Izlažu Branko Kolarić, Vedran Ružić, Tomislav Brajnović, Slavica Marin, Slađan Dragojević, Silvana Konjevoda, Miranda Legović, Ljiljana Barković, Vera Kos-Paliska, Karlo Paliska, Ivica Nikolac, Ivana Ognjanovac i Mare Šuljak, Ivana Bajcer, Ivan Midžić, Davor Rapaić, Branka Popov Ostojić, Andrej Zbašnik, Anja Jelaska, Branko Gulin i Aida Hebib Raguž
Sve u skladu s epidemiološkim mjerama, u galeriji Hrvatskog društva likovnih umjetnika u Zagrebačkoj ulici u petak navečer otvoren je selektirani tematski projekt HDLU-a Istre "Umjetnost i politika - Politika u umjetnosti i umjetnost u politici".
Izlažu Branko Kolarić, Vedran Ružić, Tomislav Brajnović, Slavica Marin, Slađan Dragojević, Silvana Konjevoda, Miranda Legović, Ljiljana Barković, Vera Kos-Paliska, Karlo Paliska, Ivica Nikolac, Ivana Ognjanovac i Mare Šuljak, Ivana Bajcer, Ivan Midžić, Davor Rapaić, Branka Popov Ostojić, Andrej Zbašnik, Anja Jelaska, Branko Gulin i Aida Hebib Raguž.
- Nakon tri mjeseca prisilnog zatišja zbog dobro poznatih okolnosti, napokon, u skladu s epidemiološkim mjerama, nastavljamo s našim aktivnostima te premda nam je proračun tanji, realizirat ćemo sve što je bilo predviđeno, kazao je predsjednik HDLU-a Istre Milan Marin.
- Dionici selektiranog tematskog projekta HDLU-a Istre "Umjetnost i politika" jesu 20 autora čiji radovi čine izložbeni postav u galeriji HDLU-a Istre. Heterogenost, koja je jedna od determinanti suvremenog vizualnog izričaja, karakteristika je i ove izložbe, kako po izboru medija tako i po svakom pojedinačnom pristupu zadanoj temi. U ovom, možemo slobodno reći, spektru autorskih djela izloženi su radovi u tehnici akrilika ili ulja na platnu, preko kolaža, reljefa, digitalne grafike, crteža, skulpture, objet trouvea (nađeni predmet), fotografije do video-uradaka, koji u tematskom smislu odgovaraju zadanom, na originalan i jedinstven način, upravo onako kako to jedino umjetnost zna i može, kazao je Marin.
Kako je objasnio "Crtež u tehnici ugljena na papiru Karla Paliske snažna je ekspresivna figuracija koja svojim arhaičnim i jednostavnim formama daje monumentalnost djelu relativno malih dimenzija". Potom je tu prepoznatljiv rad autorice Silvane Konjevoda, koji karakterizira bogatstvo prigušenih tonova, a poliptih Davora Rapaića od različito nijansiranih plavih pravokutnika organiziranih u kvadratnu formu na sivoj podlozi djelo je izrazito kontemplativnog karaktera.
- "Skarabej" Slavice Marin skulptura je objekt trouvea s minimalnim intervencijama autorice. Intrigantni naslov otvara prostor novog viđenja objekta, u posve novom svjetlu i izvan prvobitne utilitarne funkcije, dajući mu ritualno značenje egipatskog božanstva. Majstor fotografije Slađan Dragojević u ovom se projektu predstavlja publici fotografijom derutnog zida nekadašnje učionice ili možda čak učionice koja još uvijek ima nekakvu socijalnu funkciju, navodi Marin ističući da se isto može reći i za Ivicu Nikolca, fotografa koji nepogrešivo pronalazi motive među onim detaljima koje oko običnog promatrača jednostavno zanemaruje.
Fotografija Mirande Legović u znaku je snažne metafore stada, a Marin ističe da "na sebi svojstven način Ivan Midžić, aludirajući tehnikom na primitivne uratke populacija izvan našeg civilizacijskog kruga, sadržajem usmjerava svoju kritiku na snagu medija te njihovu podaničku ulogu u odnosu na centre moći".
Ljiljana Barković u svom djelu u tehnici akrilika na platnu "Amerika", direktno apostrofira problem sile kao dominantnog čimbenika u svjetskoj politici. Rad Vere Kos-Paliska crtež je u tehnici sepije, gdje tematizira o ulozi kuratora i likovnih kritičara.
Dva crteža Ivane Bajcer sadržajno aludiraju na trenutnu krizu civilnog društva, dok je za diptih Anje Jelaska Marin rekao da "nedvojbeno podsjeća na metafizička djela Giorgia de Chirica".
- Branka Popov Ostojić svojom zidnom instalacijom urađenom na dva platna i korištenjem različitih materijala, akrilne boje, ljepila, špage, spreja i slično, progovara o pitanjima elementarne ljudske slobode, ističe Marin. Triptih Vedrana Ružića jesu tri platna malog formata urađena u tehnici ulja na platnu.
- Na digitalnoj grafici Andreja Zbašnika ulično je ogledalo na kojem su, osim zrcaljene pojavnosti, aplicirani ljudski kosturi. Kao simboli, kostur i ogledalo česti su elementi likovnog izraza. Suptilni rad Branka Gulina urađen olovkom na papiru naslova "Vukovar" tematizira rat koji se može tumačiti kao posljedica krive politike, a okrutno je poguban za narode uključene u takvu vrstu sukoba, navodi Marin.
Branko Kolarić predstavlja se radom u kombiniranoj tehnici na platnu veličine 110 x 85 cm. Na sivoj platnenoj podlozi integrirana je metalna pločica s gravurom (obrnuto pismo), a Marin ističe da naslovom bez naslova autor dodatno mistificira djelo. Rad Aide Hebib Raguž je reljef u kombiniranoj tehnici, gdje autorica korištenjem mrežice kao armature i gipsa kao vezivnog materijala modelira portret s jednim okom.
- U suvremenom smislu pojam "umjetnost i politika" podrazumijeva ne samo usko djelovanje političke umjetnosti kao žanra, nego ukupan dinamički odnos politike i umjetnosti u stvarnom životu, njegov aktivan odnos u neoliberalnom kapitalizmu i svim segmentima društvene zajednice. Za razliku od predmodernističke umjetničke prakse, koja je egzistirala kao političko sredstvo feudalne elite i klera, u modernizmu novostvoreno građansko društvo prepoznaje umjetnost kao mogućnost vlastite afirmativne snage te u skladu s tim estetika modernizma postaje prostor klasne i političke borbe rastuće buržoazije i građanskog društva. Izgradnjom cijelog umjetničkog sistema, infrastrukturom odvojenom od feudalnih i crkvenih utjecaja, umjetnost postaje instrument političke borbe i u njenoj autonomnosti prepoznajemo težnju građanskog društva koje svoju narastajuću ekonomsku moć želi učvrstiti kao političku snagu neovisnu od patronata države i crkve. Dakle, modernizmom počinje politizacija umjetnosti ne više samo u smislu teme i forme, nego i organizacije i umrežavanja umjetnosti u institucionalni okvir, pod kojim podrazumijevamo sav taj novi prostor - od muzeja, galerija, ateljea, sajmova do kustosa, kuratora i umjetničke kritike, zapisao je Milan Marin.
Izložba se može razgledati do sredine srpnja radnim danima od 9 do 15 sati.