Tragom kaštela

Zabava za male i velike: Gimnazijalci iz Labina osmislili edukativnu igru o istarskim kaštelima

| Autor: Doria Mohorović
(Snimio Milivoj Mijošek)

(Snimio Milivoj Mijošek)


U Gradskoj knjižnici Labin jučer je predstavljena zanimljiva didaktičko-metodička igra "Tragom kaštela - Sulle tracce dei castelli", koju su osmislili učenici Srednje škole Mate Blažina iz Labina pod mentorstvom profesorice povijesti dr. sc. Dijane Muškardin. Izradu igre podržala je Istarska županija, Upravni odjel za kulturu i zavičajnost, koji je ujedno bio domaćin događaja.

Ova edukativna igra nastala je kao rezultat kreativnog i istraživačkog rada u sklopu projekta Zavičajne nastave, a cilj joj je na interaktivan način približiti učenicima i ljubiteljima povijesti bogatu baštinu istarskih kaštela.

(Snimio Milivoj Mijošek)(Snimio Milivoj Mijošek)

Priča o identitetu

Vladimir Torbica, pročelnik za kulturu i zavičajnost Istarske županije, naglasio je važnost očuvanja lokalnog identiteta i podsjetio zašto je pokrenut projekt Zavičajne nastave.

- Zavičajna nastava je priča o identitetu. Priča o tome tko smo, priča o tome što želimo. Kada govorite o identitetu, to je kao, ako ste čitali Güntera Grassa, da imate jedan luk pa skidate slojeve. Postoji europski identitet, postoji nacionalni identitet, postoji lokalni identitet koji je u Labinu jako izražen i onda dolazimo do Istre, do jedne od najljepših regija na svijetu, jednog od najljepših zavičaja.

U jednom trenutku taj identitet je počeo nestajati. Vaši nonići, vaše none govorili su za sebe da su Istrijani, ali u jednom trenutku to se sve skupa pomalo počelo gubiti. Zato je nastala Zavičajna nastava. Svako vrijeme ima svoj način na koji čuva svoj identitet. Jedan od načina je i ovaj, to je Zavičajna nastava, rekao je Torbica uz čestitke školi na ovoj kreativnoj igri.

(Snimio Milivoj Mijošek)Vladimir Torbica (Snimio Milivoj Mijošek)

Da projekt Zavičajne nastave kontinuirano raste i razvija se, naglasila je i Jessica Acquavita, zamjenica istarskog župana.

- Lani smo slavili desetu obljetnicu Zavičajne nastave i volimo isticati koliko je to hvalevrijedan projekt i da je tada naša Županija stvarno napravila dobar iskorak u očuvanju naših vrijednosti, a to je promicanje lokalnih tradicija, lokalne kulture, kulturne baštine, odnosno našega zavičaja. O uspješnosti projekta govori činjenica da su u njega uključeni gotovo sve osnovne i srednje škole i vrtići na području Istre.

Lani smo predstavili igru za manje uzraste "Homo u Hum", danas je to ovdje "Tragom kaštela" za vas malo starije, što dokazuje da je projekt Zavičajne nastave živ, da nije stao samo na nastavi, već da se projekt implementira i raste iz godine u godinu. Dokazuje da uvijek ima nešto novo i vjerujem da će tako biti i u budućnosti, poručila je Acquavita.

(Snimio Milivoj Mijošek)Jessica Acquavita (Snimio Milivoj Mijošek)

Ravnatelj Srednje škole Mate Blažina Đani Žufić, izrazio je zadovoljstvo zbog dugogodišnjeg angažmana škole u očuvanju zavičajnog identiteta.

- S ponosom mogu istaknuti da smo mi škola koja se u zavičajnost uključila među prvima, pogotovo od srednjoškolaca. Kroz sve ove godine, otkad djeluje zavičajnost u našoj školi, razvijali su se različiti projekti te su na taj način naši učenici imali mogućnost bolje upoznati svoju sredinu, jezik, kulturu, običaje.

Samim time nastala je i ova današnja prezentacija igrice koju su izradili učenici. Svaka grupa učenika izrađivala je pojedine lokalitete te na taj način puno bolje upoznala svoj kraj. Posebno bih se zahvalio voditeljici Dijani Muškardin, koja svesrdno s učenicima radi u sklopu fakultativne nastave zavičajnog jezika i same zavičajnosti, rekao je Žufić.

Igre važne za mentalno zdravlje

Labinska dogradonačelnica Federika Mohorović Čekada naglasila je koliko je igra važna u procesu učenja, ne samo kod djece već i kod odraslih.

- Kad sam dobila poziv na ovaj događaj, odmah sam postala svjesna koliko mi odrasli zanemarujemo važnost igre, i u očuvanju zdravlja, a pogotovo mentalnog zdravlja. Kao majka dvoje djece osobno, u zadnjih šest godina svakodnevno vidim benefite igre u procesu učenja svoje djece. Ali mislim da generalno kao sustav shvaćamo da je u vrtiću normalno da djeca budu djeca, da se djeca igraju, da kroz igru i uče.

Međutim, u procesu obrazovanja, a pogotovo kad nam djeca izrastu uove prekrasne mlade ljude kao što ste vi dragi naši srednjoškolci, usudit ću se reći da u kurikulumu ta igra gotovo u procesu učenja i ne postoji. To nikako nije dobro i zato ćemo uvijek podržavati ovakve napore nas svih iz lokalne zajednice, ali i Istarske županije, jer se ovaj projekt zavičajnosti temelji upravo na tome, poručila je Mohorović Čekada.

(Snimio Milivoj Mijošek)Dijana Muškardin (Snimio Milivoj Mijošek)

Autorica igre "Tragom kaštela", profesorica Dijana Muškardin objasnila je da ovakve igrice sa zavičajnom tematikom, osim što pomažu učenicima u razvijanju motoričkih sposobnosti, komunikaciji i snalaženju na karti, omogućuju razvijanje zavičajne pismenosti.

- Upravo u toj komunikaciji i interakciji sa zavičajnim temama, učenici tragaju za zavičajnim vrijednostima te aktivno uče i ostvaruju komunikaciju s kulturom, zavičajem, baštinom i svega onoga što ih okružuje, i zapravo govorimo o ugrađivanju tih zavičajnih vrijednosti u njihov osobni identitet. Puno je tih kaštela, mi smo izabrali samo neke koji su bili nama pristupačni, gdje smo imali literaturu, izvore, gdje smo se mogli kretati.

Posjetili smo i detaljnije istraživali kaštel Šumber, Kožljak i Kršan, koji se nalaze na našem području. Zašto ova igrica? Zato jer je nakon korone sve bilo digitalno i taj digitalni svijet jednostavno nas je "pojeo". I onda smo tražili nešto fizički, nešto što možemo zajednički raditi. Sudjelovanjem u jednoj ovakvoj igrici, učenici uče kroz iskustvo, razvijaju i međusobnu suradnju i komunikaciju.

Na ovaj se način puno više nauči, jer nije bitno toliko činjenično znanje, koliko je bitna ta primjena znanja, jer možemo znati puno toga, ali ako to ne znamo primijeniti ili ako ne znamo čuvati onda čemu uopće to znanje, rekla je Muškardin. Uz spomenute kaštele na Labinštini, u sklopu terenske nastave posjetili su i Kuću kaštela u Momjanu te kaštel Morosini-Grimani u Savičenti.

(Snimio Milivoj Mijošek)Maurizio Levak (Snimio Milivoj Mijošek)

Zabava za noniće i unuke

Maurizio Levak, stručnjak za srednjovjekovnu povijest, za lokalnu povijest i kulturnu baštinu, istaknuo je da su kašteli vrlo važan dio istarske srednjovjekovne povijesti, jer su oni bili centri moći.

- Kašteli su i danas prisutni u našem okolišu, nisu svi preživjeli do danas, ali oni su danas dio ne samo naše povijesti, nego i kulturne baštine. Drago mi je da je kod nas velik dio tih kaštela danas obnovljen i možemo ih obići, što nije bio slučaj prije nekoliko desetljeća, za što također treba pohvaliti mnoge institucije i stručnjake koji su na tome radili. Mi povjesničari često smo s nosom u knjigama, pišemo radove koje razumije samo struka, ali ovakvi projekti prenose znanje široj publici, na zanimljiv i pristupačan način.

I namijenjeni su svima, i za staro i mlado. Ovu igru mogu igrati nonići s unucima. Ovo je način kako se na jedan lijep, pitom i pristojan i sažet način može naše znanje o prošlosti na zabavan način širiti i kako ljudi mogu biti upućeniji u svoju prošlost. Ovo je priča o kaštelima, jedna sjajna igra koja će motivirati sigurno njezine igrače da nauče puno toga, rekao je Levak.

Kako je najavljeno, igra Tragom kaštela bit će podijeljena svim srednjim školama u Istri, čime će još veći broj učenika imati priliku na inovativan način učiti o bogatoj povijesti i kulturnoj baštini svoga zavičaja.

(Snimio Milivoj Mijošek)Nina i Agata (Snimio Milivoj Mijošek)

Pravila igre

Pravila igre predstavile su učenice 3. razreda Nina i Agata. Igra se na ploči s kartom Istre, a igrači koriste figurice i bacaju kockicu kako bi napredovali. Cilj je obići sve kaštele i točno odgovoriti na pitanja koja se nalaze na pripadajućim karticama. Ako igrač ne zna odgovor, preskače krug i ima priliku pronaći informacije u popratnom tekstu. Pobjednik je onaj tko prvi prođe sve kaštele i vrati se u Labin, gdje je start i cilj igre.

- Svatko od nas iz razreda izabrao je jedan kaštel, istražili smo ih, sami smišljali pitanja za igru i to je svima, sigurna sam, bilo poučno i zanimljivo. Za većinu kaštela nismo ni znali da postoje, tako da je to bilo nešto novo za nas, rekla nam je Nina, dok je njena vršnjakinja Tara istaknula da je cijeli proces istraživanja kaštela bio zanimljiv i simpatičan, a osobito kad su saznali da će zajednički kreirati igru.

Igra Tragom kaštela bit će podijeljena svim srednjim školama u Istri, čime će još veći broj učenika imati priliku na inovativan način učiti o bogatoj povijesti i kulturnoj baštini svoga zavičaja.

(Snimio Milivoj Mijošek)(Snimio Milivoj Mijošek)

Kašteli kao vrijednost unutrašnje Istre

Prije nekoliko godina otvorena je i Kuća kaštela u Momjanu, projekt Istarske županije i Grada Buja realiziran uz potporu EU-a putem Programa prekogranične suradnje Italija - Hrvatska 2014.-2020., a koji su labinski učenici nedavno posjetili.

- Temeljem strateškog pristupa županijskog Odjela za kulturu, upravo su kašteli prepoznati kao vrijednost unutrašnje Istre i nešto što treba posebno valorizirati, rekao je tada istarski župan Boris Miletić, podsjetivši na županijske projekte koji valoriziraju kulturnu baštinu - Kuću fresaka u Draguću, Hižu od besid u Pazinu, Centra za nematerijalnu kulturu u Pićnu ili mediteranskog plesnog centra u Svetvinčentu.

Kuća kaštela, koja objedinjuje prezentacije svih istarskih kaštela, prostire se na tri etaže koje se sastoje od informativno-turističkog djela u sklopu kojeg su predstavljene poznate obitelji i proizvodi Momjanštine, radnog prostora za gostovanje znanstvenika i umjetnika te izložbe posvećene Momjanu i njegovim žiteljima.

Sadržaj realiziran u suradnji s Istarskom županijom

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter