HUiU GALERIJA

FOTO / Održana izložba i prateća radionica talentirane umjetnice Ivane Bajcer

| Autor: Mihael Stojanović
(Snimio Mihael Stojanović / Glas Istre)

(Snimio Mihael Stojanović / Glas Istre)


U HUiU galeriji prekjučer su održana dva komplementarna događaja: likovna radionica koja prati izložbu istoimene umjetnice, Ivane Bajcer. Radionica »Spoznaja mojih vrlina i mana« namijenjena srednjoškolcima, studentima i odraslima trajala je dva sata, s ciljem poticanja samorefleksije i samoprihvaćanja kroz umjetnost.

(Snimio Mihael Stojanović / Glas Istre)(Snimio Mihael Stojanović / Glas Istre)

Vodila ju je autorica Ivana Bajcer, koja je kroz kreativne zadatke nastojala pomoći sudionicima da bolje razumiju sebe. Nakon radionice, izložba »Dobra, poslušna, dopadljiva«, uprizorila je crteže izrađene tehnikom tuša, kombinirajući dopadljive prizore sa sarkastičnim autoričinim porukama.

Pozitivna rješenja

Radionica je okupila sedam sudionica i jednog sudionika koji su kroz različite likovne i tekstualne tehnike istraživali svoje vrline i mane, s naglaskom na važnost razumijevanja vlastitog unutarnjeg svijeta, a nakon izrade crteža svatko je predstavio simboliku svog autorskog djela.

(Snimio Mihael Stojanović / Glas Istre)(Snimio Mihael Stojanović / Glas Istre)

(Snimio Mihael Stojanović / Glas Istre)(Snimio Mihael Stojanović / Glas Istre)

Polaznici su koristili razne crtačke tehnike poput grafitnih olovaka, pastela, ugljena i tuša, a radili su na formatu knjige umjetnika u obliku harmonike. Svaki sudionik je vizualno i tekstualno opisao tri mane, a na drugoj strani prikazao tri vrline. U završnoj fazi radionice, sudionici su intervenirali na prikaz mana koristeći kontrastne boje i materijale, što im je omogućilo da kreiraju pozitivna rješenja i unaprijede svoje prikaze. Rad na radionici uključivao je Hamer papir, grafitne olovke, drvene bojice, suhe pastele i boje tuša, a mogli su donijeti vlastite materijale koje žele koristiti tijekom radionice.

(Snimio Mihael Stojanović / Glas Istre)(Snimio Mihael Stojanović / Glas Istre)

(Snimio Mihael Stojanović / Glas Istre)(Snimio Mihael Stojanović / Glas Istre)

Bajcer često održava radionice koje prate njezine izložbe, a u svrsi su pomaganja sudionicima u kreativnom procesu, u kojem se ističe važnost povezivanja osobnog i umjetničkog stvaranja. Tijekom izložbe posjetile su je i dvije studentice iz Pule, kojima predaje na akademiji u Rijeci. Umjetnica i asistentica na Akademiji primijenjenih umjetnosti u Rijeci koja četiri godine predaje kolegije iz područja grafike na preddiplomskim i diplomskim studijima Likovne pedagogije i Primijenjene umjetnosti, demistificirala je značaj izložbe »Dobra, Poslušna, Dopadljiva« i sam proces izrade radova:

- Svi moji radovi nastaju na papiru, koristeći rolu papira kao podlogu. Crtam tušem i perom, koristeći lavirani tuš i minijaturne kistove jer volim raditi s detaljima. Sam proces crtanja za mene ima terapeutski učinak – dok radim, razmišljam o različitim stvarima i prepuštam se umjetničkom istraživanju. Vrijeme potrebno za dovršetak jednog rada varira – ponekad mi treba dva tjedna, a ponekad i dva mjeseca, ovisno o intenzitetu kojim radim. Kada se potpuno posvetim stvaranju, mogu crtati satima nakon posla, uronjena u proces, objašnjava.

(Snimio Mihael Stojanović / Glas Istre)(Snimio Mihael Stojanović / Glas Istre)

Za izložbu kazuje kako ona tematizira mane i vrline, koje se međusobno isprepliću i transformiraju.

- Vrline se lako mogu pretvoriti u mane, a mane u vrline, što je proces koji me svakodnevno inspirira. Crteži su metafore mojih životnih iskustava i prepreka, a kroz umjetničko istraživanje nastojim te izazove prevladati. Kroz crtanje i zapisivanje misli, svatko od nas ima priliku osvijestiti i korigirati svoje slabosti, pojašnjava Bajcer.

- »Dobra« je moj autoportret u kojem klečim, prikazujući osobine dobrote. Međutim, kroz taj čin želim prikazati kako dobrota, kada je pod utjecajem krivog autoriteta, može postati negativna za osobu koja je pruža. Previše pažnje usmjeravam na pogrešne ljude, zbog čega moja dobrota u njihovim očima gubi vrijednost, a ja postajem pretjerano kritična prema sebi, usmjeravajući se na negativnu energiju. Figura koja kleči može se povezati s duhovnošću – kao da teži nečemu boljem.

No, u ovom slučaju, ta osoba kleči na šiljcima, što stvara kontradiktoran osjećaj, a ispod figure uprizoren je životni put, prikazan kao pun trnja, što simbolizira prepreke i bol. Sama ta radnja klečanja postaje ironična – mi sami biramo hoćemo li kleknuti ili ne, a u mom crtežu ta radnja sadrži sarkazam, gdje ismijavam samu sebe, kaže Bajcer. Pojasnila je da u radu nema riječi o religiji, već o tome kako ostati vjerna sebi, a ne kao vjernica.

- »Poslušna« prikazuje vlastite autoportrete, ali u fragmentima, gdje sam prikazana klečeći pred mitološkim bićem, iako nisam sigurna zašto se taj prizor odvija. Kroz ovaj rad istražujem kako nas društvene norme i odgoj često uče poslušnosti i pokornosti, a nerijetko se ta poslušnost usmjerava prema pogrešnim osobama ili institucijama. Rad reflektira unutarnju borbu između onoga što se od nas očekuje i osobnih odluka koje donosimo, preispitujući kome i zašto odlučujemo biti poslušni.

Niz autoportreta

- »Dopadljiva« je niz mojih autoportreta u kojima su figure gotovo u potpunosti apsorbirane u kosu – toliko da se njihovi obrisi gube, stvarajući dojam da se tope unutar nje. Ruke ne miluju lice, već su grube, što dodaje element ironije. Rad postavlja pitanje što zapravo znači biti dopadljiv – dopadljivost prema sebi ili prema drugima pita se Bajcer. Ovdje se propituje odnos između fizičke privlačnosti i unutarnje vrijednosti. Ovaj rad nastao je u mom malom ateljeu dimenzija 2x2 metra. Zbog ograničenog prostora, crtala sam postepeno, otvarajući i zatvarajući rolu papira, tako da nisam mogla vidjeti cijeli rad sve dok ga nisam završila.

(Snimio Mihael Stojanović / Glas Istre)(Snimio Mihael Stojanović / Glas Istre)

(Snimio Mihael Stojanović / Glas Istre)(Snimio Mihael Stojanović / Glas Istre)

Taj trenutak kad sam prvi put vidjela rad u cijelosti stvorio je »wow efekt«, podijelila je umjetnica koja crta svaki dan i taj ritual joj je postao sastavni dio života, zbog čega joj je ruka već vrlo brza. »U umjetnosti mi je najvažnije istraživati i dublje analizirati teme koje obrađujem, jer kroz taj proces omogućavam promatraču da se poveže s emocijama koje prenosim. Najviše volim crtati tušem i perom, jer mi omogućuju preciznost i detaljnost, no na kraju ih biram jer najbolje odgovaraju temi i ideji koju istražujem« ističe talentirana Krapinjanka s riječkom adresom.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter