pulapromet

Pulski javni prijevoznik zabilježio u prošloj godini povećanje i rast u gotovo svim segmentima

| Autor: Jelena Milović
(Snimio Milivoj Mijošek)

(Snimio Milivoj Mijošek)


U Pulaprometu su na početku 2025. godine rekapitulirali rezultate protekle godine te evidentirali povećanje i rast u gotovo svim segmentima. Naime, u 2024. godini imali su 3.270.000 putnika, za razliku od prethodne, kad ih je bilo 3.099.000, što je povećanje od 5,5 posto. Budući da je već sad riječ o poprilično velikim brojkama, u Pulaprometu ne očekuju u narednom razdoblju izrazito velik rast, kao što je to bilo u godinama nakon pandemije. Tada su brojke rasle deset, dvadeset, pa i trideset posto, reći će direktor Tomislav Josipović.

Riješen problem radne snage

- S obzirom na broj stanovnika, sad eventualno može doći do povećanja broja putnika zbog našeg povećanog angažmana i uvođenja novih linija, a i broja turista, premda mislim da smo, s obzirom na slične turističke brojke u 2023. i 2024. godini, upravo s našim stanovnicima ostvarili ovaj rast. Došlo je i do promjene strukture prodanih karata, pa je prihod od prodaje karata i pripadajućih usluga, u kojima su upravo karte najveći segment, bio 2.701.000 eura, za razliku od godine prije kada je to bilo 2.224.000 eura, odnosno to je povećanje od 21,4 posto, što je osjetno. U 2024. godini djelomično su dizane cijene, ali u manjem postotku od tih 21 posto. Neobično je da naši ljudi zimi dosta kupuju kartu za jednu vožnju u autobusu, dok istovremeno imamo prepaid karticu koja se nadoplaćuje i gdje je vožnja jeftinija skoro duplo, te se može presjedati neograničeno puta unutar sat vremena. Vjerojatno je u pitanju komoditet putnika, smatra Josipović.

(Snimio Milivoj Mijošek)(Snimio Milivoj Mijošek)

Broj prijeđenih kilometara je gotovo identičan onom od godine prije, a on je u 2024. godini bio 1.760.000 kilometara, a 20 tisuća manje u 2023. godini. Razliku Josipović pojašnjava uvođenjem dodatnih noćnih linija ili promjenom trase linije, koja je u tom slučaju bila nešto duža. Broj radnika i vozača je, također, nešto veći. Naime, godinu su završili sa 128 radnika, a godinu prije sa 122 radnika. Vozača je bilo 80, a tu su ubrojene i jedna ili dvije osobe koje su u završnom procesu školovanja. Godinu prije ta je brojka bila 76 vozača.

- Sad već neko vrijeme, za razliku od svih javnih prijevoznika koji imaju problem s manjkom radne snage, nismo među takvima i svoj smo problem riješili. Dapače, imamo još nekolicinu kandidata za vozača koje smo upisali i rekli im se javiti kad se oslobodi neko mjesto i oni su spremni doći raditi. To je prvi put nakon četiri, pet godina da smo s te strane mirni. Nema stresa za radnike, vozače, ali ni za nas koji organiziramo posao, pa i mene kao odgovorne osobe. Ljudi su puno opušteniji i radi se manje prekovremenih sati. Do bolje atmosfere dovelo je i značajno podizanje plaće, treba biti potpuno otvoren. Ako bi usporedili prosinac 2023. godine s prosincem 2024. godine, prosječan primitak vozača u ovoj potonjoj, s neoporezivim naknadama, bez bolovanja, je bio 1.572 eura, za razliku od prethodnog prosinca kada je to bilo 1.181 eura. Prekovremeni sati su sad rijetkost, a ako ne uračunamo radnike koji su na bolovanju, koji spuštaju prosjek, imamo povećanje plaća od 33 posto. Malo su različite brojke za cijelu firmu, a tu je prosjek 1.549 eura za prosinac 2024. godine, odnosno 1.194 eura prosjek prethodne godine u mjesecu prosincu. U firmu nam je došao još jedan novi sindikat te imamo dogovor za rujan ove godine, sukladno pregovorima koji su obavljeni, za još jedno povećanje od devet posto. Realno, da bi radnik dao otkaz, trebaju biti u pitanju neki veliki problemi, a na kraju se ipak u najvećem djelu sve svodi na plaću. Problemi uglavnom nisu u težini posla i uvijek je tu stvar u nekim odnosima i različitim razmišljanjima. Smatram da kod nas, kao i kod drugih poslodavaca, možda nije sve savršeno, ali sigurno nije niti na lošoj razini, pa se s ovim povećanjem plaća, ispostavilo se, stvorio čak i "red čekanja" za rad kod nas, opisuje trenutno povoljnu situaciju direktor.

(Arhiva Glasa Istre)(Arhiva Glasa Istre)

Trendovi dobrih brojki u pulskom javnom prijevozu, pa i kroz percepciju građana, ne mogu se objasniti jednoznačno; uvijek je u pitanju spoj više poklopljenih okolnosti, smatra i Josipović.

- Mislim da naši sugrađani postaju sve više svjesni prednosti javnog prijevoza zbog gužvi i parkinga, ali i ekologije. Istodobno postoji trud sa strane uprave i Grada, možda sam tu i subjektivan, ali da smo stvarno povukli neke dobre poteze. Primjerice, ovog smo ljeta imali filmske karte u suradnji s Pula Film festivalom, tako da, osim što smo dobili veći broj putnika, dobili smo i pozitivnu kampanju. Pored toga napravili smo i Izložbu na kotačima u suradnji s Turističkom zajednicom grada Pule, zajednicama klastera Južne Istre i Školom primijenjene umjetnosti i dizajna iz Pule, te smo na autobuse postavili najpoznatije pulske spomenike kroz crteže učenika i svake ćemo godine mijenjati postav te izložbe. Uveli smo ovo ljeto dodatne noćne linije za Štinjan, Veli Vrh i Valdebek, a do prije toga smo imali samo za uže gradsko središte. Uveli smo Park and Ride u nekom početnom obliku i nije to bila neka velika potražnja, ali je ta usluga dostupna; prvi korak je napravljen. Na webu smo uveli Chatbox, a djeci u osnovnim školama smo dijelili bojanke o javnom prijevozu, obilježili smo mjesec svjesnosti o muškom zdravlju tako što smo na autobuse stavili brkove. Mislim da smo prisutni u javnosti i medijima te je i to možda nešto doprinijelo u unaprjeđenju javnog prijevoza odnosno većem broju putnika. Svaki mali korak nešto doprinese, zasigurno. Prošle godine je dignut cenzus za besplatne umirovljeničke karte, a ove će godine to biti povećano do iznosa od 500 eura. Krajem 2024. godine je donesena odluka koja je krenula u primjenu; da se učenicima i studentima omogući besplatan prijevoz, nabrojao je direktor.

(Snimio Milivoj Mijošek)(Snimio Milivoj Mijošek)

Pulapromet ima s vlasnicima potpisan ugovor o javnoj usluzi na način da im se, kao pružatelju usluga, pokriva razlika između prihoda i rashoda, stoga što se javni prijevoz nigdje u svijetu ne financira sam od sebe obzirom da mu je svrha osiguranje boljeg životnog standarda, a ne isključivo ostvarenje dobiti, odgovara direktor na opasku besplatnih karti u kontekstu njihove rentabilnosti. A kad već govorimo o rentabilnosti, Josipović nam govori i o onoj vezanoj za noćne vožnje; kako one tijekom ljeta, ali i one u vrijeme Adventa.

(Snimila Jelena Milović)(Snimila Jelena Milović)

- Možemo reći da je tijekom Adventa to bila slabo korištena usluga, a ovo je bila druga godina da smo je uveli. Također, bilo je upita da i tu proširimo linije za okolna mjesta, ali s obzirom na mali broj putnika u gradu, to se nije moglo izvesti i nije imalo smisla. Čak i na ovim frekventnijim gradskim linijama, broj putnika u noćnim linijama je za Advent bio po nekoliko osoba, ali smo to zadržali i zadržat ćemo barem još jednu godinu, jer nekim stvarima jednostavno treba dati vremena, kako bi se stanovnici i putnici na njih priviknuli. Smatrali smo neodgovornim ponuditi nešto pa to odmah ukinuti, te ćemo pokušati za sada još uvijek imati ove vožnje u ponudi, najavljuje Josipović.

Ljetne noćne linije

S obzirom na učestalost najfrekventnijih linija, onih za Stoju, Verudu ili Vidikovac, putnici su zadovoljni njihovom dinamikom, budući da govorimo o polascima svakih 20 minuta. Primjedbe znaju stići s Velog Vrha, Busolera, Valdebeka, Monte Šerpa, ali te linije još uvijek nisu održive zbog svoje očite neisplativosti; nedostatka i interesa putnika, veli nam.

(Snimila Jelena Milović)(Snimila Jelena Milović)

- Bude tu i opravdanih kritika, pa smo ljeti uveli dodatne noćne linije te razrađujemo ideje da u ljetnim mjesecima, kada nedjeljom uopće nemamo neke linije, pokušamo napraviti nešto da i njima omogućimo da se mogu služiti uslugom javnog prijevoza. Svakako promišljamo u tom smjeru, zaključuje Josipović.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter