(Arhiva Glasa Istre)
"Kad urednici magazina Der Feinschmeckers rade pauzu za ručak često sa sobom u restoran iz predostrožnosti ponesu neko dobro maslinovo ulje. Dvojeći koje boce sa zaliha ove godine ponijeti odabir je pao na hrvatska ulja. Al Torcio naprimjer. Ili možda prugaste boce Olea BB Belić. Možda Kalden, Dolija ili Bembo? Sva istarska ulja pouzdano su dobra, svježa i intenzivno voćna. Koje god od njih ponijeli sa sobom odabir će biti sigurno dobar!"
Tim riječima Kersten Wetenkamp, novinar uglednog njemačkog Der Feinschmeckers, započinje tekst naslovljen "Bogata žetva Hrvatske" u lipanjskom izdanju magazina predstavljajući devet istarskih maslinovih ulja koja je taj časopis uvrstio među 225 najboljih maslinovih ulja na svijetu u 2021. godini. Vodeći njemački gourmet magazin svake godine odabire najbolja maslinova ulja, a u tom su se odabranom društvu za ovu godinu našli B10 Istrian Fusion, Dolija 08, Olea Kalden, Olea Magica, Lupić, Monte Rosso i Olea B.B.
Vodič kroz najbolja ulja Feinschmeckers Olio Award vrlo je utjecajan u Njemačkoj, obično izlazi u lipnju, a uz najbolja ulja predstavlja i mjesta gdje se ona mogu nabaviti te preporučuje recepte.
Hrvatska se, piše Wetenkamp, razvila u vodeću zemlju maslinovog ulja, a hrvatski proizvođači koji su ponosni na svoju tradiciju, u svom poslu danas koriste najmodernije tehnologije. Čitateljima otkriva da mnogi zasigurno ne znaju da je Hrvatska već dugo u samom vrhu proizvodnje najboljeg maslinovog ulja, no da su proizvedene količine poprilično skromne jer se u prosjeku godišnje preša tek oko 3 tisuće tona ulja, dok susjedna Italija godišnje proizvodi i do 500 tisuća tona. Usprkos tome, stoji u tekstu, Hrvatska u proizvodnji ekstra djevičanskog maslinovog ulja ima izvrsnu svjetsku reputaciju, te je već desetak godina pri vrhu liste koju kreira Feinschmeckers, kao i dva najvažnija svjetska natjecanja - njujorškog NYOOC-u i utjecajnog vodiča Flos Olei. U tekstu je tu svojevrsnu „maslinarsku revoluciju“ na Poluotoku rezimirala Marija Vareško iz marčanske Dolije 08 koja se prisjetila da je još kao dijete pomagala baki i djedu u berbi maslina krajem studenog ili u prosincu, no i da je rezultat tih hladnih berbi bilo maslinovo ulje koje nije bilo ni nalik današnjim vrhunskim istarskim uljima. U tekstu je također opisan uzlet Tranquilina Beletića i Duilia Belića, dvojice, kako navodi, najvažnijih pionira u razvitku hrvatske kvalitete, čiji su Al Torcio i Olea B.B. već dosegli najbolje ocjene u New Yorku, Rimu i Feinschmeckeru.
Najveće iznenađenje godine, kad su u pitanju istarski proizvođači, svakako je vodnjanski Nijemac Michael Kaldenhoff sa svojim uljem Kalden, koje je ove godine najbolje među hrvatskim uljima. Nekadašnji zubar iz mjesta Haltern am See, sa suprugom Katicom koja je rodom iz Hrvatske, kupio je 2005. godine kod Vodnjana svoj prvi maslinik s 50 starih stabala masline. Kako su se u međuvremenu oboje zaljubili u taj krajolik, tako su počeli postepeno širiti maslinike koji se danas prostiru na 2,5 hektara s 560 stabala, piše Der Feinschmeckers.
- Turistička zajednica Istarske županije već duži niz godina sugerira da su najznačajnija natjecanja za extra djevičanska maslinova ulja definitivno Flos Olei kao prvi, sveobuhvatni i najkompletniji svjetski vodič za najbolja extra djevičanska maslinova ulja na svijetu, te Der Feinschmecker koji se posljednjih godina nametnuo i u segmentu extra djevičanskih maslinovih ulja kao važan opinionmaker s vrhunskim panelistima. Nama je Der Feinschmecker posebno bitan radi njemačkog govornog područja koje pokriva gotovo 50 posto svih naših gostiju u Istri kada zbrojimo Nijemce s udjelom od 31, Austrijance sa 14, te Švicarce s 2 posto. Tu je naravno i njujorški NYOOC, koji je važan više radi međunarodne reputacije i pozicioniranja na američkom tržištu, kaže direktor TZ-a Istarske županije Denis Ivošević komentirajući novo značajno priznanje domaćim proizvođačima maslinova ulja. Istarski maslinari, dodao je, u kontinuitetu pokazuju da o razvoju maslinarstva razmišljaju sustavno i dugoročno, da slijede najbolje primjere svjetske prakse, te da neki među njima i sami kreiraju nove trendove tj. usluge, servise i produkte koje onda drugi u svijetu slijede.
- To je najbolji primjer kako se uz pametne investicije, ulaganje u marketing te velika odricanja u masliniku mogu postići izvrsni rezultati, poručuje Ivošević.