(Hina/EPA)
Zagrebačko kino Tuškanac u suradnji s Mađarskim kulturnim institutom u Zagrebu od 15. do 20. travnja donosi retrospektivu mađarskog redatelja Béle Tarra.
Program će obuhvatiti osam filmova proslavljenog autora nastalih od 1977. do 2011. godine, a otvara ga u četvrtak "Prokletstvo" (1988), prvi dio trilogije (Sotonski tango, Werckmeisterove harmonije) koji se na politiziran i metafizički alegoričan način bavi kasnim komunizmom. To je prva Tarrova scenaristička suradnja s piscem Lászlóm Krasznohorkaijem, u kojoj je predstavio temeljna obilježja svog novog autorskog rukopisa.
Uoči projekcije, uvodnu riječ održat će filmska kritičarka Diana Nenadić, najavljeno je iz Tuškanca.
Dan kasnije na programu je egzistencijalna drama "Torinski konj" (2011), ovjenčana Srebrnim medvjedom i nagradom FIPRESCI u Berlinu. Realizirana je po scenariju glasovitog mađarskog književnika Lászla Krasznahorkaija, a uz crno-bijelu fotografiju i dijaloški minimalizam film polazi od pitanja "što se dogodilo s konjem kojeg je Nietzsche zagrlio u Torinu 1889., kao i s kočijašem i njegovom kćeri".
Subota donosi "Obiteljsko gnijezdo" (1977), Tarrovo debitantsko ostvarenje u kojem je već najavio neka obilježja svog kasnijeg autorskog prosedea, a slijedi izuzetno uspjela krimi-drama "Čovjek iz Londona" (2007), s Tildom Swinton, Miroslavom Krobotom i Erikom Bók.
"Tarr je u ovom djelu kreirao unikatni metafizički film noir izraženog artističkog predznaka, vizualno meditativan i dojmljiv elaborat ljudske pohlepe, žudnje i osjećaja za pravdu", napominje se.
U nedjelju se prikazuje "Sotonski tango" (1994), sedam i pol sati dugo Tarrovo remek-djelo koje se prikazuje sa stankama, adaptacija romana Lászlá Krasznohorkaija realizirana gotovo isključivo u dugim scenama snimljenim u jednom kadru. Riječ je o političkoj alegoriji kasnog razdoblja komunizma koja imponira metafizičkim kontekstom. Ovo iznimno sugestivno režirano i dojmljivo atmosferično djelo može se interpretirati u raznim ključevima", kažu iz zagrebačkog kina.
Novi tjedan otvaraju "Werckmeisterove harmonije" (2000), adaptacija dijela romana "Melankolija otpora" Lászlá Krasznohorkaija.
Retrospektiva završava u utorak filmovima "Almanah jeseni" (1984), u kojem kojim je Tarr započeo novo razdoblje stvaralaštva, s još više opsjednutosti filmskim vremenom i tretmanom vremena na filmu, te "Autsajder" (1981), središnji segment Tarrove ´socijalne trilogije´, ostvarenja naglašene socijalne tematike i realističnih motivacija.
Program je realiziran u suradnji s Mađarskim kulturnim institutom u Zagrebu i Veleposlanstvom Mađarske u Republici Hrvatskoj.