ANDREA KNEZOVIĆ

U Galeriji Poola o tabuu ženske seksualnosti: PENIS KAO SIMBOL MUŠKE DOMINACIJE SKRIVA VAGINU

| Autor: Zoran ANGELESKI

Da mogu, rado bih bila malo muško, malo žensko, iako smatram da u sebi imam dosta muškog. Zanimljivo mi je igranje s identitetskim ulogama i granicama što je muško, a što žensko, kazala je multimedijalna umjetnica Andrea Knezović na jučerašnjem susretu s učenicama pulske Škole primijenjenih umjetnosti i dizajna

 

 "Fotografije u ovom ciklusu simboliziraju žensku seksualnost koja je često potiskivana, ignorirana i skrivena. Penis kao simbol muške dominacije doslovno i metaforički skriva vaginu. Pitanje ženske seksualnosti je i dalje je jedan veliki tabu, u Hrvatskoj, ali i u ostatku svijeta. Smatram da je uloga umjetnika i umjetnica pozabaviti se tim problemima u svojim radovima, a to je svakako jedan veliki dio mog osobnog umjetničkog stvaralaštva", kazala je jučer 27-godišnja osječka multimedijalna umjetnica Andrea Knezović tijekom jučerašnjeg, podnevnog razgovora s voditeljem pulske Galerije Poola Bojanom Šumonjom, a uoči večernjeg otvaranja njene samostalne izložbe fotografija "Organ Grinder". U razgovoru s jedinstvenom autoricom sudjelovale su i učenice pulske Škole primijenjenih umjetnosti i dizajna, buduće slikarice i grafičarke, zajedno sa svojim profesorom Denisom Sardozom.

Organ Grinder

Pojam iz naslova izložbe označavao je u 19. i početkom 20. stoljeća verglove, mehaničke glazbene sprave na čiju su glazbu plesali majmuni, zadržavši do danas metaforičko značenje dominacije nad ljudima, u ovom slučaju nad ženama.

Budući da na fotografijama eksplicitnijeg sadržaja umjetnica često koristi dildo, autorica je upitana ima li u toj praksi, možda i podsvjesno onog što se naziva 'penis envy', zavist od penisa.

- Da mogu, rado bih bila malo muško, malo žensko, iako smatram da u sebi imam dosta muškog. Zanimljivo mi je igranje s identitetskim ulogama i granicama što je muško, a što žensko, odgovorila je.

Autoričina je sestra prema njenim radovima pozitivna, dok je otac vidio radove, ali nije ih posebno komentirao.

- Nije mi namjera šokirati, rekla je u nastavku, nakon čega je jedna sudionica razgovora kazala da njoj radovi nisu nimalo šokantni već poetični.

Tabu tema

Bojan Šumonja kazao je da je Andrea jako pozitivna osoba koja gleda na svijet kao spektar mogućnosti. "Totalni je antipod hrvatskom pesimističnom prosječnom stanovniku", kazao je Šumonja.

Andrea se uglavnom bavi fotografijom i videom, iako živi od web marketinga za američke poslodavce. Istražuje teme i ideje temeljene na samoprezentaciji (svojim tijelom) i pitanjima vjerodostojnosti i identiteta. Zanima je zastupljenost ženskog ponašanja, izgleda i seksualnosti u umjetnosti i društvu, pokušavajući izazvati različite stereotipe i uloge.

Njoj je cilj istražiti različite medije, kao i dublje uroniti u sebe i svoj identitet kako bi te ideje pretvorila u umjetnička djela koja izazivaju publiku, njihove stereotipe i potaknuti ih da promatraju stvari na različite načine.

Radovi su joj, kako je napisala u katalogu izložbe Josipa Bubaš, intrigantni u kontekstu rastuće represije i klerokonzervatizma. Tako osobno propitivanje i zagovaranje oslobođenja ženskog identiteta od konzervativno shvaćenih uloga mogu se čitati kao ključ za otvaranje prostora slobode od patrijarhalne opresije, prostora koji smo do nedavno barem djelomično prisvojile, a sada nam se ponovno oduzima.

Serija fotografija istražuje ženski identitet te propituje tradicionalne rodne uloge.

- Žensko tijelo i ženska seksualnost većinom se predstavljaju kroz objektiv umjetnika, a ne umjetnica, što je rezultiralo u iskrivljenoj reprezentaciji ženskog identiteta. Činjenica je da je ženska seksualnost i dalje tabu tema, kako u Hrvatskoj, tako i u ostatku svijeta. Stoga svojim radovima pokušavam otvoriti prostor za nove perspektive te potaknuti otvoreni razgovor kako bi se normalizirale teme vezane za žensku seksualnost, zaključila je umjetnica.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter