ORGANUM HISTRIAE

Duo Đuzel - Ljuban nastupio u župnoj crkvi sv. Servula u Bujama: Kraljevski duo za kraljicu instrumenata

Ivan Đuzel i Ursa Ljuban (Snimio Robert Krajcar)

Ivan Đuzel i Ursa Ljuban (Snimio Robert Krajcar)


U jednoj od najljepših sakralnih baroknih građevina Istre, župnoj crkvi Svetog Servula u Bujama, održan je treći koncert ovogodišnjeg 24. Međunarodnog orguljskog festivala ORGANUM HISTRIAE.

- Ovom prigodom blještavi zvuci trube uz pratnju veličanstvene kraljice instrumenata pozvali su ljubitelje visokog baroka da prikladno pozdrave sjaj ljeta i pripreme se nježni smiraj kojeg pruža topla, istarska jesen. Iako bujska župna crkva žudi za češćim posjetima, pa i slučajnih prolaznika, ona nikada ne razočara – nudi gotovo savršenu akustiku i plijeni pozornost očiju, koje se posebno zaustavljaju na velebnom kućištu orgulja koje je izgradio poznati istarski drvorezbar Osvaldo Piazza, dok je za sam instrument zaslužan najslavniji učenik Petra Nakića, Gaetano Callido. Ovoj čaroliji pridonio je i naš mlad, ali iskusan duo Đuzel – Ljuban. Pomno odabranim programom privukli su pažnju nekoliko generacija, od najstarijih lokalnih žitelja, do vrtićkih i osnovnoškolskih mališana koji su na kraju koncerta zatražili i autograme vrhunskih glazbenika, sažima dojmove Elena Roce, predsjednica Udruge za promoviranje i očuvanje orguljaške baštine 'Organum Histriae'.

Mekan i topli zvuk

Ona ističe da je na ovom koncertu u Bujama Ivan Đuzel, prvi trubač Orkestra Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu i The World Orchestra, pedagog i vrsni solist, pokazao kako dobro barata s nekoliko vrsta instrumenata, a nije mu strano niti zalaženje u ostale žanrove poput jazza.

- Mekan i topli zvuk nošen dugačkim i ekspresivnim frazama nježno se stapao s Callidovim orguljama, ali kroz improvizirane ornamente se dovoljno isticao kao solistički instrument.

Đuzel je posebno dotaknuo srca mnogih slušatelja vrlo muzikalnim izvedbama poznatih vokalnih djela, te vrlo vjerno imitirao pjevačku agogiku, bilježi Elena Roce.

Napominje i da Ursa Ljuban, istaknuta hrvatska orguljašica novije generacije, inovativna pedagoginja i pokretačica brojnih inicijativa kroz koje već nekoliko godina uspješno privlači one najmlađe, te odgaja nove generacije zaljubljenika u orgulje, pokazala je iskustvo, staloženost i mudar odabir registracija, primjerenih repertoaru.

- Unatoč činjenici da je ovim orguljama potrebna jedna sveobuhvatna mehanička obnova koja bi riješila brojne probleme, Ljuban je vješto ovladala pomalo neravnom klavijaturom i bez problema izvela dugačak i zahtjevan program, ističe Roce.

Napominje i da su solistička djela za orgulje iz pera talijanskih majstora, obuhvaćala razdoblje druge polovice 16. stoljeća do druge polovice 19. stoljeća. Girolamo Frescobaldi, Padre Davide da Bergamo, Julije Bajamonti i Domenico Zipoli, imena su koja su dali veliki doprinos glazbi za instrumente s tipkama, a fascinantna je poveznica s vokalnom glazbom, posebice utjecaj talijanskog bel canta i opere koji je nekim posjetiteljima u Bujama čak izmamio osmijeh na lice. mn

Vlastite obrade

- Druga poveznica glasa i orgulja nalazi se u regularnom repertoaru dua Đuzel – Ljuban, po čemu su i prepoznatljivi u Hrvatskoj, a to su njihove vlastite obrade popularnih opernih/sakralnih arija – za ovu prigodu izveli su ''Ave Maria'' (V. Vavilov – pogrešno se pripisuje G. Cacciniju) i ''Pietà, Signore'' (A. Stradella).

Odmak od talijanske glazbe i pravu kraljevsku raskoš popraćenu dugačkim pljeskom, umjetnici su dočarali kroz Suitu za trubu i orgulje u D – duru G. F. Händela (HW 341), te poznatim djelom Jeremiaha Clarkea, Trumpet voluntary, poznatim još pod nazivom, The Prince of Denmark's March.

Po završetku koncerta velik dio publike zaputio se na kor gdje su, kao i na prethodnom koncertu, mogli izbliza vidjeti ove unikatne spomenike kulture, instrumente koji pričaju jednu gotovo zaboravljenu priču, a sastavni je dio naše baštine, našeg identiteta, zaključuje Elena Roce.

Povezane vijesti


Podijeli: Facebook Twiter