škola kao simbol buđenja ideja

Novigradsko proljeće: Kulturno-obrazovna manifestacija jedinstvena u Hrvatskoj

| Autor: Zvonimir Guzić


Novigradsko proljeće je kulturno-obrazovna manifestacija, jedinstvena u Hrvatskoj, koja već desetljećima okuplja nadarene učenike osnovnih i srednjih škola iz cijele zemlje, organizirana kroz Školu stvaralaštva.

Već 35. godinu za redom održava se u Novigradu tijekom ožujka ili travnja u organizaciji Osnovne škole Rivarela u suradnji s Agencijom za odgoj i obrazovanje, Ministarstvom znanosti, obrazovanja i mladih Republike Hrvatske, te lokalnim vlastima grada Novigrada.

Sedmodnevni program

Ovogodišnji sedmodnevni program bio je obuhvaćen nizom kreativnih radionica, na kojima je sudjelovalo 340 iznimno motiviranih i darovitih učenika osnovnih škola u jezično-umjetničkom području uz asistenciju 44 učitelja, nastavnika i stručna suradnika, a održavao se pod zajedničkom temom Putovanja.

(Škola stvaralaštva)(Škola stvaralaštva)

Cilj programa je potaknuti učenike na suradnju, istraživanje, stvaranje i izražavanje kroz praktičan i interaktivan rad u manjim grupama.

- Novigradsko proljeće je jedinstven susret kreativnosti, umjetnosti i mladenačkog entuzijazma i simbol buđenja novih ideja, istraživanja, umjetničkih izraza koji oplemenjuju. U ovom inspirativnom okruženju mladi talenti imaju priliku razvijati svoje vještine, učiti jedni od drugih i stvarati djela koja izlaze iz okvira učionica i dotiču srž umjetnosti. Ovakvi projekti ne samo da potiču razvoj mladih talenata već osiguravaju budućnost hrvatske kulture čuvajući naš identitet i stvarajući nove generacije pisaca glazbenika, slikara i kreativnih mislilaca, rekla je Aleksandra Krt, ravnateljica Osnovne škole Rivarela.

Mnogobrojne radionice od likovne, književne (proza i poezija), dramske, filmske, medijske, glazbene, novinarske, znanstvene do multimedijalne i računalne, rezultirale su konkretnim proizvodima poput predstava, izložbi, snimki, pjesme, novina i sličnih radova.

U sklopu škole u Centru za manifestacije i kulturu u Novigradu održan je i dvodnevni stručni skup "Umrežavanje kao oblik podrške darovitim učenicima" kojeg su organizirali Agencija za odgoj i obrazovanje, Sveučilište Jurja Dobrile Pula, Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti i Osnovna škola Rivarela iz Novigrada.

(Škola stvaralaštva)(Škola stvaralaštva)

Cijela manifestacija prošla je pod budnim okom predsjednice državnog povjerenstva za Školu stvaralaštva i Novigradskog proljeća Mirele Barbaroša Šikić, koja je ujedno i viša savjetnica za hrvatski jezik u Agenciji za odgoj i obrazovanje.

- Ono što je bitno za Školu stvaralaštva je da ona okuplja potencijalno darovite učenike, prije svega od petog do osmog razreda osnovne škole, koje kroz dvadeset radionica vode profesionalni umjetnici, glazbenici, redatelji, dramaturzi. U svemu tome najvažniji je stvaralački proces koji iznjedri kreativne dječje radove. Na samom kraju Škole onda prezentiramo što se sve može napraviti kroz tjedan dana kad se spoji dobra ekipa i kad djeca puna entuzijazma rade ono što vole, rekla je Barbaroša Šikić na završnoj priredbi naziva "Završno putovanje" gdje su učenici kroz trinaest točaka scenskog nastupa u dvorani CMIK-a pokazali završne radove iz raznih kulturno-umjetničkih područja.

Novigradsko proljeće je ove godine posjetila i ministrica kulture i medija Nina Obuljen Koržinek koja je nakon obilaska radionica predstavila dva slična projekta svoga ministarstva; "Ruksak (pun) kulture" koji nastoji umjetnost i kulturu učiniti dostupnu svoj djeci, s naglaskom na one u ruralnim područjima RH, te projekt "Rođeni za čitanje" gdje se djecu od najranije predškolske dobi potiče na čitanje.

Sama Škola stvaralaštva djeluje već 49. godinu, od čega je održano 35 Novigradskih proljeća u kojima je sudjelovalo više od 10.000 darovite djece i oko 3500 kreativnih učitelja.

