljstvo Dadu slušati dok svira bas gitaru, veli Samanta Stell
Samanta Stell (Snimio Neven Lazarević)
Kako kaže tekst na njihovoj Facebook stranici, "friško 'ispod čekića' stiže skladba 'Istraland', prva iz serije skladbi uvrštenih u glazbeni album pod nazivom 'Stories from Istraland'". Ona je prva finalno producirana i za nju je napravljen prigodni video. Uradak potpisuje band MusiCity, zapravo sada je to dvojac u sastavu Samanta Stell i Damir Vukelja.
O čemu se to radi, ispričala nam je Samanta Stell, poznata kao vrsna klasična glazbenica, flautistica, no s iskustvom u sviranju različitih drugih glazbenih pravaca i utjecaja. Osnivačica je i voditeljica banda Musicitta’, sastava koji sklada i izvodi glazbu s tekstovima na istrovenetskom dijalektu.
- Kao što se to često desi, nešto se počne raditi kada se stvore uvjeti za to, bili oni plod loših ili dobrih događanja. Na početku ću istaknuti da od kada se bavimo autorskom glazbom, sav posao, kako kreativni tako i menadžerski, odnosno financijski, obavljam u tandemu s kolegom Damirom Vukeljom (Dado), koji je u bandu od prvih dana i koji je glavni autor i aranžer. Ova "korona" situacija utjecala je na sve glazbenike, pa tako i na nas. Krajem pretprošle godine promovirali smo drugi autorski CD-a grupe Musicitta’ pod nazivom "Xe ora de cambiar". Krasne su bile reakcije i publike i kritike na naš promotivni koncert, a odmah zatim umjesto koncerata stigao je "lockdown" i pandemija. Trud i naravno financije koje smo Dado i ja uložili u stvaranje ovog CD-a odoše s vjetrom. S ljetom, uspijevamo ugovoriti i s bendom realizirati nešto (naravno loše plaćenih) gigova te samo jedan autorski koncert. Dado i ja ostali smo u debelom financijskom minusu, ali je ostatak benda bio nekako namiren.
S promocije nosača zvuka "Xe ora de cambiar" 2019. (Snimio Neven Lazarević)
Unatoč svemu bili smo sretni, jer za razliku od mnogih drugih glazbenika, uspijevali smo svirati. S prvim danima jeseni upravo ovaj "ostatak banda" (Maurizio, Vedran i Andrea) nam vele da odlaze jer će raditi nešto svoje, ali da ukoliko imamo nešto na vidiku, nekakav koncert, da im javimo. Zapravo da nam "stoje na raspolaganju po projektu". Imati bend je krasno, ali i izuzetno zahtjevno, naročito ovako veliki bend. Radite autorski materijal, organizirate probe za ljude s različitim afinitetima i obavezama, ugovarate gigove i koncerte, organizirate razglas, prijevoz, itd. Pozitivno je što zajedno evoluirate kroz glazbu, ljudi iz benda su uvijek dostupni za potencijalne koncerte, no s druge strane uvijek ste ograničeni istim osobama, njihovim glazbenim znanjem, voljom za suradnju, kreativnošću... I onda to postane kolotečina koja prijeti da se pretvori u močvaru. Sve to dovelo je do toga da se Dado i ja okrenemo nečem potpuno drugačijem.
- Dakle, negativni uvjeti poput nemogućnosti koncertiranja, financijskih gubitaka, te činjenice da vas je ostatak banda napustio, kod vas je urodio novom kreativnošću?
- Dado je "na zalihi" imao nekoliko neuobličenih ideja koje su u glazbenoj formi bile bliske etno fusionu i jazz-rocku. Odlučio je sam realizirati cijeli album, no nakon što sam poslušala prve uratke, pitala sam ga treba li možda ipak flautu i eto na moju radost pristao je, pa cijeli novi projekt potpisan je kao autorski uradak grupe MusiCity.
- Album se zove "Stories from Istraland", prva skladba se zove Istraland. Vidljivo je da je tu središnja inspiracija Istra. Vidljiv je utjecaj istarskog etno melosa, kao i karakteristične melodijske linije, no na ponešto drukčiji način?"
- Dado nije htio raditi etno "sam po sebi", već samo fusion glazbu inspiriranu Istrom. Koncept skladbe je opisati njegovo osobno viđenje Istre kao dijela melosa Mediterana, ali s glazbenim posebnostima naročito vezanim uz njenu unutrašnjost. Što se same glazbene teorije tiče, skladba je u jednom tonalitetu s Dur-mol izmjenama, te modulacijom. Melodijske linije su mješavina "Hindustanske Jog Rage" te "Istarske ljestvice". Dado dobro poznaje ovu materiju i Kanakol (karakteristične ritmičke obrasce i Gayat (način sviranja gitare).
Ovo me navelo na istraživanje pa sam otkrila da se u vedanstskoj glazbenoj kulturi Jog raga koristi da opiše radost i otvorenost. Ona je i inače najpogodnija za interakciju s klasičnom durskom skalom, ali i durskom pentatonskom blues ljestvicom, te u ovom slučaju i s "istarskim tonskim modusom", što je fuzija koju je Dado zamislio, a mi smo je zajedno i odsvirali u ovoj skladbi.
- Kakav je Vaš osobni doprinos ovoj glazbenoj kreaciji?"
- U ovoj skladbi nije previše prisutan. Naime autor je sve napisao do tona (ok, diktirao je sve iz glave, a ja sam zapisivala), a meni je ostavio samo varijacije specifične za moj instrument (flautu). Međutim, u ovom projektu otkrila sam još jednu svoju "sposobnost".
Naime za sve novo što radimo, ja pišem bubnjeve. Ne radimo s klasičnom ritam mašinom, već Dado na udaraljkama "odlupa" osnovnu ideju, koju ja notno zapisujem i tako uz dodatna filtriranja i preinake radimo bubnjarski "groove".
Kasnije to DAW (audio-program) pretvara u klasični bubnjarski zvuk. U početku sam se konzultirala s akademski školovanim bubnjarima, dok sada to radim potpuno samostalno. Za ovaj album sam osim bubnjeva pisala i različite udaraljke poput indijskih tabli (Istraland), klasičnog Latin percussiona (Parenzana Groove) itd.
- Budući da na ovom albumu nema drugih glazbenika pokazali ste se kao pravi multiinstrumentalisti"?
- U kontekstu ranije rečenog u vezi benda, ovdje nas određuju samo vlastite sposobnosti i afiniteti. Dado svira sve gitare, uključujući i bas gitaru, te klavijature (sintisajzer i klavirska harmonika), dok ja uz već rečeno programiranje udaraljki, naravno sviram flautu, zatim wind synt, saksofone te klavijature. Kao kuriozitet, posebice mi je zadovoljstvo slušati Dadu dok svira bas gitaru. Premda sam zadovoljna njegovom sviračkom vještinom na gitari, već devet godina slušam kako je daleko bolji basist i to mi je prilikom stvaranja i snimanja ovog albuma i dokazao. S obzirom da finalna produkcija nije do kraja gotova možda ipak uključimo i neke goste.
- Dakle, album ne izlazi u fizičkom obliku, već s pojedinačnim naslovima?
- Tako je, bar za sada. Kako nema koncerata, onda je nužno napraviti i video (svu produkciju radimo u sastavu udruge "Manufaktura Idee") da bismo publiku upoznali s novim naslovima. Treba istaknuti da odmah radimo i "radijske" i "koncertne" aranžmane. "Koncertni" su duži i s dosta prostora ostavljenih za solističke dionice, dok su "radijski" kraći (premda u odnosu na trendove još uvijek jako dugi) i puno čvršće strukturirani. Za sada je naš uradak prisutan samo putem YouTubea.