ZAGREB

"Baciti istinu u lice!", velika retrospektiva Ratka Petrića u MSU

| Autor: Hina
(Hina/EPA)

(Hina/EPA)


Muzej suvremene umjetnosti u Zagrebu (MSU) otvara 30. ožujka veliku retrospektivnu izložbu jednog od najintrigantnijih hrvatskih suvremenih umjetnika Ratka Petrića, koja će pod nazivom "Baciti istinu u lice!" prvi put javnosti predstaviti integralni kritički presjek njegova opusa.

Izložit će se oko 300 radova, skulpture, makete, plakate i tiskovine, radove na papiru te arhivska građa i multimedijski sadržaji, od kojih se mnogi izlažu premijerno, najavljeno je na konferenciji za novinare u MSU.

Snježana Pintarić, ravnateljica MSU i autorica dionice o parkovima skulptura, rekla je kako je Petrić bio iznimna osobnost, od šezdesetih godina prošlog stoljeća do prerane smrti 2010. stvarao je u vrlo istaknutom figurativnom jeziku koji je imao snažan kritički naboj i koji je vrlo angažirano komentirao društvene pojave i društvo u kojem živio i radio.

"Radi se o umjetniku koji može zaintrigirati najširu publiku, od male djece do starijih, ima jako puno veselih, zabavnih skulptura kao i nekih koje donose kritiku", dodala je, napomenuvši kako im je na izložbi veliku pomoć pružila umjetnikova supruga, slikarica Jadranka Fatur.

Pintarić vjeruje kako će publika naći povod da dođe u MSU. "Imamo oznaku Safe Stay in Croatia i možemo našim posjetiteljima pružiti osjećaj sigurnosti, kao isnažnog umjetničkog užitka i doživljaja", istaknula je.

Umjetnički i životni stav: Što izravnije to snažnije

Nataša Ivančević, autorica koncepta i kustosica izložbe, rekla je da su na toj retrospektivi prvi put okupljeni autorovi raznovrsni radovi iz različitih medijskih područja, s obzirom na to da je on uz kiparstvo, radio na području grafičkog dizajna, crteža, karikatura i stripa, a bio je i vrlo društveno aktivan.

"Petrić je bio vrlo svestran umjetnik, nevjerojatno kreativan i uporan u postizanju ciljeva iako mu nije bilo lako", naglasila je.

Objasnila je kako su njegovi kiparski ciklusi na neki način bili determinirani njegovim životnim stavovima i iskustvima, primjerice "Pečat" je posvetio borbi protiv tog simbola birokracije kojim se donose dekreti, a često je prikazivao i ljudsku figuru koju pečat pritišće, a što je i jedan od vizuala izložbe,

Ivančević kaže kako je on bio autor novog oblika figuracije u hrvatskoj umjetnosti druge polovice 20. stoljeća, u skladu sa svojim načelom 'što izravnije to snažnije', maksimalno je pojednostavio figurativni prikaz.

Iako je bio vrlo avangardan i nimalo konzervativan u figuraciji,  pojedini likovni krugovi htjeli su ga staviti u tu ladicu, u skladu s nepisanim pravilom iz sedamdesetih u kada je struka u fokus stavljala apstraktnu i konceptualnu umjetnost, dok je figuracija ostala po strani.

"Naslov izložbe podsjeća na ono što je Petrić govorio u više navrata, da je jedino što mu preostaje baciti istinu ulice. Nije bio eksplicitan samo u radovima nego i polemika, koje su se mogle pratiti u dnevnom tisku", rekla je.

Na izložbi se prvi put kontekstualizira cijeli njegov umjetnički proces, od ideje, skice za skulpturu, preko grafičkog dizajna i grafike do kiparskog djela, a nikada toliki broj radova nije bio prikazan na jednom mjestu.

U istraživanju za izložbu otkrilo se i koliko je zapravo  veliki opus ostvario na području javne plastike -  49 skulptura i 10 spomenika, većinom u Hrvatskoj, ali i u Austriji, Njemačkoj i Sloveniji.

"Jedan od njegovih životnih stavova bio je da suvremena umjetnost bude u kontaktu s čovjekom, da se čovjek u svakodnevnom životu neprestano susreće s njome", dodala je.

Ratko Petrić (Zadar, 1941. – Zagreb, 2010.)  diplomirao je kiparstvo u klasi prof. Vanje Radauša na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu. Umjetničku karijeru počeo je kao crtač i karikaturist, potom se bavio dizajnom plakata i tiskovina, stripom i grafikom. 

Bio je jedan od osnivača Salona mladih, kao i likovne grupe Biafra, osnivač i voditelj Međunarodne kiparske kolonije i parka skulptura u Jakovlju te parka skulptura u Zadru. Još 1985. je predlagao Aleju skulptura na zagrebačkom savskom nasipu, gdje je uz mnogo napora uspio napraviti postav s 12 skulptura.

U rodnom Zadru također je bio vrlo aktivan, za javne površine grada i okolice ostvario je pet spomenika i 29 skulptura, te postavio desetak skulptura u privatnom parku skulptura uz obiteljsku kuću i atelijer u zadarskom predjelu Belafuža. Obitelj Ratka Petrića pokrenula je inicijativu s Gradom Zadrom za otvaranje parka skulptura kao kulturno-turističkog sadržaja za građanstvo.

Središnja je tema njegova umjetničkog opusa čovjek i njegova sudbina, o kojoj je progovarao uz ironiju, sarkazam i grotesku, propitujući društveno-političke, kulturne i umjetničke pojave svojega doba  i polemizirajući o onome što je ugrožavalo ljudske vrijednosti i slobodu.

Njegov životni i umjetnički svjetonazor na retrospektivi se može pratiti kroz kritički odabir najvažnijih radova iz brojnih ciklusa (Pečat, Orator, Gozba, Abortus, Svevid, Bog Eros, Američki kipopis, Leterman, Crno jaje, Životinjska farma, Hrvatska kuća, Kipleraj, Izložba).

Eksperimentirao je s kiparskim materijalima i tehnikama, a najčešće je upotrebljavao obojeni poliester, koji mu je bio idealan za dojam "plastične” nadrealnosti.

Jednaku angažiranost pokazivao je i u drugim medijima prenio ih je na grafiku, plakat i skulpturu, a manje je poznato da je 1968. imao samostalnu izložbu karikatura posvećenu sovjetskoj okupaciji Čehoslovačke, dok je njegov strip "Izvještaj" koji je 1968./1969. izlazio u Omladinskom tjedniku prvi primjer radikalnog zaokreta od tradicije strip-produkcije u Hrvatskoj i od mainstream strip-produkcije u svijetu.

Dizajn plakata i tiskovina predstavlja važan dio Petrićeva opusa koji je do danas bio izvan fokusa povjesničara umjetnosti te ostao nepravedno zanemaren. Među ostalim, bio je grafički urednik Studentskog lista, potom Omladinskog tjednika, Tjednog lista omladine – TLO te kazališnog časopisa Prolog, oblikovao kataloge za izložbe i umjetničke grupe.

Boravio je na umjetničkoj rezidenciji na Kansas City Art Institute (Missouri) u SAD-u 1979., gdje je i predavao, dok je od 1999. do mirovine 2006. bio profesor kiparstva na matičnoj Akademiji.

Dobitnik je niza nagrada i priznanja, a izlagao je na 53 samostalne izložbe te na više od 255 skupnih izložbi.

Bogati popratni program za sve dobne skupine

Uz njegovu retrospektivu priređen je i bogati popratni program koji uključuje programe za djecu, mlade i obitelji, program za socijalno ugrožene i marginalizirane skupine, te programe za stručnu publiku i široku javnost. 

Između ostalog, održat će se obiteljski program mali i veliki na kojem djeca i odrasli zajedno istražuju i stvaraju, kreartivke – kreativne likovne radionice za osnovnoškolski uzrast, kreativna art terapija za starije od 14 godina, te umjetničko-edukativni program msu avantura namijenjen publici od vrtićke do studentske dobi.

Klub mladih MSU posvetit će svoju petu epizodu podcasta Tobogan upravo izložbi Ratka Petrića kojoj će posjetitelji izložbe moći pristupiti putem skeniranja QR koda s direktnom poveznicom za slušanje podcasta na svom mobilnom uređaju tijekom razgleda izložbe. 

Tijekom travnja i svibnja organizirat će se interaktivna vodstva uz radionice za korisnike Udruge za podršku osobama s intelektualnim oštećenjima Grada Zagreba te Centra za odgoj i obrazovanje „Vinko Bek“, ustanove za odgoj, obrazovanje i rehabilitaciju slijepe i slabovidne djece, mladeži i odraslih. 

Priredit će se i predavanja pojedinih autora određenih dionica izložbe te razgovor s umjetnikovom suprugom.

Retrospektiva u MSU se može razgledati do 23. svibnja, a u rujnu će se otvoriti u Umjetničkoj galeriji Narodnog muzeja Zadra, s kojim MSU surađuje na izložbi i koji je suizdavač dvojezičnog kataloga, koji ima 328 stranica.

Retrospektivom i tekstovima u katalogu obrađene su sve dionice Petrićeva opusa: Koraljka Alavanja (spomenici i javna plastika), Frano Dulibić (crtež, karikatura, strip, grafika), Nataša Ivančević (kiparski opus), Lovorka Magaš Bilandžić (dizajn plakata i tiskovina), Snježana Pintarić (parkovi skulptura Ratka Petrića, Aleja skulptura na savskom nasipu).

Izložbu prati i nova ponuda u MSU Shopu i muzejskom restoranu Meandar, ograničene količine unikatnih memorabilija, nove suvenire, koktel "Petrić Spirit". 

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter