(Foto Novi list)
Luksuzan i upečatljiv limeni ljubimac ono je što mnogi ljubitelji oktana sanjaju voziti barem jednom u životu. U nekim slučajevima vozilo postaje neizostavni dio vozača pa tko, stoga, može zamisliti Jamesa Bonda bez njegovog Aston Martina, Batmana bez Batmobila ili Austina Powersa i Mr. Beana bez njihovih Minija?
Najvredniji i najslavniji modeli automobila, koliko god bili slavni, ne pronalaze se na svakom koraku, a i iznos za koji ga možete dobiti uvijek je lijepa svotica. Magazin CEOworld napravio je popis najskupljih automobila na svijetu u 2023. godini. Na tom dojmljivom i zavidnom popisu odreda se nalaze luksuzni automobili, a pomaže i to kada vozilo ima sportski predznak.
Kada bi se zbrojile vrijednosti najskupljih 50 automobila, iznos ispod crte bio bi vrtoglavih 247,4 milijuna dolara pa tko voli, nek’ izvoli. Raznorazni Bugattiji, McLareni, Paganiji, Ferrariji i drugi svjetski prestižni automobili našli su se na navedenoj listi.
Oni koji se pravom mogu nazvati samom kremom luksuza, našli su se među deset najvrjednijih. U Top10 nalaze se čak četiri modela Bugattija, a s dva automobila zastupljeni su Pagani i Rolls Royce.
Na vrhu tog prestižnog popisa ponosno sjaji Rolls-Royce Boat Tail. S cijenom od otprilike 28 milijuna dolara, luksuz i komfor stanuju u svakom dijelu ovoga vozila, kako u linijama eksterijera, tako i u udobnosti interijera. Ovaj model automobila, koji ima pomični krov, dolazi u morsko-plavoj te u zlatnoj boji, a inspiriran je trkaćim jahtama s početka dvadesetog stoljeća. Vanjski izgled automobila podsjeća na drvene forme brodskoga trupa, a kada se stražnji dio auta poput krila otvori, putnici mogu posegnuti u hladnjak za šampanjac, hlad potražiti u sjeni suncobrana, potražiti srebrni pribor za jelo, koktel za stolić i pripadajuće stolce te mnoge druge nesvakidašnje dijelove opreme za automobil. Iz Rolls-Roycea napominju da je ovaj djelo pravih majstora zanata, dizajner i inženjera karoserije koje ujedinjuje perfekcionizam i definira izvrsnost. Bezgranična kreativnost ka svakom aspektu naručenih projekata ono što krasi tvorce ovog modela. Povrh riječi hvale za tvorce ovog skupog ljepotana, izvršni direktor Rolls-Roycea opisuje da je vožnja ovog automobila životno iskustvo.
– Klijenti Rolls-Roycea blisko su uključeni u svaki korak inženjerskog procesa. Radimo u skladu s njima, stječući potpunu tečnost u nijansama njihova karaktera i prevodeći njihove osobne kvalitete u potrebne elemente. Ovo je daleko više od prekrasnog automobila, već je i kreacija izrađena na način da utjelovljuje nešto izuzetno osobno i emocionalno rezonantno za svakog klijenta, kazao je izvršni direktor Torsten Müller-Ötvös.
Otprilike deset milijuna američkih dolara jeftiniji, drugi automobil na popisu je Bugatti La Voiture Noire. U prijevodu s francuskog jezika, naziv »La Voiture Noire« doslovno znači »Crni automobil«. Vrijednosti 18,7 milijuna dolara, iza jednostavnog naziva krije se dragulj iz raskošne krune povijesti ovog brenda automobila. Model La Voiture Noire nastao je kao hommage Buggatijeva modela »Type 57 SC Atlantic«. Model Atlantic međuratni je Bugattijev model koji je izrađen u svega u četiri primjerka, svaki u svojoj boji. Prvi je model, sivkasto-plave boje, napravljen 1936. godine za britanskog bankara Victora Rothschilda, a svoja su vozila imali i Jacques Holzschuh, R. B. Pope te sam Jean Bugatti, sin osnivača kompanije Bugatti. Mlađi Bugatti za sebe je zadržao Atlantic crne boje, koji će godinama kasnije postati inspiracija za model La Voiture Noire. Crna boja purizma i izdužene elegancije ogleda se u svakoj površini, šest ispušnih cijevi 16-cilindričnog motora uklapaju se u stražnji kraj automobila i nagovještavaju snagu La Voiture Noirea.
Čak 17,6 milijuna dolara valja izdvojiti za automobil Pagani Zonda HP Barchetta. Oznaka »HP« u imenu ovog modela označava osnivača tvrtke, argentinsko-talijanskog biznismena Horacija Paganija koji se pojavio kao vođa tima kreatora pri osmišljavanju ovog modela automobila. Iz Paganija navode da je ova perjanica kuće izniknula nakon komplicirane potrage za jednostavnim idejama potaknuta ekstremnim dizajnom, jedinstvenom prilagodbom i vrhunskom tehnologijom. HP Barchetta nastala je kao hommage automobila koji je Paganija uvrstila među legende automobilske industrije. Čuveni Sajam automobila u Ženevi je 1999. godine svjedočio originalnom projektu Pagani Zonde, a najnoviji produkt s istog obiteljskog stabla inovirani je prikaz tog modela, zadržavajući pritom poznati dizajn, ali i razvijenost u skladu s novim tehnologijama. Ni više ni manje, Pagani Zonda HP Barchetta opisana je kao umjetnički predmet, prikaz renesanse i znanstvenih koncepata koji temelje Paganijevu filozofiju. Paganijeva ljepotica pogonjena je MercedesAMG-ovim 7,3-liternim V12 motorom te ima oko sedamsto konjskih snaga.
Startup Spyros Panopoulos Automotive sa sjedištem u Ateni ostao je privržen svome grčkom nasljeđu. U grčkoj mitologiji, Kaos predstavlja primordijalno božanstvo i beskrajni prostor iz kojega su nastali dan i noć, svjetlo i tama te Zemlja podzemlje i ljubav. Božanstvom se zasigurno smatra i automobil SP Automotive Chaos koji se smatra prvim »ultra-automobilom« i stoji otprilike 14,4 milijuna dolara. S eksterijerom kojega kao da su isklesali najfiniji antički kipari, pritom pazeći na aerodinamiku, u Chaosu stanuje 4,0-litreni V10 motor. Ovaj automobil dolazi u dvije verzije. Osim »Earth« verzije kojoj je od 0 do 100 km/h potrebno 1,9 sekundi, a od 0 do 300 km/h 7,9 sekundi, postoji i »Zero Gravity« inačica ovog modela. S više od tri tisuće konjskih snaga, Zero Gravity do 100 km/h dolazi za 1,55 sekundi, dok mu to 300 km/h treba 7,5 sekundi.
Top5 najskupljih automobila na svijetu zatvara još jedan Rolls-Royce. Model Sweptail naći će se za već oko 13 milijuna dolara, a ovaj izduženi luksuzac opisuje se, kako smo i navikli kod Rolls-Roycea, kao ekvivalent visoke mode. Nastao kao rezultat nadahnuća vrijednog divljenja, i ovaj se model zorno uklapa u familiju robne marke, održavajući prepoznatljivi potpis unutar DNK Rolls Roycea. Sužavanje i elegancija karoserije, tečna linija krova i prepoznatljiv zaokretni stražnji dio prisutni su i u ovome dizajnu. U interijeru auta prisutno je prirodno svjetlo koje dolazi kroz providni stakleni krov. Raskošnoj eleganciji putnici Sweptaila nazdravit će i čašom šampanjca.
