U samim počecima teško je bilo ljudima objasniti što je to moto susret i što su to uopće bikeri. Bilo je jako puno predrasuda, uglavnom baziranih na filmovima, gdje su često bikeri u ulozi negativaca. I zato smo u počecima organizirali prosvjed, želeći da Grad prizna i podrži manifestaciju kao turistički proizvod a ne kao okupljanje divljaka u šumi. Jako smo ponosni što smo uspjeli u naumu i da nam u Pulu dolazi, kako na manifestaciju, tako i kroz cijelu godinu, tisuće motorista iz cijelog svijeta, ističe Edi Ljubić
Svakog ljeta, krajem kolovoza i početkom rujna, Pula postaje glavno okupljalište tisuća motorista koji pristižu u najveći istarski grad na Croatia Bike Week, jedan od najvećih moto susreta u ovom dijelu Europe. Organizator ovog susreta je pulski moto klub Twin Horn MC, koji ove godine slavi 25 godina rada, a kako je sve to krenulo saznajemo iz razgovora s predsjednikom ovog kluba, Edijem Ljubićem.
- Ideja o klubu rođena je 1994. godine na inicijativu nekolicine prijatelja i zaljubljenika u motore - među ostalim, tu su bili Josip Iveša Oki, koji je bio i prvi predsjednik kluba, Dragan Jovanović, Boris Rudan, zatim ja, koji sam zadnje 22 godine predsjednik kluba, pa Mladen Brnić, koji je današnji potpredsjednik kluba te Zoran Pavlović koji je danas tajnik u klubu… Bilo je još puno ekipe u početku, neki od njih danas više nisu članovi kluba, s godinama i životnim obavezama neki su odustali, kaže Ljubić.
U vrijeme kad je osnovan Twin Horn MC nije bilo interneta niti specijaliziranih novina te vrste u Hrvatskoj, tako da su sve informacije i ideje kako osnovati i organizirati moto klub skupljali na terenu – uglavnom na tadašnjim moto susretima u inozemstvu. I tako je riješena dokumentacija Službeno, po papirima, 1996. godine je osnovan moto klub Twin Horn, makar je s radom počeo već 1994. godine te već 1995. organizirao i svoj prvi međunarodni moto susret.
- To je prvi put da su se istarski motoristi službeno okupili i organizirali u zasebnoj udruzi. U početku je Twin Horn bio sportska udruga, jer nije bilo drugog načina da to registriramo. Cijela priča je počela spontano – išli smo na druženja motorista većinom po Italiji i Sloveniji, a 1994. smo u većem broju išli u Markovce gdje se otvarao nekakav disko kada se skupila i krenula veća ekipa iz Pule i okolice na motorima. Tada je sve krenulo, kako je sve to bilo spontano, snalazili smo se s procedurama jer nismo imali koga pitati. No entuzijazam je bio veliki pa smo već 1. i 2. srpnja 1995. godine organizirali prvi moto susret u Šijanskoj šumi. Nismo znali što očekivati, no sve je prošlo odlično i došlo je više od tisuću posjetitelja, što nas je ugodno iznenadilo jer stvarno nismo očekivali tako puno ljudi. Iste te godine, nakon prvog uspješno održanog susreta početkom srpnja, odlučili smo organizirati još jedan, početkom kolovoza, ali je odgođen zbog vojno redarstvene akcije Oluja. No, kako tada nije bilo mobitela i interneta, nije do svih stigla informacija da je odgođen pa je nekoliko bikera iz Bosne i Hercegovine preko zatvorenih granica stiglo do Pule na susret. Nije nam preostalo drugo nego da organiziramo susret. Napravili smo ga u autokampu Stoja, te iako nije službeno evidentiran u kalendaru moto susreta – eto, održao se, prisjeća se Ljubić.
Noću popravljali danju vozili
Prije 25 godina nije bilo baš uobičajeno vidjeti puno motora na pulskim cestama, tek tu i tamo poneki, a danas si gotovo svatko može priuštiti dvotočkaša različitih kubikaža i modela…
- Tada smo vozili svakakve motore - od MZ-a i Java do starih BMW-a, Hondi, Kawasakija, Suzukija… Prije 25 godina je sam pojam da netko ima motor bilo nešto sasvim drugo nego danas - bilo je jako teško skupiti novac za kupovinu velikog motora s kojim se može putovati. Nije ih baš bilo u ponudi u trgovinama, a uvoz je bio jako kompliciran i skup, tako da smo se snalazili, puno nas smo složili motore po principu "sam svoj majstor" te smo samim time te motore više i cijenili nego danas… A isto tako, kad bi ti motor ostao na cesti, nije bilo mobitela, i nisi mogao zvat frenda da ti dođe pomoć, tako da smo se svi morali bar malo razumjeti u popravljanje motora. Moj tata je vozio vespu, djed isto, a ja sam počeo voziti motor u osnovnoj školi i položio sam za vozačku dozvolu sa 14 godina čim sam imao uvjete za moped, a sa 16 za motocikl. Moj brat vozi motor, a čak je i mama vozila motor – doduše, tomos automatic, ali i ona je bila na dva kotača, tako da sam baš iz motorističke obitelji.
Danas svi imaju motore jer je tržište otvoreno, ima puno servisa, dijelovi su dostupniji, a i sami motori su puno kvalitetniji. Stari motori su se kvarili često, ali su imali dušu. Noću bi ih popravljali da bi se po danu mogli voziti. Često bi se vratili s moto susreta nekoliko dana kasnije od planiranog jer bi putem popravljali motore, čekali i nabavljali dijelove. Pa i samo da ti je guma pukla bilo je poprilično komplicirano zakrpati je ili nabaviti drugu. Kada bi na duža putovanja krenuli u većem broju, kvarovi na motociklima su bili normalna pojava, a ponekad smo znali prati zaštopane karburatore od motora u hotelskim kadama, prisjeća se Ljubić kako je to izgledalo prije dva i pol desetljeća.
I tako su se od 1995. godine zaredali susreti. Prvih pet je održano u Šijanskoj šumi, pa su jedno vrijeme zbog organizacijskih prepirki bila dva moto susreta u Puli - jedan u Šijanskoj šumi, a drugi na Hidrobazi na Puntiželi. Nakon nekoliko godina Hidrobaza je postala premala za posjetitelje, čiji je broj konstantno rastao, pa je u suradnji s Gradom Pula manifestacija preseljena na Monumente gdje se održavala do prije dvije godine. Zadnje dvije godine, Croatia Bike Week se održava na Valelungi.
- S godinama smo mijenjali lokacije, trudili se biti sve bolji u organizaciji, a i naziv manifestacije smo prilagođavali u skladu s time. Tako se u početku susret zvao Biker Fest, pa Biker Days, pa Twin Horn Beach Party da bi od 2012. godine susret nosio ime Croatia Bike Week, te od tada i traje cijeli tjedan i zbiva se na više lokacija u gradu, ističe Ljubić.
Zanimljivo je da se nakon nekoliko godina održavanja moto susreta u Šijanskoj šumi, nekolicina okolnih stanara bunila zbog buke. No tomu su ubrzo stali na kraj ostali stanari koji su podržavali manifestaciju, te su čak – potpisivali peticiju da se manifestacija nastavi održavati.
- Danas je Šijanska šuma zaštićeno područje, no prije 25 godina nije bilo tako - svake godine prije i poslije susreta bi detaljno očistili šumu od smeća i korova, a bogami se tu našlo svega – hrđavih karoserija auta, perilica za rublje, građevinskog otpada. Sve smo čistili i organizirali brojne radne akcije prije da bi uopće mogli održati manifestaciju. Primjerice, kad smo čistili Hidrobazu na Puntiželi, u žbunju smo našli čak boce stare više od 30 godina, kaže Ljubić.
Crkva negodovala zbog striptiza
- U počecima nije bilo razumijevanja svih za organizaciju takve manifestacije, tako da smo imali problema s gradom. Crkva nas je kontaktirala jer im je smetalo to što organiziramo striptiz. Zanimljivo je da smo prvi u Hrvatskoj organizirali striptiz show na jednoj takvoj otvorenoj manifestaciji, a imali smo i dodjeljivanje nagrade za najbolju tetovažu te tatoo štandove, što je na neki način preteča današnjih tattoo konvencija. Nastupili su i brojni znani bendovi iz Hrvatske i inozemstva, pa su tako već na drugom susretu svirali Psihomodo Pop, Pips Chips and Videoclips, Dino Dvornik i Songkillersi, Dogma, Dado Topić, Janez Bončina… Kroz godine nastupili su brojni domaći i svjetski bendovi poput Whitesnake - Company of Snakes, Uriah Heep, Alvin Leeja iz Ten Years After, prošle godine su svirali Nashville Pussy, kaže Ljubić.
Redovno je na moto susretima organizirano i besplatno kampiranje za posjetitelje te pregršt sadržaja poput moto igara, štandova sa specijaliziranom robom, tattoo punktova… a osim iz cijele Europe, Pulu su posjetili motoristi iz Amerike, Rusije, Australije, Japana, Katara, Velike Britanije, Škotske, Kanade…
- U samim počecima teško je bilo ljudima objasniti što je to moto susret i što su to uopće bikeri - bilo je jako puno predrasuda, uglavnom baziranih na filmovima, gdje su često bikeri u ulozi negativaca. I zato smo u počecima organizirali prosvjed, želeći da Grad prizna i podrži manifestaciju kao turistički proizvod, a ne kao okupljanje divljaka u šumi. Jako smo ponosni što smo uspjeli u naumu i da nam u Pulu dolazi, kako na manifestaciju, tako i kroz cijelu godinu, tisuće motorista iz cijelog svijeta, ističe Ljubić, te dodaje da se često dešavalo da im dođu motoristi iz raznih dijelova svijeta, koji su čuli za Croatia Bike Week, a nisu čuli za Arenu!
- Od samih početaka težili smo tome da na našim susretima ulaz za bikere bude besplatan, te smo nakon nekoliko prvih godina i uveli tu praksu, a zahvaljujući brojnim sponzorima, pojedincima i podršci Grada Pule i Turističke zajednice Grada Pule, uspijevamo održati visoki nivo kvalitete programa s besplatnim ulazom za bikere, veli Ljubić.
Svi članovi volontiraju
Iako je prošlo 25 godina od osnivanja, članovi Twin Horna i dalje gaje istu strast prema motorima te su redovni posjetitelji brojnih susreta diljem svijeta, pa su bili između ostalog i na najvećem i najpoznatijem svjetskom moto susretu, Daytona Bike Weeku na Floridi u SAD-u.
- Svi članovi kluba volontiraju, a sredstva zarađena od organizacije manifestacija se troše na putovanja i obilazak drugih moto druženja na kojima promoviramo naš moto susret, kao i samu Pulu i Istru kao izuzetno atraktivne turističke bikerske destinacije. Klub se od početka bavi i humanitarnim radom te svake godine pomogne ljudima kojima je potrebno, a uvijek su to osobe slabijeg imovinskog stanja ili djeca. Također, kao klub sudjelovali smo na brojnim manifestacijama, poput Pulskog filmskog festivala, Sajma knjige, a već 20-ak godina dolazi i Djed Mraz na motoru, što klinci obožavaju. Često nas zovu zbog atraktivnosti samih motora, a članovi kluba su glumili u filmovima, između ostalog u "Titusu" gdje je glumio Anthony Hopkins, pa u jednoj ruskoj seriji, raznim glazbenim spotovima… Nekoliko godina Kristijan Zrinić vozio je moto utrke za naš klub te tada bio prvak hrvatske u svojoj klasi, kaže Ljubić.
Moto klubovi i sami motociklisti su jako povezani - jer se međusobno posjećuju i pomažu – a znano je bikersko pravilo - kome god da se nešto desi na cesti, prvi biker koji je naišao bi stao i pomogao.
- U našem moto klubu ima ljudi svih generacija, društvenih krugova, političkih uvjerenja… i iako su na prvi pogled oni nespojivi, ljubav za motorima ih veže i super funkcioniraju skupa. Tako u moto klubovima danas ima i sudaca, liječnika… Od ekipe osnivača, danas je trojica aktivno u klubu, a kroz godine kroz klub su prošli brojni ljudi, te danas klub čini 40-ak članova. Članstvo u samom klubu je zahtjevno, jer su svi stalno aktivni, a klupskih obaveza je puno jer sudjelujemo u brojnim organizacijskim aktivnostima, putujemo, pomažemo, uređujemo klupske prostorije, promoviramo Pulu i Istru kao turističke bikerske destinacije, pomažemo drugim motociklistima koji se nađu u Istri… Super je što i nakon toliko godina i dalje ima ljudi koji nam se javljaju sa željom za pristupanje u klub, tako da vjerujem da je ovih 25 godina dobar početak i da ćemo još dugo godina uspješno djelovati, kaže Ljubić.
Sjedište u vodospremi
Osim na moto susretima, članovi Twin Horn MC-ja se okupljaju i u njihovim službenim klupskim prostorijama - sjedište im je zadnjih 12 godina u prostoru austrougarske vodospreme na adresi Monte Giro 7.
- Grad nam je dao na korištenje staru vodospremu. Kad smo došli zgrada je bila totalno zarasla u vegetaciju, prostor devastiran, dio zida bio je urušen, krov je prokišnjavao, gornja kruna je bila porazbijana… Ukratko, vodosprema je bila u užasnom stanju. Krenuli smo s intenzivnim akcijama čišćenja i obnove i trebalo nam je nekoliko godina da je dovedemo u sadašnje stanje. Sve smo radili volonterski, a puno pojedinaca i tvrtki nam je pomoglo s materijalom i radom, kaže Ljubić.
Dupli rog i stilizirana glava koze
- Kad smo smišljali ime, skupili smo se i predlagali - htjeli smo da naš moto klub nosi ime vezano za Istru i Pulu, i od 20-ak prijedloga, odmah smo se svi složili oko imena Twin Horn. Logo kluba čini stilizirana glava koze, a značenje imena je dupli rog. Twin je pak čest motoristički termin koji se koristi za "V twin" motore, tj. agregate s dva cilindra postavljena u V kao što npr. koriste Harley Davidson motori, kaže Ljubić. (Tea TIDIĆ)