KAZALIŠNI FESTIVAL RUTA

Priča o Faustu jučer, danas i sutra

| Autor: Vanesa Begić
(Snimila Dragana Udovičić/Kazalište Ulysses)

(Snimila Dragana Udovičić/Kazalište Ulysses)


Jedna od najboljih predstava ovoga ljeta na Malom Brijunu bio je "(Pra)Faust" u izvedbi Beogradskog dramskog pozorišta, izveden u ponedjeljak navečer u sklopu Regionalne unije teatara RUTA. Temeljena na Goetheovom "Faustu", u režiji Borisa Liješevića, ova predstava prikazuje Fausta, priču, mit o Faustu, naše poimanje Fausta od (pra)Fausta do Fausta trećeg tisućljeća, prikazujući i dokazujući usput da se neke unutarnje borbe, dileme, misli i opservacije nikada ne mijenjaju – dakako u različitim kontekstima i situacijama.

Sjajni glumci - Ozren Grabarić, Svetozar Cvetković i Mirjana Karanović te cijeli niz drugih protagonista izvrsno su utjelovili uloge u ovoj predstavi koja se dijelom "drži" klasika – Fausta kao dijela i djela opće kulture, nezaobilazne knjige i lektire, a dijelom prodire u suvremeni kontekst. A redatelj i cijeli tim propituju smisao i važnost ove predstave metatekstualnim postupcima s teatrom u teatru, gdje je čak i jedan od čelnika ovoga kazališta, Duško Ljuština, pozvan da pročita dio iz jednoga od monologa.

Na trenutke je i taj pristup djelomično akademski, kao da se želi podučiti nazočne o samome Faustu, ne samo onom Goetheovom, nego općenito, pa je i redatelj ove predstave Boris Liješević naveo da "Faust je dio životnog puta, kada sve što smo gradili, čemu smo život posvetili izgleda promašeno i bez smisla, spremni da sve bacimo u vodu radi samo jednog trenutka utjehe. Faust je posljednja borba u kojoj ne pomaže ni pamet ni obrazovanje. Najpametniji čovjek ostaje bez svih argumenata kojima se tijekom života oružao, bez znanja, bez mudrosti, bez smirenosti. Gdje je onda pomoć? Kako se boriti? Faust je najteže od svih iskušenja, iskušenja besmisla. Ovo je komad o čežnji za životom".

Sve ljudske vrline i mane secirane su tu na drukčiji način, tako da ovaj (Pra)Faust snažno korespondira s aktualnim trenutkom, gdje je kroz pažljivo osmišljen redateljski pristup prikazano Goetheovo viđenje Fausta, ali u jednoj višedimenzionalnoj perspektivi.

Predstava je dugo pripremana u Beogradu i izazvala je veliku pažnju publike i kritike. To je i svojevrsna parabola o čovječanstvu, gdje treba prodrijeti u dublje semantičke slojeve i svjetove i gdje su, na razne načine, vidljive i situacije iz današnjice. To je Faust današnjice, budućnosti, ali i "svoga vremena". I atemporalan, dakako.

Kada je u Beogradu na konferenciji za novinare predstavljen premijerno taj projekt, Mirjana Karanović kazala je "Zbog tvojih odluka više stradaju ljudi koji te vole, a ne oni koje ti voliš. Jer ti hoćeš još, još, a drugima, koji te vole - ti si dovoljan. Margareti je Faust to što ona želi", navela je Mirjana Karanović. I to u biti jako dobro sažima ovu problematiku. Dakako, tekst je nevjerojatno bogat, prepun interpretativnih mogućnosti i što se tiče nekih nijansi, a ambijentalni prikaz itekako je bio ovoga djela itekako je bio sugestivan.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter