Priče o obilježjima i logotipovima automobilskih tvrtki, koje su važan element prepoznatljivosti, adut poslovanja mogle bi ispuniti čitavu knjigu. Ovo su najzanimljivije…
Znakovi proizvođača automobila vrlo su prepoznatljivi i, premda nemaju sve uspješne tvrtke jasno definirane logotipove, mnogi od njih među najpoznatijim su korporativnim simbolima na svijetu. To nije nužno povezano sa stvarnom tržišnom pozicijom neke tvrtke…
Primjerice, Mitsubishijev je logo prepoznatljiviji od Toyotinog, a Alfa Romeov od Fiatovog. Neke tvrtke neprestano nešto eksperimentiraju i razmjerno često mijenjaju logotip, druge ga se pak drže od samih početaka uz minimalne ili čak nikakve izmjene.
Neki znakovi simboliziraju određene kvalitete brendova, drugi su neočekivani, gotovo ironični: možete li zamisliti da je postojao proizvođač sportskih automobila, britanski Gordon-Keeble, koji je za simbol odabrao kornjaču, životinju poznatu po sporosti?
Propeti konjić povezuje Ferrari i Porsche
Cavallino rampante, Propeti konjić, slavni Ferrarijev znak na žutoj podlozi koja simbolizira grad Modenu, u I. svjetskom ratu se nalazio na avionu talijanskog zrakoplovnog asa Francesca Baracce, pilota s čak 34 zračne pobjede. Njegova je majka, nakon jedne od pobjeda, mladom Enzu Ferrariju preporučila da bi njegovi automobili mogli nositi taj iznimno cijenjeni znak.
Velika je to bila čast za Ferrarija, mladića skromnog podrijetla, dobiti ne samo dopuštenje, nego i obavezu korištenja znakovlja možda i najpoznatijeg talijanskog ratnog heroja. Zanimljivo je, međutim, kako Ferrari nije jedina tvrtka koja koristi ovu figuru, isto radi i njihov možda najveći prirodni rival među proizvođačima sportskih automobila, Porsche.
Ta je tvrtka, osnovana 1947., iste godine kad i Ferrari, s ne manje značajnom poviješću i pretpoviješću, kao integralni dio svog zraka odabrala propetog konjića iz grba grada Stuttgarta. Heraldičari pretpostavljaju kako je i podrijetlo Baraccinog propetog konjića inicijalno bilo povezano upravo s grbom Stuttgarta!
Po nikad dokazanoj teoriji, Baracca je navodno znak preuzeo s jednog od aviona koje je srušio, a koji je pripadao nekom stuttgartskom pilotu.
Indijanci u srcu Češke
Za razliku od mnogih drugih amblema, za znak tvrtke Škoda se točno zna kada je i kako nastao. Jedino što nitko nema pojma tko mu je autor i što zapravo predstavlja.
Po završetku I. svjetskog rata koncern Škoda je u potrazi za novim vizualnim identitetom raspisao natječaj, na koji je stiglo oko 300 radova. Za novi simbol koncerna odabrana je krilata strijela unutar kruga, no što to točno predstavlja i tko je predložio to rješenje, danas nitko ne zna.
Po poznatoj teoriji znak je odabran zato što je nekoliko čelnih ljudi tvrtke bilo u Americi i kao suvenir donijelo indijanske perjanice.Ipak, premda je popularni naziv ovog, nekada plavog, a od 1994. zelenog znaka ‘Crveni Indijanac’, nitko ne zna ima li on uistinu ma kakve veze s američkim domorocima.
Horoskop kao izvor inspiracije
Jedna od razmjerno jednostavnih i ne pretjerano rijetkih načina odabira znaka uključuje horoskopske znakove osnivača tvrtke. Ferruccio Lamborghini je iz tog razloga odabrao amblem bika, a većim dijelom bogate povijesti njegove tvrtke i imena modela nosila su poveznicu s rasnim bikovima i koridom.
Carlo Abarth je pak rođen u znaku škorpiona, što je dotičnu beštiju dovelo i na znak njegove tvrtke, danas revitaliziran na sportskim inačicama Fiata 500.
Vikinški brod, simbol tvrtki Rover i Lada
Na prvi pogled zasigurno bismo očekivali da neka od skandinavskih tvornica automobila za svoj simbol odabere vikinški brod. No umjesto onih koje volimo nazivati potomcima Vikinga za znakovlje u obliku Hogarovog radnog mjesta odlučili su se jedna engleska i jedna ruska tvornica.
Prvi je bio Rover, koji je još u 19. stoljeću odabrao simbol drakkara iz pomalo čudnog razloga: riječ ‘rover’ na engleskom označava lutalicu, poglavito onog koji luta morima, a Vikinzi su bili i ostali vjerojatno najpoznatiji narod takvih pomorskih lutalica. Mnogo kasnije, i najveća će ruska tvornica automobila VAZ odabrati vikinšku lađu kao simbol svojih izvoznih automobila.
U SSSR-u i još nekim istočnim zemljama ti su automobili prodavani pod brandom Žiguli (pisanom ćirilicom). No za izvozne je potrebe smišljeno jednostavno i efektno ime Lada, koje ni na kojem od važnijih svjetskih jezika nema neke negativne konotacije.
To ime, vrlo slično našoj riječi ‘lađa’, u ruskom označava vikinški brod, a Vikinzi su odigrali važnu ulogu u povijesti Rusije.
Španjolsko-švicarska tvrtka iz Francuske
U slučaju nekada znamenite tvrtke Hispano-Suiza globalizacija je počela dok još nisu ni znali za tu riječ. Tvrtka, čije ime doslovno označava spoj Španjolske i Švicarske, bila je u španjolskom vlasništvu, s glavnim konstruktorom Švicarcem, Marcom Birkgitom, ali je produkcija automobila bila koncentrirana u Francuskoj.
Stoga je danas promatramo kao integralni dio najsvjetlije epohe francuskih proizvođača luksuznih i sportskih automobila. Neposredno nakon I. svjetskog rata njihove se automobile opravdano moglo smatrati tehnički najnaprednijima na svijetu.
Ponajprije zahvaljujući iskustvima koje su Birkgit i njegovi ljudi stekli u razvoju avionskih motora tijekom rata. Usprkos proizvodnji u Francuskoj, na znaku tvrtke uvijek su se kočoperile španjolska i švicarska zastava.
Neistinit mit o propeleru koji se okreće
Kad je Rapp Motorenwerke 1917. dobio nove ime Bayerische Motoren Werke, skraćeno BMW, registriran je novi logo, krug u čijem središtu se nalaze dva plava i dva bijela polja. Te su boje simboli Bavarske, no kako je zabranjena upotreba državnih obilježja u komercijalne svrhe, izokrenut je redoslijed, pa je prvo polje postalo plavo.
Kada je 1929. u jednoj reklami logo uspoređen s propelerom aviona koji se okreće, nastao je netočan mit kako BMW-ov znak predstavlja upravo to.
Zanimljivo je spomenuti kako je jedan proizvođač automobila ipak imao frontalni prikaz aviona kao svoj znak… To je bio švedski Saab, slavna tvrtka čija je automobilska proizvodnja propala, a danas proizvodi jedan od najboljih lovaca-bombardera JAS 39 Gripen.
Složna braća Maserati grade
Alfieri Maserati bio je neformalni vođa među šestoricom braće, koja su sudjelovala u stvaranju jedne od najglasovitijih talijanskih marki. Zapravo je postojao i sedmi brat, također nazvan Alfieri, no on je preminuo još u vrlo mladoj dobi, pa su roditelji dali njegovo ime sljedećem sinu.
Osim Alfierija drugog, i Carlo, Bindo, Ettore i Ernesto bili su uključeni u razvoj talijanske automobilske industrije, kao i kasnije porodične tvrtke, dok se Mario posvetio slikarstvu, ne pokazujući nikakav interes za automobile i mehaniku. Možda mu je stoga bilo dosadno na porodičnim skupovima, no i on je pridonio legendi.
Osmislio je i dizajnirao čuveni Maseratijev znak s trozupcem, inspiriran jednim od simbola Bologne, gdje je tvrtka osnovana, Neptunovim kipom s Piazza Maggiore.
Zvijezda sa stare razglednice
Mercedes je početkom 20. stoljeća bio jedan od najuglednijih svjetskih proizvođača automobila, no nedostajao im je prepoznatljiv logotip. Po legendi, sinovi Gottlieba Daimlera, Paul i Adolf, prisjetili su se kako je njihov otac svojedobno poslao majci razglednicu Kölna na kojoj se jasno vidjela tvornica Deutz, u kojoj je tada radio, iznad nje nacrtao zvijezdu i napisao kako će zvijezda jednog dana obasjati i njegovu vlastitu tvornicu.
Tvrtka Daimler 1909. u sjećanje na tu razglednicu patentirala dva dizajna Mercedesovog logotipa, trokraku i četverokraku zvijezdu. Za korištenje su odmah odabrali trokraku inačicu, koja se od 1910. nalazi na prednjem dijelu vozila, simbolizirajući korištenje Daimlerovih motora na kopnu, vodi i u zraku.
Ne baš posve munjevita munja
Munja je vrlo prikladan simbol za proizvođače automobila i drugih motornih vozila, posebice je bila popularna kod britanskih proizvođača motocikala poput tvrtki Triumph i Vincent, koji su modele nazivali po njoj. Istim je putem krenuo i Opel, koji je 1930. nazvao 1-tonski kamiončić Blitz, što je njemački naziv za munju.
Na tom se modelu prvi put pojavio i simbol munje, premda ga se i ne bi baš moglo nazvati osobito munjevitim ili brzim. Nakon II. svjetskog rata popularni se logotip polako počeo seliti i na druge Opelove modele i na kraju je standardiziran.
Kako se kalio švedski čelik
Kad je 1926. osnovana tvrtka Volvo, odabrali su kao svoj logotip jedan od najstarijih simbola zapadne civilizacije, krug sa strelicom uperenom prema gore. U starom je Rimu to bio simbol boga Marsa, a kasnije je počeo označavati muški spol, ali i željezo.
Kako je proizvodnja čelika odavno jedna od specijalizacija švedske industrije, simbol je bio jasno prepoznatljiv, a usto je asocirao na čvrstoću i kvalitetu, značajke koje će kasnije uistinu nerijetko biti povezivane s ovom švedskom markom.