SUTRA ĆE U PULSKOJ ARENI PREDSTAVITI FILM "GLADIJATOR"

ČETVEROSTRUKI DOBITNIK OSCARA SCOTT MILLAN: Ridley Scott je besprijekorni profesionalac. On je organski umjetnik, to je u njegovom biću, u njegovoj krvi i duši. OBOŽAVAO SAM RADITI NA "GLADIJATORU"

Pristupam svakom filmu kao da sam dio publike i to baš tog filma. Moramo uključiti publiku na način koji je vjeran priči, vjeran slikama i naravno glumačkim izvedbama* Prvi put sam osvojio Oscara za rad na filmu "Apollo 13", i iskreno, istovremeno sam osjećao uzbuđenje i nelagodu. Te emocije su se pojavile kod mene jer sam imao čast da sam te godine bio nominiran za dva različita filma "Apollo 13" i "Hrabro srce"

| Autor: Mladen RADIĆ
Scott Millan

Scott Millan


U organizaciji Međunarodnog festivala filmske glazbe (ISFMF) i zvuka koji se proteklih godina održavao u Puli i koji ove godine slavi 10. rođendan, u pulskoj Areni u nedjelju će u 21 sat biti prikazan filmski klasik Ridleyja Scotta "Gladijator" koji je 2000. godine osvojio pet Oscara, uključujući onaj za najbolji film. Bit će to jedinstvena prilika da se ovaj povijesni spektakl koji se događa u rimsko doba pogleda pod vedrim nebom u jednom od najbolje očuvanih antičkih amfiteatara na svijetu, zbog čega je moto događaja "Jednom u životu".

Film će predstaviti Scott Millan koji je osvojio Oscar za najbolji zvuk i to upravo za svoj rad na ovom filmu u kojem glavnu ulogu tumači Russel Crowe.

Millan je Oscara za sada osvojio čak četiri puta i to osim za film "Gladijator", za filmove "Apollo 13", "Ray" i "Bourneov ultimatum", a bio je nominiran ukupno devet puta. Tu su i brojne nominacije za Emmy, nagradu BAFTA itd. Riječ je o jednom zbilja impresivnom životopisu koji uključuje i članstvo u nadzornom odboru američke Akademije filmskih umjetnosti i znanosti.

Uoči pulske projekcije "Gladijatora" s Millanom smo porazgovarali o tome kako je to biti četverostruki dobitnik Oscara i što je važno u njegovoj profesiji u kojoj se zvuk usklađuje s filmom, čega mnogi u publici vjerojatno nisu uvijek ni svjesni.

Prvi put u Hrvatskoj

- Hoće li dolazak u Pulu biti Vaš prvi posjet Hrvatskoj?

- To će biti moj prvi posjet Hrvatskoj, i vrlo sam uzbuđen što ću iskusiti što su mi brojni prijatelji rekli, a to je da je Hrvatska jedno od najljepših mjesta na svijetu.

- Kako ste se osjećali kada ste osvojili svog prvog Oscara?

- Prvi put kada sam bio pozvan na dodjelu Oscara bilo je to za film "Schindlerova lista". Ne mogu opisati kako sam se ponizno osjećao, a i dalje se osjećam, što sam radio na tom projektu. Mi, tim za zvuk, nismo osvojili Oscara te večeri, ali zbilja je bila čast raditi na Spielbergovom filmu. Ali da odgovorim na vaše pitanje... Prvi put sam osvojio Oscara za rad na filmu "Apollo 13", i iskreno, istovremeno sam osjećao uzbuđenje i nelagodu. Te emocije su se pojavile kod mene jer sam imao čast da sam te godine bio nominiran za dva različita filma "Apollo 13" i "Hrabro srce". Tim koji je u postprodukciji miksao zvuk za "Apollo 13" nije bio isti onaj s kojim sam radio na "Hrabrom srcu". Osjećao sam se iskreno tužan što nisam mogao podijeliti iskustvo pobjede sa svim mojim prijateljima s kojima sam tako uporno radio na oba spomenuta filma te godine.

