TEKST REALIZIRAN U SURADNJI S GRADOM PULOM

S Igorom Škatarom, direktorom Pulaprometa, o investicijskom zamahu i korištenju EU-sredstava: NAKON OBNOVE VOZNOG PARKA I IZGRADNJE PLINSKE PUNIONICE, NA RED ĆE DOĆI I NOVA REMIZA

U prvoj polovici ove godine očekujemo novi poziv resornog ministarstva, na što bismo kandidirali obnovu i preostalih šest autobusa. Njihov se dolazak može očekivati najranije u drugoj polovici iduće godine. U 2022. bi Ministarstvo trebalo raspisati pozive i za obnovu ili izgradnju remiza prijevoznika. Namjera je izgradnja nove remize autobusa na neiskorištenom prostoru kod Plinare i nove punionice u Industrijskoj ulici, kaže Igor Škatar

| Autor: Milan PAVLOVIĆ
Iskoristit ćemo sve mogućnosti za povlačenje bespovratnih sredstava iz EU-a - Igor Škatar (Snimio Milivoj Mijošek)

Iskoristit ćemo sve mogućnosti za povlačenje bespovratnih sredstava iz EU-a - Igor Škatar (Snimio Milivoj Mijošek)


Prijevoz putnika jedna je u nizu djelatnosti na koje je snažno utjecala pandemija koronavirusa i uvođenje epidemioloških mjera kako bi se spriječilo njezino širenje. Dok neki njegovi segmenti, poput međunarodnog prometa, već punu godinu dana gotovo da i ne postoje, neki se odvijaju uz strogo poštivanje epidemioloških mjera i strogu kontrolu broja putnika. U ovu drugu skupinu spada i javni gradski prijevoz u kojem su, usprkos brojnim izazovima, u pulskom Pulaprometu lani uspjeli učiniti značajan iskorak u modernizaciji svog voznog parka i podizanju kvalitete usluge koju pružaju putnicima. O tome i drugim aktualnim temama razgovarali smo s direktorom javnog gradskog prijevoznika Igorom Škatarom.

Najsuvremeniji gradski autobusi

- Promišljajući o poboljšanju prijevozne usluge, značajnijem utjecaju na kvalitetu okoliša kao i namjeri za kvalitetnim korištenjem sredstava iz fondova Europske unije i nadležnih ministarstava, pokrenula se ideja o jednoj novoj značajnoj investiciji koja je u potpunosti realizirana u drugoj polovici 2020. godine. Kroz ITU mehanizam i Operativni program Konkurentnost i kohezija za financijsku perspektivu 2014.- 2020. nabavili smo 20 novih suvremeno opremljenih i ekološki prihvatljivih autobusa te je, osim toga, puštena u rad punionica na stlačeni prirodni plin.

Ovime smo napravili jedan investicijski zamah koji zasigurno ne bi bilo moguće ostvariti u takvoj mjeri da su se koristila samo sredstva operatera i jedinica lokalnih samouprava. Cilj projekta "Nabava SPP autobusa i izgradnja SPP punionice", u kojem je kao nezaobilazni partner sudjelovala i pulska Plinara, bio je povećanje putnika u javnom prijevozu uz značajan utjecaj na kvalitetu okoliša i prelazak na drugi energent odnosno stlačeni prirodni plin.

- Koliko je vrijedan ovaj projekt i koliko je iznosilo sufinanciranje?

- Za 12 niskopodnih gradskih autobusa na stlačeni prirodni plin potpisan je ugovor s tvrtkom MAN Importer Hrvatska. Ukupna cijena za navedene autobuse s PDV-om iznosila je 29,2 milijuna kuna. Za preostalih osam niskoulaznih autobusa na stlačeni prirodni plin potpisan je ugovor s tvrtkom Autobus Zagreb, ovlaštenim zastupnikom za IVECO autobuse. Ukupna cijena za navedene autobuse s PDV-om iznosila je 16,34 milijuna kuna. U navedenu cijenu uračunata je i dijagnostička oprema kao i specijalni alat, po jedan komplet za gradske odnosno niskoulazne autobuse, te osposobljavanje vozača i radioničkog osoblja. Vrijednost radova na punionici SPP autobusa iznosio je pak 13,77 milijuna kuna s uključenim PDV-om. Izvođač radova bila je tvrtka Macel-plin, a nadzor i projektiranje je obavila tvrtka Inženjering za naftu i plin.

Upola manje putnika i prihoda

- Punionica i ekološki prihvatljivi autobusi javnog gradskog prijevoza, nabavljeni u sklopu projekta "Nabava SPP autobusa i izgradnja SPP punionice", financirani su u okviru mehanizma integriranih teritorijalnih ulaganja sa sveukupno 42,7 milijuna kuna bespovratnih europskih sredstava iz Kohezijskog fonda i Fonda za sufinanciranje provedbe EU projekata na regionalnoj i lokalnoj razini. Punionica sadrži dosad najnoviju tehnologiju i kapaciteta je 920 kilograma na sat stlačenog prirodnog plina što znači da nam je potrebno oko 10 minuta za punjenje jednog autobusa.

Dodatno smo, podsjetit ću, putem "No-regret" projekta nabavili 12 novih autobusa, vrijednih 16,8 milijuna kuna, koji su nabavljeni u sklopu Operativnog programa Konkurentnost i kohezija, pri čemu je financiranje od strane EU-a iznosilo 85 posto, dok se preostalih 15 posto financiralo od strane Ministarstva mora prometa i infrastrukture. Kao što sam već i istaknuo, svi autobusi su klimatizirani, opremljeni i rampom za slabije pokretne osobe, sustavom video-nadzora, a putnicima je omogućeno i besplatno korištenje WiFi-a.

Potrebno je 10-ak minuta za punjenje jednog autobusa - suvremena punionica izgrađena u krugu Plinare (Snimio Duško Marušić Čiči)

- Je li ovim investicijama pulski javni gradski prijevoz postigao zadovoljavajuće visoke europske norme ekološki prihvatljivog prometa?

- Apsolutno da! U odnosu na ostale prijevoznike u Hrvatskoj Pulapromet sa svojih 89 posto ima u voznom parku najveći udio autobusa koji zadovoljavaju Euro 6 norme. Iz toga je jasno da se Grad Pula opredijelio za čisti urbani promet i visok stupanj održive urbane mobilnosti koja direktno doprinosi boljoj kvaliteti života stanovnika te je u suglasju s trendovima i novim europskim smjernicama. Ekološki autobusi izvrsno su opremljeni, čime je uvelike poboljšana prijevozna usluga svim našim korisnicima.

- Poboljšana je prijevozna usluga, ali koliko je zbog korone promet putnika "izašao" iz gabarita planova i očekivanja?

- Nažalost, to je viša sila na koju nemamo utjecaja. Protekla godina je uslijed utjecaja Covid19, kao i kod drugih, zbog zabrana, posebnih uvjeta i epidemioloških mjera, i kod nas ostavila posljedice u padu prometa. Prijevoz putnika je prepolovljen, odnosno ostvareno je svega 50 posto rezultata koje smo imali godinu dana ranije. Za očekivati je da će se potpunom normalizacijom života početi vraćati i putnici u javnom prijevozu koji je, ponovimo, što se tiče voznog parka na iznimno visokom nivou. Isto će se tako razmatrati i daljnja poboljšanja u učestalosti polazaka, odnosno u okviru raspoloživih resursa pokušat ćemo uravnotežiti želje i potrebe građana kao i posjetitelja s mogućnostima Grada i nas kao prijevoznika.

Sanacija stare remize u Šijani

- Jeste li učinili nešto kako bi olakšali putnicima da produže svoje mjesečne karte u posebnim okolnostima?

- Pulapromet je radi sprječavanja širenja bolesti nastavio s implementacijom modernih tehnologija u svojem poslovanju te se korisnicima prijevozne usluge omogućilo putem aplikacije web shopa produljivanje mjesečnih općih i učeničkih karata. Time smo upravo i iz razloga sadašnjeg trenutka suživota s Covid19 utjecali na smanjivanje nepotrebnih gužvi na autobusnom kolodvoru radi produljivanja statusa karte.

- Što je s planovima?

- Kada govorimo o kapitalnoj infrastrukturi, prioritet nam je daljnje sudjelovanje s ostalim gradovima u Republici Hrvatskoj i njihovim prijevoznicima te Ministarstvom mora, prometa i infrastrukture u novim pozivima za obnovu voznog parka. U prvoj polovici ove godine očekujemo novi poziv resornog ministarstva, na što bismo kandidirali obnovu i preostalih šest autobusa potrebnih Pulaprometu. Nakon cjelokupne procedure i pribavljanja dokumentacije, koja će se morati prethodno izraditi, njihov se dolazak može očekivati najranije u drugoj polovici iduće godine.

Nadalje, prema najavama, Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture bi u 2022. godini trebalo raspisati pozive i za obnovu ili izgradnju remiza prijevoznika. I za to planiramo pokrenuti svu potrebnu proceduru kako bismo imali spreman projekt za poziv koji će uslijediti. Namjera je izgradnja nove remize autobusa na neiskorištenom prostoru kod Plinare i nove punionice u Industrijskoj ulici. Nakon što bude izgrađena nova remiza, sanirat ćemo prostor postojeće u bivšoj vojarni "Vladimir Gortan" te će se tom prilikom ukloniti i stručno zbrinuti i postojeće krovište, odnosno azbestni pokrov dimenzija 38 puta 106 metara.

Dokle god se mogu povući bespovratna sredstva i to još u velikom postotku, Pulapromet će tu mogućnost pokušati iskoristiti. Naši su prioriteti jasni. Ostvarit ćemo sve što je moguće, uz, naravno, kao i dosad u svakoj krizi, brinut ćemo da se sačuva zdravlje, radna mjesta zaposlenicima te uredno ispune sve obveze prema korisnicima.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter