Pula će od proljeća do zime biti mjesto radnje nove glazbene manifestacije nazvane Backstage Live Pula 2018 koja će okupiti vrsne glazbenike iz svijeta popularne glazbe, ali i jazza. U pulskom amfiteatru će tako 8. srpnja nastupiti Elvis Costello & The Imposters, 3. kolovoza dolaze Amira Medunjanin i TrondheimSolistene, a 16. kolovoza Charles Aznavour.
Festival će uključivati i nastupe istaknutih jazz glazbenika i glazbenica pa će u Istarskom narodnom kazalištu nastupiti Christian McBride & Big Band (9. svibnja), James Carter's Elektrik Outlet (26. svibnja), Avishai Cohen (28. lipnja), te nakon ljeta Lizz Wright (26. rujna) i Madeleine Peyroux (10. prosinca). Ulaznice za sve koncerte mogu se nabaviti preko sustava Eventim.hr i prodajnim mjestima njihovih suradnika, a u Puli je to Activa travel, dok se za jazz koncerte karte se mogu kupiti i na blagajni INK-a. Sve informacije i detalji mogu se naći i na adresi na www.backstage.hr, a spomenimo da je Glas Istre glavni medijski pokrovitelj ove manifestacije.
Christian McBride - vodeći svjetski kontrabasist
Christian McBride, vodeći je svjetski kontrabasist, dobitnik šest Grammyja, lider jednog od najboljih big bandova na svijetu, glazbeni producent, umjetnički direktor Newport Jazz Festivala. U Istarskom narodnom kazalištu - Gradskom kazalištu Pula u srijedu, 9. svibnja otvorit će Backstage Live Pula festival.
Bit će to njegov treći nastup u Istri, drugi u Puli. Naime, ljubitelji jazza sjećaju se da je McBride nastupio prije 15-ak godina na Malom rimskom kazalištu gdje je bio dio trija slavnog Pata Methenyja u kojem je bubnjeve svirao Antonio Sanchez. McBride je potom 2012. nastupio na Avantgarde Jazz Festivalu u Rovinju.
Rođen je u Philadelphiji, "gradu uronjenom u soul", kako ga je sam opisao, a njegov otac i prastric bili su također basisti i njegovi mentori. McBride se potom preselio u New York gdje je upisao studij na prestižnom Julliardu. Kao ključne događaje u svom životu ističe susret s legendarnim trubačem Wyntonom Marsalisom kojeg je upoznao još prije nego što je otišao u New York. Mladi McBride se tada još tražio, no Marsalis ga je prosvijetlio rekavši mu da "on (McBride) želi postati jazz glazbenik". Drugi ključni događaj bio je nakon odlaska u New York kada je počeo svirati u grupi Jessea Davisa i između ostalog morao sakupljati napojnice kada bi nastupali, jer je to bila njihova plaća.
Da nije postao glazbenik, igrao bi američki nogomet, no kao što je sam jednom zaključio, u tom slučaju njegova bi karijera već bila gotova. Ovako je dobio priliku da pokaže talent koji su prepoznali i glazbenici izvan jazza kao što su Sting, Paul McCartney ili Celine Dion. Kao kontrabasist njegova diskografija obuhvaća više od 300 albuma s vodećim svjetskim glazbenicima različitih glazbenih žanrova, kao što su Herbie Hancock, Diana Krall, Chick Corea i drugi. Surađivao je i s Jamesom Brownom za kojeg je rekao da je jako volio improvizaciju i da se s njim sve moglo promijeniti u trenu.
Samostalno je snimio 14 albuma, a za posljednji "Bringin’ It" dobio je Grammyja za u kategoriji najboljeg albuma velikog jazz ansambla. Na albumu se nalazi 11 autorskih skladbi i obrada poput "Mr Bojangles" koju je svojevremeno obradio i Bob Dylan, a tu su još i standardi poput "Full House", "In The Wee Small Hours Of The Morning" i "I Thought About You".
Osim što se bavi glazbom na bini i u studiju, McBride vodi i dvije radijske emisije, a nije mu strano ni angažiranje za prava Afroamerikanaca pa je tako 1997., na susretu koji je organizirao tadašnji američki predsjednik Bill Clinton, održao predavanje pod nazivom "Rasizam u izvedbenim umjetnostima".
James Carter's Elektrik Outlet
Drugi nastup u sklopu Backstage Live Pula festivala dogodit će se 26. svibnja, kada u INK stiže James Carter's Elektrik Outlet, a kao predgrupa nastupit će Shugo's Foosy, bend sastavljen od poznatih pulskih jazz glazbenika.