Proizveden u svega deset primjeraka, košta otprilike devet milijuna dolara – prije nekoliko godina entuzijasti automobilizma upoznali su se s autom Bugatti Centodieci. Ovaj model predstavljen je 2019. godine na, kao što mu i samo ime sugerira, 110. godišnjicu tvrtke Bugatti. Model iz klase sportskih automobila nastao je u čast same kompanije i njezinog tvorca Ettorea Bugattija. Bugattijeva »Stodesetka« brzinu od 100 km/h kadra je doseći za 2,4 sekunde, dok joj do 300 km/h treba 13.1 sekunda. Od lipnja do prosinca 2022. godine, svega deset automobila ove vrste proizvedeno je i prodano Bugattijevim naručiteljima.
Na sedmom mjestu ovog eminentnog popisa parkirao se Mercedes-Maybach Exelero. Suradnja Mercedesa i Maybacha zakotrljala se 1997. godine, no povijest Maybacha seže još u prve dekade prošloga stoljeća. Upravo je ovaj model nastao po uzoru na automobil Fulda Carat Exelero. Tvrtka Maybach je 1938. godine ostvarila suradnju s tvrtkom za proizvodnju guma Fulda, a cilj suradnje bio je osmisliti težak, ali brz auto koji će biti sposoban testirati Fuldine gume do krajnjih granica. Na takvim je temeljima nastao i Maybach Exelero koji je javnosti predstavljen sada već davne 2005. godine. Model koji razvija 700 konjskih snaga naručila je Fulda i to sa željom da Exelero postane referentno vozilo za testiranje nove generacije pneumatike. Zanimljivo, Exelero je imao svoju ulogu u popularnoj njemačkoj akcijskoj seriji Cobra 11. Jurnjave u toj seriji ne nedostaje, no za razliku od ostalih četveronožaca u seriji, Exelero je kroz divljinu Autobahna prošao neoštećen.
Osmo mjesto uz vrijednost od 7,4 milijuna dolara zauzeo je neobični auto neobičnog imena. Pagani Huayra Codalunga model je po mjeri izrađen u svega pet primjeraka. Ovaj hiperautomobil kreirao je Paganijev odjel za posebne projekte i to u suradnji s klijentima. Prema poučku Horacija Paganija da klijent nije onaj tko kod vas kupuje samo jednom, već netko tko se uvijek iznova vraća, u ovaj su projekt uloženi značajni resursi za stvaranje hiperautomobila koji će biti u skladu s globalnim regulatornim zahtjevima i u potpunosti certificiran. Pagani Huayra Codalunga nastao je kao počast bezvremenskim oblicima talijanskih proizvođača karoserija i trkaćih automobila iz šezdesetih godina dvadesetog stoljeća. Dizajniran po modelu manje je više, Codalunga teži 1280 kilograma te ima visoku aerodinamičku učinkovitost. Četvoro zakrilca s promjenjivim profilima predstavljaju aktivnu aerodinamiku. Pagani V12 motor sposoban je razviti 840 konjskih snaga, a posebna keramička prevlaka upotpunjuje počast trkaćim automobilima Le Mansa.
Posljednja dva mjesta među Top10 najskupljih automobila zauzimaju dva Bugattijeva modela. Šest milijuna dolara cijena je za Bugatti Divo. Dizajn i aerodinamika Bugattija Divo podešeni su kako bi omogućili dodatnu potisnu silu, dok su postavke šasije i ovjesa modificirane za prijemljivije iskustvo vožnje. Pogonjen Bugattijevim osmolitarskim W16 motorom i sa snagom od 1.500 konjskih snaga, Divo kombinira kvalitetu izrade karoserije po mjeri sa snagom performansi.
Deseti na listi je Bugatti Chiron Super Sport 300+ vrijedan 5,7 milijuna dolara. Proizveden u trideset primjeraka, ovaj Chiron najbrži je Bugatti ikada proizveden. Pomaknuvši granice brzine i aerodinamike, ovaj model ime duguje tome što može dostići brzinu od 304 milje na sat, što u nama poznatijoj mjernoj jedinici iznosi otprilike 490 kilometara na sat. Taj se rezultat skriva iza osmolitarskog W16 motora koji razvija 1600 konjskih snaga. Pritom, Bugattijev tim inženjera razvio je novi sustav upravljanja toplinom za motor i mjenjač, kao i poboljšanja softvera koji upravlja sastavnim jedinicama automobila.
Šetnja po najskupljoj garaži na svijetu ostavila je dojam da su najvrjedniji auti današnjice neobični proizvodi luksuznih i sportskih automobilskih brendova iza kojih se vidi jasna sprega između tradicije i suvremenih tehnologija potrebnih za proizvodnju zvijeri na kotačima.
Rolls-Royce Boat Tail
– 28 mil. USD
Bugatti La Voiture Noire
– 18,7 mil. USD
Pagani Zonda HP Barchetta – 17,6 mil. USD
SP Automotive Chaos
– 14,4 mil. USD
Rolls-Royce Sweptail
– 13 mil. USD
Bugatti Centodieci
– 9 mil. USD
Mercedes-Maybach Exelero – 8 mil. USD
Pagani Huayra Codalunga – 7,4 mil. USD
Bugatti Divo – 6 mil. USD
Bugatti Chiron Super Sport 300+ – 5,7 mil. USD
Pagani Imola
– 5,4 mil. USD
Bugatti Mistral
– 5 mil. USD
Königsegg CCXR Trevita
– 4,7 mil. USD
Bugatti Bolide
– 4,7 mil. USD
Gordon Murray T.50s
– 4,4 mil. USD
Lamborghini Veneno
– 4 mil. USD
Königsegg CC850
– 3,7 mil. USD
Bugatti Chiron Pur Sport
– 3,6 mil. USD
Lamborghini Sian
– 3,6 mil. USD
Aspark Owl
– 3,6 mil. USD
Pagani Huarya BC Roadster – 3,5 mil. USD
McLaren Solus
– 3,5 mil. USD
W Motors Lykan Hypersport – 3,4 mil. USD
Bugatti Chiron Pur Sport
– 3,3 mil. USD
Gordon Murray T.50
– 3,1 mil. USD
Ferrari Pininfarina Sergio
– 3 mil. USD
Königsegg Jesko
– 3 mil. USD
Hennessey Venom F5 Roadster – 3 mil. USD
Aston Martin Victor
– 3 mil. USD
Mercedes AMG One
– 2,7 mil. USD
Aston Martin Valkyrie
– 2,6 mil. USD
Ferrari FXX K Evo
– 2,6 mil. USD
Ferrari F60 America
– 2,5 mil. USD
Königsegg Agera RS
– 2,5 mil. USD
Lamborghini Countach LPI 800-4 – 2,5 mil. USD
Pagani Utopia
– 2,5 mil. USD
Bugatti Veyron Super Sport – 2,4 mil. USD
Königsegg CCXR
– 2,3 mil. USD
Aston Martin Vulcan
– 2,3 mil. USD
Delage D12
– 2,3 mil. USD
McLaren Speedtail
– 2,3 mil. USD
Ferrari LaFerrari Aperta
– 2,2 mil. USD
Hennessey Venom F5
– 2,1 mil. USD
Lotus Evija – 2,1 mil. USD
Rimac Nevera
– 2,1 mil. USD
C zinger 21C – 2 mil. USD
C zinger 21C V Max
– 2 mil. USD
Königsegg Agera R
– 2 mil. USD
Pinifarina Battista
– 2 mil. USD
Deus Vayanne
– 2 mil. USD
Svoje mjesto na popisu 50 najvrjednijih automobila današnjice našao je Rimac Nevera. Vrijednost tog automobila iznosi 2,1 milijun dolara što ga smješta na 45. mjesto ove ljestvice. Električni hiperautomobil Rimac Nevera, nekad poznat kao Concept Two, javnosti je predstavljen u lipnju 2021. godine.