- Osjećate li nakon devet nominacija za Oscara i dalje oduševljenje kada vas nominiraju za tu nagradu?

- Da, kada vam vaši kolege odaju priznanje za vaš rad, to je zbilja čast.

- Uz sve te nagrade, što smatrate svojim najboljim trenutkom ili trenucima u vašoj uspješnoj karijeri?

- To je vrlo teško pitanje. Rekao bih da su najbolji trenuci kada znate da vam je suradnik vjerovao u kreativnom smislu i dao vam da radite u nekom projektu.

Nevidljiva umjetnička forma

- Kako može jedan "običan" gledatelj, dok gleda film, primijetiti da ton majstor ili dizajner zvuka nije napravio svoj posao kako treba?

- I to je teško pitanje. Uvijek pristupam filmu kao da sam dio publike – na koji način soundtrack koristi priči. Zvuk je nevidljiv ali vjerujem da publika može shvatiti je li zvuk organski i prilagođen slici i emociji onog čega vidite i osjećate.

Foto

- Kako je bilo raditi na "Gladijatoru" s jednim tako iskusnim redateljem kao što je Ridley Scott? Je li vam davao neke sugestije ili ga nije bilo odviše briga?

- Ridley Scott je besprijekorni profesionalac. On je organski umjetnik, to je u njegovom biću, u njegovoj krvi i duši. Obožavao sam raditi na "Gladijatoru".

- Postoji li razlika kada radite, primjerice, na povijesnim dramama kao što "Gladijator" ili "1917" ili kada radite na suvremenim akcijskim trilerima kao što su "Bourneov ultimatum" ili "Skyfall"?

- Pristupam svakom filmu kao da sam dio publike i to baš tog filma. Moramo uključiti publiku na način koji je vjeran priči, vjeran slikama i naravno glumačkim izvedbama.

- Što mi možete reći o vašem radu na filmu "Ray" u kojem ima puno glazbenih scena?

- Raditi na "Rayu" je bilo izazovno, vrlo uzbudljivo i vrlo nagrađujuće. Taylor Hackford je strastveni filmaš i bila mi je čast što mi je povjerio da radim na ovom filmu. To je važno jer da zvučni miks i uređivanje glazbe nisu funkcionirali publika se ne bi povezala s filmom i vjerovala glumačkim izvedbama. Bio je imperativ da publika povjeruje da su pjesme dolazile direktno iz Jamieja Foxxa (koji je tumačio Raya Charlesa). Charles je bio živ dok smo montirali film i miksali zvuk i planirali smo da dođe u studio poslušati film, ali nažalost njegovi problemi sa zdravljem su ga spriječili. Radovao sam se njegovoj reakciji i, nadao sam se, njegovom odobravanju za ono što sam napravio.

- Koji je najteži, odnosno najizazovniji dio vašeg posla? Koliko producenti i redatelji zapravo cijene ono što radite?

- Rokovi i budžet za film su često izazov, kao i činjenica da predstavljamo nevidljivu umjetničku formu koja se događa na samom kraju stvaralačkog filmskog procesa, kada je novac često već potrošen.

Svijest o nijansama

- Koju sposobnost mora profesionalac koji radi sa zvukom na filmovima imati da bi bio jako dobar u svom poslu, ako ne i najbolji?

- Mislim da dobar mikser zvuka mora biti objektivna publika i dobar pripovjedač osjetljiv i svjestan nijansi.

- Osim nagrada, što vas motivira da radite ovaj posao, što je najbolje kada se radi sa zvukom na filmovima? I smatrate li sebe umjetnikom ili zanatlijom?

- Nadam se da sam "umjetnik"... Volim što sam dobio mogućnost biti suradnik od povjerenja onih koji se brinu i cijene zvuk i njegovu obradu na filmu.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter