Vedrana Brajković, Nikola Rogić, Irena Kiss, Igor Černjul, Marko Vrh (Privatna arhiva)
WorldSkills Croatia 2024. je najveći događaj u strukovnom obrazovanju i natjecanje u ovom dijelu Europe koje slavi snagu i vještinu mladih talenata iz cijele Hrvatske. Ovogodišnji događaj, peti po redu u organizaciji Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih, održava se pod pokroviteljstvom Vlade Republike Hrvatske, predstavio je, ne samo priliku za natjecanje, već i platformu za promicanje izvrsnosti strukovnog obrazovanja, važnosti vještina i usmjeravanje mladih prema perspektivnim karijerama koje strukovno obrazovanje nudi.
Od 13. do 15. svibnja 2024. godine na Zagrebačkom velesajmu okupilo je više od 350 najboljih učenica i učenika strukovnih škola koji je svoje znanje i vještine pokazali u 42 discipline. Među njima su i učenici pulskih srednjih škola; Tehničke škole Pula i Škole za turizam, ugostiteljstvo i trgovinu Pula.
Učenica Indi Košenina osvojila je drugo mjesto u kategoriji Graditeljske tehnologije, učenik Mateo Laginja šesto u kategoriji Geodezija, a učenik David Lunko osmo u kategoriji Arhitektonske tehnologije. Oni su srednjoškolci Tehničke škole Pula, a njihovi mentori profesori stručnih tehničkih predmeta: Mirjana Kalac, Bojan Bradač i Sandra Perinić.
Na natjecanju su trebali pokazati svoj kompletan rad i sve što su naučili u sve četiri godine, zato im ovo jako puno znači. Pokazali su se jako dobrima, pohvalila ih je profesorica Kalac. Budući da je na ovom natjecanju sraz najboljih iz države, očekivanja mogu biti više ili manje velika. Kalac, bez imalo razmišljanja, veli da su njena očekivanja bila velika. Učenici su, pak, otišli s očekivanjima, ali su se ipak uspjeli iznenaditi.
- Da, bila sam iznenađena, a nakon što sam upoznala konkurenciju koja je stvarno briljatna, sad sam i jako zadovoljna. Prezentacija pred povjerenstvom mi je bila najstresnija. Mislila sam da će me uhvatiti trema, da ću zaboraviti što govorim, ali kad sam došla tamo, sve je krenulo, čak i kroz šalu.
Lako sam objasnila sve, jer sam znala što radim, ispričala nam je ukratko svoje iskustvo Indi, učenica iz Vrsara, koja pohađa ovu školu. Inače, njeno visoko drugo mjesto u državi omogućilo joj je izravan upis na Građevinski fakultet u Zagrebu, koji je bio i jedan od njenih favorita.
- Bio sam na natjecanju iz arhitektonskih tehnologija, što je malo drugačije od Indinih graditeljskih. Ona je imala više proračuna, a ja, ajmo tako reći, jedan dio projektiranja obiteljske kuće. Ostao sam malo iznenađen kolika je to razina, mada sam znao što nas očekuje, s obzirom da smo s prošlogodišnjim dobitnicima ostali u jako dobrom kontaktu.
Malo me je krenula "prati" trema, ali sam na kraju, vjerujem kao i ona, iznenadio sam sebe. Sam plasman na natjecanje je razlog za zadovoljstvo, kamoli rezultati koje smo osvojili, prenio nam je dojmove David. I sam ulazak u elitu bonus je, sam po sebi.
- Kad dođeš tamo, osjećaš da je to europsko natjecanje, osjećaš se nekako visoko, svi oko tebe su top 10 u državi i stvarno se to vidi na njima. Kad vidiš da su svi tamo zbog jednog razloga, a to je doći i pokazati se, velika je to stvar, veli Indi, a David se nadovezuje.
- Jako je lijepo vidjeti da ima toliko dobrih učenika koji ne samo da znaju svoje znanje, nego su tu, kao i mi, zato što to volimo. Bilo je toliko škola i disciplina i to se ne može s ničime usporediti, opisuje on. Ako bi natjecanje nazvali velikim finalom, svemu prethodi kontinuiran rad, brojni školski zadaci i vrijeme.
- To je krenulo s prvim danom nastave, od početka do kraja i tako sve četiri godine, s arhitektonskim konstrukcijama, povijesti umjetnosti, s praktikumom - kompletno sve. Treba jako puno vremena i truda, jer to nije trenutan rad, već su se oni pripremali za to natjecanje četiri godine kontinuirano. I to je sukus svega.
Iz graditeljskih tehnologija natjecanje je zahtjevnije nego što je obrazovni program. Prva godina fakulteta je otprilike ono što oni traže, tako da oni moraju naučiti sve ono što se radi ovdje u školi, ali i nadograditi znanje, rekle su nam profesorice Kalac i Perinić. Svemu prethodi školsko natjecanje koje je jako zahtjevno, te se na njemu izaberu najbolji. Sve što su naučili, jednostavno su morali primijeniti na natjecanju, a naši mladi sugovornici - učenici, smatraju da je za rezultate presudan i dobar odnos s profesorima.
Uvijek su tu jedni za druge, a ostali su u kontaktu i s profesoricom Jasnom Dubinović koja je otišla u mirovinu. Ne čudi, stoga, da su, građevinskim jezikom, zabetonirali svoje odluke po pitanju budućih karijera.
- Kako sam bila na graditeljskim tehnologijama i dobila mogućnost izravnog upisa, to mi je sad postao drugi izbor, a prvi izbor mi je arhitektura. Znam da graditeljske tehnologije mogu svladati, a voljela bih se izazvati i probati nešto drugo, veli Indi, dok David otkriva da mu je izbor zanimanja isti još od šestog razreda osnovne škole.
Ovo mu je, veli nam, samo potvrdilo odluku i dalo određenu sigurnost da je to ono što želi i da je na pravom putu. Sve to motivira mentore i profesore, pa ne kriju da u svemu uživaju. Već sad, čini se, ovi mladi ljudi imaju znanja koja mogu primijeniti u životu, na ponos njihovih mentora.
Školu za turizam, ugostiteljstvo i trgovinu na WorldSkills Croatia 2024. predstavila su dva učenika; Marko Vrh u ugostiteljskom posluživanju i Nikola Rogić u poslovanju recepcije hotela. Njih su dvojica među najboljim mladim poznavateljima struke u Hrvatskoj te su obojica osvojili visoko 10. mjesto. Njihovi mentori i profesori su Vedrana Brajković, Irena Kiss i Igor Černjul.
I u ovoj školi ne manjka ponosa zbog postignutih rezultata, a ponajviše jer je riječ o maturantima koji su, posebno ove godine, imali jako puno školskih zadataka. Ovo je kruna njihovog strukovnog znanja i velika je čast bila za njih biti na natjecanju, uvodno nam je rekla profesorica Kiss. Iskustvo je nemjerljivo, a učenici vidno zadovoljni postignutim.
- Mislim da mi ovo i za budućnost predstavlja veliku stvar, jer se namjeravam baviti ovim poslom. Već sad ima onih koji su mi ponudili da radim kod njih, upravo zbog natjecanja na kojima sudjelujem. Ponosan sam na rezultat, rekao nam je Marko.
Opisao nam je natjecanje kao jedan poprilično stresan koncept, koji imitira pravo radno mjesto, s time da ga dodatno "začine" s brojnim istovremenim zadacima. U konačnici, sve ovisi o pojedincu. Ovoga puta Marko je imao zadatak napraviti tartar biftek pred gostima.
- Tu je bilo 12 gostiju, od kojih je jedan Englez, pa vam treba dugotrajna koncentracija kako bi držali fokus na goste i posluživanje, opisao nam je on. Nikola je također imao stresne zadatke kroz rad na recepciji, koji podrazumijeva front i back office.
- Veliki je intenzitet stresa, ali kroz iskustva natjecanja naučio sam se nositi s time. Bez obzira radi li se o recepciji ili nekom drugom aspektu života, ovo će mi iskustvo pomoći da se nosim s različitim situacijama, koje su izvanredne, a natjecanje pravi test.
Koliko god bilo intenzivno, zahvalan sam za to iskustvo jer smatram da je vrijedno za moju budućnost, veli Nikola. Najteži mu je, očekivano, bio front office, jer je riječ o kontaktu s gostima, a zadaci budu upravo takvi da čim više zakompliciraju situacije.
- Dolazi istovremeno više gostiju za različite stvari, mijenjaju se situacije i jezici; u desetak minuta žele vidjeti koliko podnosimo pritisak, otkriva nam Nikola. Imati ovakvu stresnu situaciju, visokog intenziteta, desetak dana prije kraja nastave, tim više ističe rezultate učenika, koje je pohvalila i profesorica Vedrana Brajković.
- Ove je godine stvarno bilo iznimno zahtjevno, a sve kroz simulaciju radnog dana. Nisu znali što ih čeka i što će se sve ocjenjivati. U svakom zadatku su trebali dati maksimum, veli ona. Ovaj će se uspjeh vrednovati i u budućnosti, a i škola je ponosna na njihove rezultate.
Profesorice su na kraju rekle kako je za njih iznimno zadovoljstvo, ali i privilegija biti dijelom njihova odrastanja i uspjeha. To je dionica u kojoj ih profesori prate, ali uspjeh je ipak, naglasile su, najviše u učeničkim rukama.
Ravnatelj Tehničke škole Romeo Šain ne krije koliko je ponosan rezultatima učenika.
- Jako sam ponosan na uspjehe naših učenika, naših profesora, ali to nije slučajno. Mi redovito u ovim područjima: arhitekture, graditeljstva i geodezije, idemo na WorldSkills i postižemo rezultate među prvim mjestima. To je rad profesora, mentora s kojima danas razgovarate. Spomenuli smo i profesoricu Dubinović, a nećemo zaboraviti niti profesora Svetislava Šandorova. Imali smo velikih uspjeha i u robotici.
Naime, prije par godina smo bili prvi u državi na WorldSkillsu, a sljedeće godine drugi. Ovi uspjesi su redoviti, na što sam jako ponosan, a to rezultira i time da upisujemo svake godine sve bolje i bolje učenike, koji onda promoviraju našu školu i tehnička zanimanja, kaže Šain.
Škola za turizam, ugostiteljstvo i trgovinu već šesti put se može pohvaliti i sudjelovanjem na AEHT YOUTH PARLIAMENT. Naime, maturantice Tea Stupar i Lea Cetina sudjelovale su na ovogodišnjem Parlamentu mladih u organizaciji Europskog udruženja škola u hotelijerstvu i turizmu u Ferrari (od 2. do 6. travnja). Pripremale su se s prof. engleskog jezika Vedranom Brajković, a ujedno su bile i predstavnice Hrvatske na događanju.
Ovom značajnom međunarodnom susretu prisustvovalo je 27 mladih iz 12 europskih zemalja. U svojim su se debatama na engleskom jeziku sudionici fokusirali na temu održivosti, umjetne inteligencije i inkluzije u turizmu, a ove su maturantice aktivno pridonijele razmatranjima iznoseći svoje stavove.
- Bilo je to predivno iskustvo, a jako je zanimljivo upoznati toliko različitih ljudi i kultura. Svaki dan smo obrađivali teme i debatirali u tri grupe, a tempo je bio vrlo intenzivan i diskusije burne. Sve bi to nestalo na kraju debata, kad bi se neobavezno družili.
Svaka grupa izabere jednu osobu koja će ih predstavljati, a na kraju svatko od izabranih ima govor te onaj koji nam se najviše svidi je pobjednik i time postaje predsjednik Parlamenta mladih, opisala je Tea. Ovo joj je iskustvo otvorilo nove vidike, a ambicije su postale veće.
- Volim Italiju kao državu te mi se jako sviđaju mali, studentski gradovi kao što je ovaj u kojem smo bile. Ljudi su posebni i jako mi je drago da sam ih upoznala. Dobro je čuti mišljenja koja ne dijelite, a razlika ima u količini znanja ili načina na kojima se neke stvari rješavaju u drugima državama.
Naravno, među nama je i puno sličnosti u nekim aspektima, rekla je Lea. Obje su ovo iskustvo ocijenile dragocjenim, a posebnost i dojmljivost najviše vezale uz upoznavanje drugih kultura te potencijale koje to nosi - ujedinjeni u različitosti, kako su i same istaknule.