Carter je svjetski poznati multiinstrumentalist i među vodećim je saksofonistima današnjice, a utjecajni specijalizirani časopis Down Beat proglašavao ga je najboljim bariton saksofonistom nekoliko godina zaredom.
Snimio je 20 samostalnih albuma koje je pohvalila svjetska jazz kritika. Kao saksofonist snimio je više od 50 albuma s vodećim svjetskim glazbenicima kao što su Dee Dee Bridgewater, Herbie Hancock, Christian McBride, Madeleine Peyroux i drugi. Prijelomni trenutak za njegovu karijeru dogodio se kada ga je slavni trubač Lester Bowie 1988. pozvao da svira na njegovom koncertu što se pretvorilo u poziv za trajnu suradnju s njegovim kvintetom. To je Cartera stavilo u fokus kao cijenjenog glazbenika čija uspješna karijera traje do danas.
U Puli će nastupati sa svojom novom grupom James Carter Elektrik Outlet a na repertoaru će se naći kompozicije Stevieja Wondera, Ala Jarreaua, Genea Amonsa i drugih.
Za Cartera je glazba jednako život. "Ne možete ići kroz život zavezanih očiju", kaže Carter kojeg u novom sastavu prate kolege iz Detroita, Gerard Gibbs koji svira klavijature, zatim je tu Ralphe Armstrong koji svira električni bas i bubnjar Alex White.
"Bez obzira svira li tenor ili sopran sax, pokazujući slatki, sinusni ton; kada reinterpretira Reinhardtov klasični "Nuages" ??s bas saksofonom, snažni zvuk prvo se udaljava, ali onda obuhvati slušatelja poput anakonde", napisao je za Cartera Cristopher John Farley iz časopisa Time. Kako to zbilja zvuči, imat će prilike čuti i pulska publika u ponedjeljak, 28. svibnja.
Avishai Cohen - izvrstan u različitim žanrovima
- To nije jazz album. Ne znam što je, ali uvijek sam bio povezan s pop glazbom. Volim pop jednako kao što volim Bacha ili Charlieja Parkera, priča o novom albumu "1970" Avishai Cohen koji će u INK-u nastupiti 28. lipnja.
Rođen u Izraelu 1970., u New York se preselio 1992., a danas se Cohena opisuje kao jednog od nautjecajnijh basista današnjice. Osim što svira bas, on pjeva i sklada te je jedan od najuspješnijih izraelskih jazz glazbenika, kako ga je svojevremeno opisao Jerusalem post, jednako izvrstan u različitim glazbenim žanrovima - jazz, etno jazz, folk, jazz fusion.
To se vidi i na novom albumu koji je predstavljen singlom, obradom gospel himne "Sometimes I Feel Like A Motherless Child".
Avishai Cohen je snimio 16 samostalnih albuma i nastupao s vodećim svjetskim jazz glazbenicima, od kojih je najpoznatiji Chick Corea koji je za Cohena jednostavno rekao da se radi o "genijalnom glazbeniku". Upravo je Corea jednog dana 1997. pozvao Cohena na telefon i Cohen je postao dio jedan od osnivača Coreainog seksteta Origin. S Coreaom je surađivao od 1996. do 2003., kada je formirao vlastiti trio.
Osim s Coreaom na popisu glazbenika s kojim je Cohen surađivao, svirao ili snimao su i Bobby McFerrin, Roy Hargrove, Herbie Hancock, Kurt Rosenwinkel, Nnenna Freelon i Paquito D'Rivera, a surađivao je i s imenima kao što su Claudia Acuna, Alicia Keys, Londonskim simfonijskim orkestrom i Izraelskom filharmonijom.
Prva četiri albuma "Adama" (1998.), "Devotion" (1999.), "Colours", (2000.) i "Unity" (2001.) objavljeni su na Coreainoj etiketi Strech/Concord Records i sadržavali su suštinu Cohenove glazbe i izvornih kompozicija, mediteranske i latino utjecaje, dok je korištenje puhača i vokala stvorilo jedinstven zvuk. Konačno, "Lyla", album koji je 2003. objavio na vlastitoj etiketi Razdaz Records pokazao je raspon Cohenovih talenata od jazza preko latino ritmova te elektronske glazbe.
Cohen je marljivo nastavio snimati albume, a za novi projekt koji će uživo predstaviti pred pulskom publikom okupio je vrhunske glazbenike koji nisu poznati kao jazz glazbenici, zamijenivši veliki koncertni klavir za klavijature i dodavši zvuk električnog basa i vokale. S njim su tako na albumu "1970" surađivali klavijaturist Shai Bachar, gitarist Marc Kakon koji je svirao i električni bas, pjevačica Karen Malka te bubnjar Noam David. (Priredio Mladen RADIĆ)