Ljiljana Miloš i Nina Vretenar, sestrične iz Raklja, a koje vezuje i kumstvo, strast prema prirodi i prirodnoj kozmetici nedavno su odlučile pretočiti u brend Shantula.
U malom laboratoriju u Raklju, razvile su paletu kozmetičkih proizvoda, od maslaca, pilinga, losiona i gelova za tijelo, umivalica, krema i seruma za lice, labela, sredstva protiv komaraca, krutih šampona i proizvoda za sunčanje. U šetnji rakljanskim obroncima, gdje inače beru kadulju, ispričale su nam kako su tragom prirodnih rješenja promijenile svoje živote.
- Krenule smo u priču s istraživanjem eteričnih ulja jer moj najmlađi sin ima autizam i ADHD. Ljiljana i ja smo tražile alternativu za njega jer je jako motorički aktivan, pa smo tražile nešto što bi ga primirilo. I prije smo koristile prirodne proizvode, i onda smo si naučile same raditi deterdžent za robu, tablete za perilicu posuđa, deterdžent za pranje suđa i razne balzame. Maknule smo se od kemikalija i počele koristiti samo prirodno. Velik broj istraživanja o kojima smo čitale, zapravo govore da kemijski sastojci koji su dio svih tih proizvoda, djeluju na psihomotorički razvoj, priča nam Nina.
Put ih je odveo do Mireille Aromatherapy iz Zagreba, gdje su od farmaceutske tehničarke i aromaterapeutkinje Mirele Ilenić, koja stoji iza mnogih domaćih brendova kozmetike, stekle znanje i vještine. Nakon završenog tečaja i brojnih edukacija, počele su izrađivati kompleksnije pripravke i kreme. Ljiljana je potom, nakon što je ostala bez posla, odlučila otvoriti vlastiti obrt zahvaljujući poticajima za samozapošljavanje.
Znanje i vještina
- Uvijek svi mislimo da je to komplicirano i teško, a u biti je jako jednostavno. Ništa teže nego raditi kolače. Prijavila sam se za jednu rođendansku radionicu i tu me prirodna kozmetika kupila. I onda su uslijedile treća, četvrta, peta radionica, što smo u vrijeme korone pratile online. Mirela nam je uvijek spremna pomoći i vjetar nam je u leđa, kaže nam Ljiljana.
Dodaju da često prilagođavaju formulaciju koju im je farmaceutkinja napravila, a potom ju nadograđuju ovisno o proizvodu.
- Zna se dogoditi da netko traži kremu ili ulje bez mirisa jer im smetaju, pa napravimo proizvod koji je mirisom neutralan, kažu sugovornice. Ističu da prate trendove, pa tako svako toliko ubace nešto novo u ponudu. Ovog ljeta su im pravi hit bila ulja za sunčanje sa šljokicama i jelly za sunčanje za kojima su pomahnitali i mladi i stariji.
Obje su se, kažu, prije nekoliko godina potpuno prebacile na prirodnu kozmetiku, i to onu koju same proizvode.
- Ne kupujemo ništa od drogerijskih proizvoda. Ovo je prirodno, ne zagađuje, nema kemikalija. Prosječna žena prije nego izađe ujutro iz kuće na sebe stavi oko 400 različitih kemikalija. Šamponi, regeneratori, parfemi, šminka. Brdo toga i to nikako nije zdravo za kožu. I kada počneš koristiti prirodne alternative osjetiš ogromnu razliku. Kao da ti koža prodiše. Potpuno je drugačiji osjećaj, priča nam Nina.
Na to se nadovezuje Ljiljana ističući da je prešla na prirodnu kozmetiku zbog sebe, ali i ekologije.
- Nitko se nije time išao baviti da bi se obogatio, ideš to raditi iz svog uvjerenja, i da pomogneš sebi i okolici, kaže nam Ljiljana.
Otkrila je da se u poslovanju susreću s izazovima, kao primjerice to da mali OPG-ovci, kao i velike tvrtke poput Plive, podliježu istim propisima i skupocjenim ispitivanjima, što je u drugim državama mnogo jednostavnije regulirano.
A prema reakcijama kupaca, izgleda da su i oni objeručke prigrlili prirodne i homemade pripravke. Shantula kreme i serumi sadrže pažljivo odabrane sastojke poput biljnih ulja, maslaca, emulgatora, eteričnih ulja i hidrolata. U svakoj interakciji s kupcima, prvo pitanje je kakav tip kože imaju kako bi im mogle pružiti personaliziran savjet i proizvod.
- Kupci su jako dobro prihvatili proizvode, nismo očekivale takav odaziv. Krenulo je preko preporuka, prvo smo prijateljicama dijelile i poklanjale proizvode, a onda su veliku ulogu odigrale društvene mreže. I lani smo onda počele sa sajmovima. Imamo stalne klijente, a najdraže nam je kad nam kažu da smo im riješile problem lica. Jednoj klijentici smo nekoliko puta radile kremicu za lice jer ima jako kompliciranu kožu lica. Isprobala je nekoliko uzoraka i iz petog pokušaja smo pronašle optimalnu, pričaju nam sugovornice.
Za njihovu su kozmetiku zainteresirane sve generacije. Mlađe osobe sklonije su umivalicama, pa je tako uvijek tražen prašak za pranje lica od kadulje i gline, osobito jer je to proizvod kojeg baš i nema na tržištu. A usto, ima i efekt pilinga zbog usitnjene kadulje. Stariji odabiru okoloočnu kremu koja, kako uglas kažu, mijenja teksturu kože.
- Nije da će postojeće bore nestati, ali sprječava nastanak novih i koža bude nahranjena i puno mekša, kažu nam sugovornice.
Podijelile su i korisne savjete za njegu kože za ovo jesensko razdoblje.
- Svaka koža treba hidrataciju. U biti je najbitnije čišćenje i hidratacija kože. Koraci koje radimo u toj njezi lica su čišćenje, hidratacija, okoloočna i hidratantna krema te uljni serum koji zatvori vlagu gdje treba. I to bi trebalo prakticirati ujutro i navečer. Čišćenje powder cleaner, a za hidrataciju hijaluronski serum ili serum s kolagenom i elastinom te hidratantna krema. I na kraju, uljni serumi od kadulje, pojašnjavaju sugovornice.
Na pitanje gdje pronalaze inspiraciju, kažu da, kada jednom uđete u taj svijet, ideje dolaze same od sebe.
- Volimo isprobavati. Stalno smo vani i šetamo, pa ustvari u prirodi pronađemo inspiraciju. Razmišljamo kako bi mogle nešto iskoristiti i onda kemijamo, kažu nam šantule, ne krijući koliko ih ovaj posao ispunjava.
Ističu da je rad na šalteru ili onaj u prirodi i laboratoriju neusporediv, kao i to što si same diktiraju tempo rada.
- Puno više kupuju naši, strani gosti su više u potrazi za suvenirom u vidu sapunčića. No, znali smo slati i u Njemačku. Cijene su nešto više nego komercijalna, drogerijska kozmetika. Sirovine su jako skupe, ali i ambalaža, kažu nam sugovornice dodajući da je dio kupaca u potpunosti prešao na prirodnu kozmetiku i kupuju sve proizvode, za njegu od glave do pete.
"Shantula" se ne zaustavlja samo na kozmetici. Želja za smanjenjem plastike i količine ambalaže odražava njihovu predanost ekologiji.
- Ako koristimo plastiku, to je reciklirana plastika, a fokusirale smo se i na staklo. A imamo namjeru uzimati ambalažu, da nam ju ljudi vraćaju i da ju ponovno koristimo, da smanjimo otpad, kažu nam rakljanske šantule.
Također, kontinuirano razvijaju nove proizvode kako bi zadovoljili različite potrebe svojih kupaca, a osim kadulje koja se često može pronaći u njihovim bočicama, koriste i mljeveni ružmarin, citronelu, kokosovo pjenilo…Ističu da ne vole da im proizvodi stoje na policama, jer nemaju predug rok trajanja.
- Dosta još isprobavamo, kemijamo. Nešto izbacujemo i ubacujemo novo. Imale smo pjenicu za lice i ona nam je bila super dok nismo napravile prašak, kažu nam šantule.