(Škola stvaralaštva)(Škola stvaralaštva)

- Sve je nastalo iz početnog entuzijazma koji se onda pretvorio u vrijednost koja traje. Ambicija nam je još proširiti regionalnu mrežu učenika. Ovo nije škola u onom klasičnom tradicionalnom smislu, ali ona uvijek izbaci mnoštvo kreativnih uradaka iz spektra različitih područja. Djeca tu stvaraju nešto novo iz svega onog što im je dostupno. Radi se o čistoj kreativi u fenomenalnom opuštajućem okruženju Novigrada koje iz njih izvlači posebne emocije, rekao je ravnatelj Agencije za odgoj i obrazovanje Tomislav Paljak.

Prvobitna manifestacija Škole stvaralaštva koja je predhodila Novigradskom proljeću odvijala se u Novalji pod nazivom "Listopad u Novalji" 80-ih godina prošlog stoljeća. Sve je krenulo skromno i u programu je sudjelovao mali broj učenika, no s vremenom se popularnost škole proširila pa se i sve više učenika htjelo okusiti u jedinstvenom programu za nadarenu i motiviranu djecu. Kako se 1989. godine "Listopad u Novalji" ugasio, tadašnja ravnateljica Osnovne škole Rivarela u Novigradu, Davorka Parmač, pokrenula je inicijativu premještanja Škole stvaralaštva u Novigrad koja je zaživjela već sljedeće godine premijernim izdanjem Novigradskog proljeća.

- Ja sam bila u Novalji dvije godine prije te moje odluke i jako mi se svidjelo tamo. 1989. godine jedan je učenik trebao ići sa mnom u Novalju, no netom prije nego što se trebao održati, "Listopad u Novalji" se ugasio. Taj učenik je bio izrazito tužan pa je napisao jedno pismo koje smo poslali u školski list te je netom poslije završilo i u Glasu Istre. Mene je to potaknulo da vidim što mogu napraviti da se Škola stvaralaštva premjesti u Novigrad, o samoj inicijativi i pokretanju sad već tradicionalne školske manifestacije u Novigradu, rekla je na jednoj od ovogodišnjih radionica osnivačica Novigradskog proljeća, bivša ravnateljica Parmač.

Važna obljetnica

Seljenje u Novigrad rezultiralo je sudjelovanjem djece iz više regija i županija, a zanimljivo je i da su neki polaznici škole danas postali voditelji radionica. Doris Kovačić, voditeljica radionice pjevanja, i Damjan Vasiljević, voditelj skladateljske radionice, davne 1990. godine su bili polaznici Novigradskog proljeća da bi ih ljubav prema glazbi i stvaralaštvu vratila u Novigrad u ulozi voditelja.

Ovogodišnja 35. obljetnica bila je prilika i da se mnogi sudionici Novigradskog proljeća ponovo okupe i prisjete lijepih trenutaka koje su proveli radeći u Školi stvaralaštva.

- Novigradsko proljeće vrijedno je jer želi osvijestiti narod da mu trebaju daroviti ljudi za koje se treba posebno brinuti. Darovita djeca uvijek su bila dragocjena i trebala bi nositi kulturu i znanost te sve ono što je potrebno za dušu jednog naroda, rekla je na jednoj od radionica Margarita Vrbanović, bivša predsjednica Škole stvaralaštva.

(Snimio Zvonimir Guzić)(Snimio Zvonimir Guzić)

Škola stvaralaštva "Novigradsko proljeće" dobila je 2017. godine posebno priznanje i postala "Europska točka darovitosti" (European Talent Points), kao jedna od 350 članica iz 39 europskih zemalja, odnosno 19 europskih centara (European Talent Centres).

Manifestacija je pokrenuta s ciljem poticanja kreativnog izražavanja, kulturne razmjene i razvijanja darovitosti kod mladih. Kroz godine je postala simbol izvrsnosti u radu s djecom i mladima te važan dio hrvatskog obrazovnog sustava.

Učenike za sudjelovanje predlažu njihovi mentori ili učitelji, a izbor se temelji na pokazanoj darovitosti, motivaciji i interesu za određeno područje. Također se vodi računa o ravnomjernoj zastupljenosti škola iz cijele Hrvatske. Za mnoge učenike, Novigradsko proljeće predstavlja prvo iskustvo ozbiljnog stvaralačkog rada u profesionalnim uvjetima. Manifestacija im često služi kao poticaj za daljnje obrazovanje i karijerni razvoj u umjetnosti, znanosti ili medijima. Mnogi bivši sudionici kasnije postaju priznati umjetnici, znanstvenici, novinari i kulturni djelatnici.


Podijeli: Facebook Twiter